aanstelling eisen voor BHV-ers

Auteur Topic: aanstelling eisen voor BHV-ers  (gelezen 5689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 16 maart 2005, 13:29:00
Aan welke eisen moeten BHV-ers in jullie bedrijf voldoen, voordat ze aangesteld worden als BHV-er..

En wat doen jullie met over gekwalificeerde BHV-ers. met betrekking tot de aanstelling.
Voorbeeldje, iemand is brandwacht 1e klas, en heeft een geldig eerste hulp diploma, en houd zijn vaardigheden bij.. ?
Ik zie soms dat dit soort mensen toch naar een basis BHV opleiding worden gestuurd.

Hoe is dat bij jullie geregeld ?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2005, 14:33:51
Wij hebben geen aanstellingseisen. In principe mag iedereen deelnemen. Als blijkt dat iemand niet functioneert (bij oefeningen) zal er wel een gesprek plaatsvinden, maar dat is gelukkig nog niet voorgekomen.
Wij hebben geen brandweermensen. Wel gediplomeerde ehbo-ers. Die volgen het ehbo-deel van de BHV-herhaling niet.
Zelf ben ik meestal wel aanwezig, maar dan uit hoofde van functie. Overigens een keer extra reanimatie oefenen kan voor niemand kwaad.
Zelfs voor mij niet.  ;D


spuit 11

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2005, 21:32:04
ik werk bij een groot warenhuis en er zijn bij ons geen aanstellings eisen ik heb er wel 20 jaar brandploeg zoals dat werd genoemd opzitten en nu ben ik bhv-er met opleiding en diploma.
en we worden aangevult met mensen die bereid zijn die opleiding te volgen.
groetjes
Peter


bhvplan.nl

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2005, 23:58:12
In de horecaketen waar ik werkte was het zo dat alle full-time medewerkers automatisch bhv'er werden, geloof ook niet dat er iemand een ehbo/brand achtergrond had.

Ik denk zeker dat het beter/verstandiger/leuker is om bij ehbo en brandbestrijding betrokkene naar een opleiding te sturen. Ik denk dan aan (ex-) (vrijwillige) brandweer ed. Maar het zou geen eis moeten zijn, om gemotiveerde andere niet te onthouden.

Volgens de Arbowet moet de werkgever aanwijzen wie in aanmerking komt voor de functie van bedrijfshulpverlener. (schijnbaar zijn er meestal genoeg vrijwilligers te vinden..??) Van belang is het volgende:

  • Aanwezigheid: het belangrijkste criterium. Een bedrijfshulpverlener moet zo snel mogelijk (binnen 3 à 4 minuten) ter plaatse kunnen zijn. Een vertegenwoordiger of servicemonteur die veel op pad is, kan dus beter geen bedrijfshulpverlener worden.
  • Functie: het kan handig zijn om medewerkers die al een taak hebben bij een ongeval - de telefoniste die de brandweer of ambulance moet bellen, de portier die de slagboom moet openen - bij de bedrijfshulpverlening te betrekken.
  • Persoonlijkheid: persoonlijkheidskenmerken zoals doortastendheid, improvisatietalent en stressbestendigheid zijn van groot belang. Het is de menselijke factor die mede bepaalt of de bedrijfshulpverlening aan het doel voldoet.

Bron: www.szw.nl

Hoe zit het bij jullie met vergoedingen op bhv gebied?

Binnenkort nieuwe pagina over bhv op: www.bhvplan.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2005, 21:55:29
De bedrijfshulpverleningsdienst bestaat uit 8 beroepskrachten, en 120 vrijwilligers.
ca. 25 medisch hulpverleners, waarvan 5*3 medisch hulpverleners 7*24 uurs piketdiensten.

De manschappen van de brandweer worden opgeleid tot de rang van hoofdbrandwacht, de officieren conform de overheidsregelingen. Ook zij werken in ploegendiensten.

Om aspirant medisch hulpverlener binnen de bedrijfshulpverleningsdienst te kunnen worden moet men tenminste 1 jaar een geldig EHBO diploma met verbandleer te hebben. Dit EHBO diploma moet elders geldig gehouden worden. Voor oefeningen van de BHD worden dus geen verklaringen t.b.v. het verlengen van het EHBO diploma afgegeven.

Na gebleken geschiktheid wordt men aangenomen als medisch hulpverlener. Deze aanstelling vormt een onderdeel van de arbeidsovereenkomst.

naast zo'n 8 oefeningen per jaar, zijn diverse cursussen gevolgd (AED, hulpverlening gevaarlijke stoffen e.d., zuurstoftherapie etc.)

En voor degenen die denken dat er een overkil is, we zijn, kijkend naar het hulpverleningsnivo dat wij moeten kunnen bieden, in feite licht onderbezet.

Ook de opleidingen zijn geen luxe, maar bikkelharde noodzaak.


Wimvdzwan

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2005, 23:42:14
Brandwachten en EHBOers hebben wel vrijstelling voor de twee modules.
Een brandwacht doet echter een opleiding en dit diploma blijft zijn leven geldig, wat weet zo iemand na 10 jaar nog van kleine blusmiddelen,gevaarlijke stoffen etc als hij/zij er nooit iets mee doet?
De module ontruiming wordt bij brandwachten helemaal niet behandeld.  
om bovenstaande redenen vindt ik dat het ook voor brandwachten verstandig is naar de opleiding BHV te gaan.
BHV organisatie is immers iets anders dan een Brandweer organisatie.  
Voor EHBO geldt dit niet, maar laat de personen wel met een ploeg herhalen zodat ze de kennis van de overige BHV leden weten en deze dus niet over- of onderschatten.