Titulair bevorderen van aspiranten

Auteur Topic: Titulair bevorderen van aspiranten  (gelezen 7641 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #20 Gepost op: 29 november 2012, 12:02:22
Ik ben persoonlijk van mening dat een bepaalde mate van ervaring tijdens het opleidingstraject best tot uiting mag komen in de rangonderscheidingstekens, mits de herkenbaarheid als aspirant gewaarborgd blijft. Bij Defensie regelen ze dat voor cadetten (militairen in de officiersopleiding) bijvoorbeeld door het KMA-embleem bij op de rangonderscheidingstekens te plaatsen. Zij worden gedurende de opleiding na het behalen van de betreffende examens bevorderd naar cadet-korporaal, cadet-sergeant, etc. Het zou bij de politie niet misstaan als je van aspirant wordt bevorderd naar aspirant-surveillant, aspirant-agent en bij afronding naar hoofdagent. Kan er ook geen discussie bestaan over hoe lang iemand in de opleiding rondhobbelt...  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #21 Gepost op: 29 november 2012, 16:03:49
Je kan in je handelen al heel snel laten blijken dat je al langer bij "de baas" werkt, wat mij betreft is het prima zonder het titulair bevorderen, hoe leuk het ook is om na een fase een soort van beloning te krijgen.
et Voila


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #22 Gepost op: 29 november 2012, 23:06:57
Ik ben nu 2 jaar en 4 weken in opleiding tot hoofdagent. Mijn opleiding duurt 3 jaar. Ik heb een aantal klasgenoten welke in Amsterdam-Amstelland werken, zij hebben dit kwartiel (9) hun tweede streep gekregen. Zij zullen dus 1 jaar met 2 strepen lopen, de derde halen ze niet eens vanwege het verkorte traject. Meerwaarde? In mijn ogen alleen dat collega's kunnen zien dat je minimaal 2jr in opleiding bent (2 stepen + vuurwapen = geen surveillant en dus aspirant met de nodige kennis). Ik werk zelf in een kleiner korps waar de meesten elkaar kennen en zodoende ook weten in welk kwartiel je zit. Als een beloning zou ik het niet zien, hou die 2e streep maar en bevorder me tot 4 NA mijn volledig afgesloten opleiding.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #23 Gepost op: 30 november 2012, 09:12:36
Meerwaarde? In mijn ogen alleen dat collega's kunnen zien dat je minimaal 2jr in opleiding bent (2 stepen + vuurwapen = geen surveillant en dus aspirant met de nodige kennis).
Aspirant met de nodige kennis. Ik denk dat er heel wat surveillanten rondlopen met heel wat meer kennis dan een aspirant van 2 jaar...

Daarnaast lopen er in mijn korps een hoop VP surveillanten rond met een Niveau 2 plus opleiding, dus 2 strepen en een vuwa!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #24 Gepost op: 30 november 2012, 11:19:27
als je kijkt naar de inhoud van de niveau 2 opleiding en de inhoud van de niveau 4 opleiding, zit daar echt een behoorlijk verschil in inhoud in.
Dat surveillanten met meer straatervaring andere competenties hebben dan niveau 4 studenten in hun tweede jaar ben ik helemaal met je eens, maar inhoudelijk hoort die niveau 4 student meer te weten.
et Voila


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 30 november 2012, 12:20:26
Er zijn in den lande ook vrijwilligers die hoofdagent of brigadier zijn...  >:D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #26 Gepost op: 30 november 2012, 12:51:36
Er zijn in den lande ook vrijwilligers die hoofdagent of brigadier zijn...  >:D
Of inspecteur
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #27 Gepost op: 30 november 2012, 16:24:07
Aspirant met de nodige kennis. Ik denk dat er heel wat surveillanten rondlopen met heel wat meer kennis dan een aspirant van 2 jaar...

Daarnaast lopen er in mijn korps een hoop VP surveillanten rond met een Niveau 2 plus opleiding, dus 2 strepen en een vuwa!

Met kennis bedoel ik kennis van bepaalde zaken waardoor zij breder inzetbaar zijn. Een surveillant blijft beperkt inzetbaar in tegenstelling tot een niveau 3/4 student met 2 jaar ervaring (noodhulpinzetbaar). Dat er collega's zijn die al 10 jaar surveillant zijn met veel ervaring in die rang, daar doelde ik niet op.

En vrijwilligers als surveillant met een vuurwapen, die variant kende ik niet. Bij mij zijn vrijwilligers in de rang van surveillant niet uitgerust met een vuurwapen, wel de vrijwilligers in hogere rangen maar zij hebben dan ook een volledige niveau 3/4 opleiding afgerond.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #28 Gepost op: 30 november 2012, 16:37:31
Met kennis bedoel ik kennis van bepaalde zaken waardoor zij breder inzetbaar zijn. Een surveillant blijft beperkt inzetbaar in tegenstelling tot een niveau 3/4 student met 2 jaar ervaring (noodhulpinzetbaar). Dat er collega's zijn die al 10 jaar surveillant zijn met veel ervaring in die rang, daar doelde ik niet op.

En vrijwilligers als surveillant met een vuurwapen, die variant kende ik niet. Bij mij zijn vrijwilligers in de rang van surveillant niet uitgerust met een vuurwapen, wel de vrijwilligers in hogere rangen maar zij hebben dan ook een volledige niveau 3/4 opleiding afgerond.
Nou in HM is dat zeker weten wel het geval van de vuwa (http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1692740). Kennis heb je inderdaad een punt, alhoewel dat soms ook nou eenmaal anders uitpakt. In mijn district rijdt er in de weekendnacht 1 VP auto en 1 beroepsauto, omdat de beroepsauto vaak gewoon binnen zit zijn de VP'ers in 90% van de gevallen gewoon als eerste t.p.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #29 Gepost op: 30 november 2012, 16:42:03
Ben benieuwd wat de pilot (vuurwapen voor vrijwillige collega's) gaat betekenen voor de beroeps-surveillanten in de korpsen.