Blussen van stadsbus op aardgas

Auteur Topic: Blussen van stadsbus op aardgas  (gelezen 19543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:30:10
niet dus
Ik ben benieuwt naar je antwoordt. Zouden de tanks niet afblazen zouden we een heel ander verhaal hebben. ::)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:40:44
Ik ben benieuwt naar je antwoordt. Zouden de tanks niet afblazen zouden we een heel ander verhaal hebben. ::)

Ik denk dat je ermee eens mag zijn dat dit afblazen toch op een andere manier had gemogen (bijvoorbeeld bovenkant). Daarnaast zou je in dat geval hopen dat er een noodventiel is die in werking kan komen waardoor al het gas kan ontsnappen voordat de bus brandt!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:52:28
Ik denk dat hoe of waar de veiligheidsventielen ook zitten, het afblazen zal een impact behouden. Een ventiel wat al opengaat voordat de bus in brand staat wil je niet. Je zou een vergelijkbare situatie krijgen als een gaslekkage, het gas zou zich gaan verspreiden waardoor je er geen vat op hebt.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:05:37
Ik denk dat hoe of waar de veiligheidsventielen ook zitten, het afblazen zal een impact behouden. Een ventiel wat al opengaat voordat de bus in brand staat wil je niet. Je zou een vergelijkbare situatie krijgen als een gaslekkage, het gas zou zich gaan verspreiden waardoor je er geen vat op hebt.

Het dak van de bus heeft geen ontstekingsbron. Zodra het gas buiten is, is het bijna meteen niet meer gevaarlijk. De meest gevaarlijke situaties met gas gebeuren in ruimtes waar gas niet kan ontsnappen. Daarnaast is het gas dan tenminste weg! Ik denk dat wat je hier ziet is een gastank die gebarsten is onder de druk van het verwarmde gas (pV=nRT), dus ongecontroleerde ontsnapping, dat is het laatste wat je wil! Als het gas beetje bij beetje had kunnen ontsnappen was er niks aan het handje geweest.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:11:38
Het dak van de bus heeft geen ontstekingsbron. Zodra het gas buiten is, is het bijna meteen niet meer gevaarlijk. De meest gevaarlijke situaties met gas gebeuren in ruimtes waar gas niet kan ontsnappen. Daarnaast is het gas dan tenminste weg! Ik denk dat wat je hier ziet is een gastank die gebarsten is onder de druk van het verwarmde gas (pV=nRT), dus ongecontroleerde ontsnapping, dat is het laatste wat je wil! Als het gas beetje bij beetje had kunnen ontsnappen was er niks aan het handje geweest.
Ik denk dat je de situatie toch verkeerd inschat. Ook gas in de open lucht kan ook gevolgen hebben. Deze grote hoeveelheden zijn niet zomaar weg, die ga je ergens tegenkomen waar je het niet wilt hebben.
Dit is geen ongecontroleerde ontsnapping, en al helemaal geen barstende tank. Dit zijn gewoon veiligheidsventielen die eruit barsten waardoor het gas eruit kan, dus die dingen doen hun werk.
Gas beetje bij beetje eruit wil je ook niet. Druk ophoging, weer kans op explosie. ::)


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:24:54
Ik denk dat je ermee eens mag zijn dat dit afblazen toch op een andere manier had gemogen (bijvoorbeeld bovenkant). Daarnaast zou je in dat geval hopen dat er een noodventiel is die in werking kan komen waardoor al het gas kan ontsnappen voordat de bus brandt!

Met als gevolg een gaswolk? Dat levert geen gevaren op?  In een smalle straat is het niet zo heel handig, dan zou een overdruk ventiel aan de bovenkant inderdaad beter zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2012, 23:03:31
Ik denk dat je ermee eens mag zijn dat dit afblazen toch op een andere manier had gemogen (bijvoorbeeld bovenkant). Daarnaast zou je in dat geval hopen dat er een noodventiel is die in werking kan komen waardoor al het gas kan ontsnappen voordat de bus brandt!

En dan een explosief mengsel creëren welke dan door de brand in de motorruimte wordt aangestoken en wat dan:
 een hele grote ..... 98uiye BOEM 98uiyedat word hem ook niet ,alleen het naar de zijkant afblazen vind ik wel erg gevaarlijk, met het oog op eventuele belendende percelen.
Zo'n horizontale vlammenwerper, met een reikwijdte van 15 tot 20 meter aan vlammen, kan meer aansteken als dat je lief is.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2012, 23:57:05
Deze brand maakt in ieder geval duidelijk dat de veiligheidssystemen op zo,n bus goed in orde zijn. O0

En dat de hulpdiensten ter plaatse geen rekening hadden gehouden met zo'n grote steekvlam: de TS op de parallelweg moest snel een stuk terug.......
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2012, 00:01:30
even in het kader van "beste stuurlui staan aan wal." en een vleugje "achteraf commentaar geven is makkelijk."

Was een waterscherm tussen die vlam en de geparkeerde auto's niet handig geweest? En wat als zo iets in een woonwijk was gebeurd. Dan had die vlam een paar minuten tegen de gevel van een huis gestaan. Kun je dan uberhaupt nog niets met een waterscherm of is het gewoon wachten en hopen dat de gevel van dat huis het zo goed mogelijk gehouden heeft? (en als je naar die boom rijkt dan zal een muur ook wel redelijk wat hebben kunnen tegen houden. Zou natuurlijk domme pech zijn als het recht op een voordeur komt.
Maar dat is weer als als als.....


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2012, 00:28:44
Dit is een incident met een relatief nieuwe brandstof, dat zich in deze vorm in NL volgens mij nog niet heeft voorgedaan - en waarmee brw Nederland (die niet bestaat) nog geen ervaring heeft. We moeten dus vooral proberen, allemaal van dit incident te leren. Daarom ben ik vooral dankbaar voor die gaaaaaaave video. Filmer, bedankt: je hebt de hulpdiensten voorzien van uniek instructiemateriaal. Ik hoop dat de maker het goed vindt dat zijn materiaal hiervoor gaat worden gebruikt?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter