Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?

Auteur Topic: Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?  (gelezen 11560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #20 Gepost op: 1 januari 2013, 11:25:59
De discussie over welke motoren erbij Amsterdam komen afgesplitst naar Politie en KMar motoren


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #21 Gepost op: 1 januari 2013, 22:55:40
Niet dat ik 't jullie niet gun ofzo, maar als we een politieorgansatie worden wat men zoal al op diverse media enz... roepen, vanwaar dan nog dat onderscheid en die onderhandelingen.
Overal wordt geroepen van we zijn dadelijk één Nationale Politie waar hetzelfde wordt gewerkt en niet meer overal verschillend zoals (dat nu was) bij de diverse regio's, maar als je uiteindelijk goed kunt onderhandelen dan blijkt 't toch te kunnen.  ;D
Wel leuk te weten hoe men bij de overige VHT's werkt, ben benieuwd hoe het in de toekomst allemaal zal gaan, maar de tijd zal het leren.
Wat doen jullie en en hoe handelen jullie de bijvangst af, dus alles wat men bij een controle tegenkomt dat niet onder de speerpunten / helmgras-feiten valt?
Dan heb ik 't over als iemand met openstaande boetes enz......, eigenlijk in de ruimste zin zeg maar?
Wij kunnen tegenwoordig met onze MDT (mobiele data terminal van Sigmax) ook meteen zien als we het kenteken van een auto invoeren of het BSN-nummer van een persoon of de auto verzekerd en gekeurd is en van de persoon zien of hij/zij een rijbewijs heeft, dat scheelt een hoop, hoeven dan niet meer alles bij de meldkamer te bevragen, behalve als we meer intresse hebben, dan natuurlijk altijd even bevragen.

Trouwens nog voor iedereen de beste wensen!!!!    098uo


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 1 januari 2013, 23:18:11
Het gaat om de omstandigheden die in het betreffende gebied aan de orde zijn en ja, er is onderhandeling voor nodig om de specifieke wens voor jouw gebiedje in de plannen te krijgen. Daarom heeft Amsterdam een aparte verkeersdienst, omdat die grote rotonde om de stad heen kennelijk nogal van belang is. En daarom heeft Rotterdam een Zeehavenpolitie en heeft Den Haag een dienst voor bewaking en beveiliging van Ambassades.

Liever dat we hier en daar nog wat afwijkingen zien, dan dat de nationale politiesaus elke vorm van maatwerk onmogelijk maakt O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2013, 23:47:21
Kwestie van goed onderhandelen. Wij zijn ook de enige VP die de noodhulp op de snelwegen behoudt daar waar het bij de andere VP's overgaat naar de  basiseenheden.

Neem aan onderhandelen binnen je eigen eenheid. Wel goede beslissing iig. Nog van de eerste"oude" chef?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2013, 09:59:01
Wat doen jullie en en hoe handelen jullie de bijvangst af, dus alles wat men bij een controle tegenkomt dat niet onder de speerpunten / helmgras-feiten valt?

Onze VA's handelen in principe alles zelf af, dus ook de openstaande signaleringen. Tenzij het SR feiten zijn, dan nemen wij het over van ze. Zo ook bijv met een brommer waar met het framnr is "gekloot", dan nemen wij het over.
Maar ook ibn doen ze zelfstandig(bijv een brommerrijder die voor de 3de keer gepakt wordt voor het rijden zonder rbw).

Citaat
Wel worden we ter assistentie nog wel eens met ons clubje ingezet bij een grote brand, verkeersongeval o.i.d. voor de afzetting en regelen van verkeer, maar dat is het dan ook.

Dat doen onze VA's dus niet. Die worden alleen ingezet voor werkzaamheden van onze eigen team en verder niet, TENZIJ ze natuurlijk op een aanrijding stuiten, dan moeten ze wel. Echter laten ze direct een wijk/RSAauto erbij komen die het over MOET nemen. Zij kunnen dan wel de nodige hand- en spandiensten uitvoeren voor de collega's.

Voor wat betreft de geweldsmiddelen was het de bedoeling dat we naar verloop van tijd IBT en handboeien gaan krijgen, in Limburg-Zuid heeft men dit sinds enkele maanden al, er werd toen ook gezegd van "of we krijgen 't dadelijk allemaal of allemaal niet" en vervolgens blijft het weer stil.
Over het volgen van IBT daar zijn we al langer over bezig, maar steeds wordt er wel een reden gegeven dat het op de één of andere wijze niet door heeft kunnen gaan, de ene keer door de training van Amok, de andere keer doordat schietlessen ingehaald moet worden i.v.m. verkeerde minutie enz......

Onze VA's lopen met handboeien, gummiknuppel en pepperspray(dus net als een surveillant). Ze hebben min 2 keer per jaar een IBT dag voor hun certificering. We zijn ook bezig met themadagen specifiek gericht op hun werkzaamheden al dan niet icm een executieve(vuurwapendragende) erbij.


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2013, 04:40:52
Maarten,

Ben het met je eens hoor, Politiewerk is en blijft maatwerk en je kunt indd niet zomaar zeggen we gaan het overal het zelfde doen, want elk gebied heeft zo wel z'n "ding" wat specifieke aandacht of aanpak vereist, maar ik doelde erop dat het nu vaak zo gebracht wordt alsof het nu wel allemaal gelijk is en geen onderscheid zoals in de voormalige regio's.
In hoofdlijnen kan het allemaal wel hetzelfde georganiseerd zijn, maar je zou toch altijd rekening moeten houden met belangen die per regio verschillend zijn.


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2013, 04:59:31
Bij ons is het ook zo dat de motorrijders zoveel mogelijk afhandelen, wij doen (helaas) eigenlijk alleen maar wat hand en spandiensten om het zo maar even te noemen, als we iemand hebben met een openstaande boete of iets dat verder gaat dan het verbaliseren (ibn, invorderingen, afhandeling art. 8 enz...) dan moeten wij zoals bij ons is voorgeschreven de motoragent erbij roepen, al geprobeerd hier verandering in te brengen maar onze leiding vind dat hun daar voor betaald krijgen en er voor opgeleid zijn.
De VA's zijn allemaal gemotiveerd om wat extra werk te verzetten of wat meer te kunnen en mogen doen, maar we worden echt als verkeersassistent gezien, in mijn beleving met de nadruk op assistent  ;).
Mijns inzien zou dat het werk voor ons ook wat aantrekkelijker maken als we wat meer bij enkele dingen betrokken raken, maar helaas, de leiding bij ons is volgens mij bang dat de werkzaamheden dan soms spaak lopen i.v.m. met het schriftelijk werk dat sommige dingen met zich meebrengen, maar ik vind dat als je daar zelf een goede indeling in maakt het allemaal zo spannend niet hoeft te zijn..
Voor wat betreft de bewapening hebben wij helemaal niets, geen IBT, dus ook geen geweldsmiddelen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2013, 22:43:07
Zat wegmisbruikers te kijken en het viel mij op dat BOA collega's zonder enige vorm van bewapening in uniform een verkeerscontrole houden en het eerste gesprek aan gaan met betrokkenen/verdachten. Snap dat de functie 'assistent' genaamd is, maar moeten we wachten tot het fout gaat? Ipv een koppel met bewapening een nette kantoorriem is toch echt vragen om problemen lijkt mij.....


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2013, 23:56:33
Zat wegmisbruikers te kijken en het viel mij op dat BOA collega's zonder enige vorm van bewapening in uniform een verkeerscontrole houden en het eerste gesprek aan gaan met betrokkenen/verdachten. Snap dat de functie 'assistent' genaamd is, maar moeten we wachten tot het fout gaat? Ipv een koppel met bewapening een nette kantoorriem is toch echt vragen om problemen lijkt mij.....

Als je de dame bedoeld van Limburg-Noord/Zuid in de uitzending van gisteren: volgens mij is zij persvoorlichter. Bij vorige uitzendingen was ze in ieder geval woordvoerder namens de politie. Het viel mij ook op en lijkt mij in beide gevallen (woordvoerder of verkeers-BOA) op deze manier niet gewenst.
Senior GGP / Oost-Brabant


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2013, 08:43:18
Als je de dame bedoeld van Limburg-Noord/Zuid in de uitzending van gisteren: volgens mij is zij persvoorlichter. Bij vorige uitzendingen was ze in ieder geval woordvoerder namens de politie. Het viel mij ook op en lijkt mij in beide gevallen (woordvoerder of verkeers-BOA) op deze manier niet gewenst.

Een persvoorlichter (burger in dit geval) die 'optreed' bij een verkeerscontrole, nee ik snap 'm  ::)