Politie schiet op bedreiger ambulance - Delft 23-05-2012

Auteur Topic: Politie schiet op bedreiger ambulance - Delft 23-05-2012  (gelezen 4414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2012, 13:28:44
Dan zal ik zelf maar eens wat posten:

Politie schiet op ambulance-bedreiger

  donderdag 24 mei 2012 | 09:18 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 24 mei 2012 | 10:09
 DELFT - Een politieagent heeft woensdagavond laat in Delft een man beschoten die even daarvoor ambulancepersoneel met een mes had bedreigd. De politie kwam assisteren om de situatie onder controle te krijgen, maar werd vervolgens zelf ook bedreigd, aldus de politie.
 

De agenten zagen een man uit een woning komen, dreigend met een breekijzer. De 41-jarige man weigerde dat te laten vallen, waarop de agent schoot. De bedreiger is geraakt in het onderlichaam en naar het ziekenhuis vervoerd. Zijn toestand is zorgelijk. De man is wel aangehouden. Het incident gebeurde op de Chopinlaan


De agent leest hier mee? Ik wordt op mijn wenken bediend. O0

bron: http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11093259/Politie-schiet-op-ambulance-bedreiger-.ece

Behoeft enige uitleg, dit bericht is verplaatst dus mijn opmerkingen slaan hier nu helemaal nergens meer op. Voor nu nog meer mensen gaan denken dat er bij mij een steekje los zit, deze reactie komt uit het topic "geweld tegen hulpverleners".  Het bedreigen van een ambupleeg hoorde daar niet bij, vandaar dat het bericht door wijze mensen verplaatst is naar dit topic. Ik postte dit bericht om de scheefgegroeide verhouding tussen het aantal berichten over geweld tegen agenten en geweld tegen overige hulpverleners wat recht te trekken.
Het schoppen van een agent vind ik overigens net zo erg als het slaan van een bejaarde, dus strenger straffen van het één, meer dan het ander is een heilloze weg.
Ik beweerde in het topic "geweld tegen hulpverleners" gisteravond dat als er kordater door agenten tegen hulpverlenersbedreigers zou worden opgetreden, ik achter deze agenten zou gaan staan. Ik word op mijn wenken bediend en sta vierkant achter deze diender.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2012, 22:14:49
De Ambu was in ieder geval in de buurt.  ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2012, 07:22:37
De Ambu was in ieder geval in de buurt.  ;)
Ik kon een glimlach niet onderdrukken....  :-X :)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2013, 18:31:39
OM eist gevangenisstraf voor bedreigen ambulancepersoneel en poging doodslag op politieagent

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160520/eist-gevangenisstraf/
28 februari 2013 - Arrondissementsparket Den Haag

De officier van justitie in Den Haag heeft woensdag 27 februari een gevangenisstraf van 18 maanden waarvan zes maanden voorwaardelijk geëist tegen een 41-jarige Delftenaar. De man wordt verdacht van bedreiging van twee ambulancemedewerkers en poging doodslag op een politieagent.

De vriendin van de verdachte belde op 23 mei 2012 de meldkamer omdat zij dacht daar haar vriend zich met een overdosis aan medicijnen van het leven probeerde de beroven. Twee ambulancemedewerkers kwamen naar de woning in de Chopinlaan in Delft om hulp te verlenen, maar de verdachte reageerde agressief. Hij pakte een kapmes en hield dit in de richting van het ambulancepersoneel en zei tegen hen op dreigende toon dat ze de woning moesten verlaten. De hevig geschrokken ambulancemedewerkers brachten zichzelf in de ambulance in veiligheid. Ze hadden al tijdens het incident in de woning de politie om assistentie gevraagd.

Vijf politieagenten kwamen vervolgens naar de betreffende woning om de verdachte aan te houden. De Delftenaar kwam daarop als een dolle man de woning uitrennen en had een breekijzer in zijn handen. De verdachte rende met het breekijzer boven zijn hoofd geheven op een van de politieagenten af en reageerde niet op aanroepen. De politieman stond op een smalle galerij en zag zich genoodzaakt de verdachte neer te schieten.
De verdachte werd vervolgens aangehouden. De man kan zich het hele incident niet meer herinneren.

Aanpak agressie tegen mensen met publieke taak Tijdens de rechtszaak benadrukte de officier van justitie dat het OM het niet tolereert dat er geweld wordt gepleegd tegen mensen in een publieke functie, zoals agenten, ambulancemedewerkers en brandweermannen. Zij moeten hun werk op een veilige en respectvolle wijze kunnen uitvoeren en moeten worden beschermd tegen agressie en geweld.

De politie en het Openbaar Ministerie geven daarom hoge prioriteit aan het opsporen en vervolgen van verdachten van agressie en geweld tegen mensen met een publieke taak. Daarbij wordt zoveel mogelijk lik-op-stuk beleid toegepast.
Er zijn landelijk afspraken gemaakt over het snel en effectief afhandelen van deze vorm van agressie en geweld. Zo neemt de politie bij ernstige vormen van agressie en geweld eerst contact op met het Openbaar Ministerie voordat de verdachte wordt heengezonden. Het Openbaar Ministerie stelt in dergelijke zaken in principe vervolging in.

Ook past het OM bij geweld tegen mensen met een publieke taak de strafmaat aan. Het OM hanteert inmiddels bij strafeisen verhogingen van 200 procent van de richtlijnen bij zaken die betrekking hebben op geweld tegen medewerkers met een publieke taak.
De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak.
Samen sterk in de hulpverlening!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2013, 01:38:28
18 maanden voor bedreiging en poging doodslag. Wat een giller. Helemaal als je leest dat dit al 200% is van wat er normaal geeist wordt. Echt belachelijk lage straf!  98uiye  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.