Blussen van stadsbus op aardgas

Auteur Topic: Blussen van stadsbus op aardgas  (gelezen 19745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:58:44
Ik vraag me af of het mogelijk is om verticaal af te blazen, omdat de flessen horizontaal in de dakconstructie liggen?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2012, 16:37:21
Goed om te weten naar welke kant die ventielen 'afblazen'.
Mocht de bus hier in de straat eens warmer worden dan de bedoeling is, dan doe ik het raam vast dicht ^-^

Staat dergelijke info ook in 'crash recovery' achtige systemen of aanvalskaarten of iets dergelijks? Dit is toch best wel relevante info en ik kan me voorstellen dat je zoiets niet automatisch bedenkt.

Stel dat hier net iemand over die parallelweg had gelopen/gereden (omdat de afstand tot het brandende object ogenschijnlijk groot genoeg is), dan was die toch flink aan de beurt geweest...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2012, 16:48:33
Goed om te weten naar welke kant die ventielen 'afblazen'.
Mocht de bus hier in de straat eens warmer worden dan de bedoeling is, dan doe ik het raam vast dicht ^-^

Staat dergelijke info ook in 'crash recovery' achtige systemen of aanvalskaarten of iets dergelijks? Dit is toch best wel relevante info en ik kan me voorstellen dat je zoiets niet automatisch bedenkt.

Stel dat hier net iemand over die parallelweg had gelopen/gereden (omdat de afstand tot het brandende object ogenschijnlijk groot genoeg is), dan was die toch flink aan de beurt geweest...

Durf ik niet te zeggen of dit in het MDT van een TS staat. Maar de brw Haaglanden zal zeker bekend zijn met het fenomeen "aardgasbussen". De Veolia rijdt daar door de gehele regio met die dingen, en ik vermoed dat dit in veel meer regio,s gaat gebeuren. In Zwolle rijden die dingen ook, of hebben daar gereden.
De kans dat er meer en meer aardgasbussen gaan rijden wordt steeds groter. Openbaarvervoersmaatschapijen moeten steeds meer vooral millieuvriendelijk vervoer aanbieden, en dus komt aardgas al snel naar voren. Dat zijn tegenwoordig keiharde voorwaardes waar een vervoersmaatschapij aan moet voldoen om uberhaupt kans te maken in een consessie (inschrijving).

We kunnen er allemaal wat van vinden. Die dingen moeten ergens afblazen op het moment dat een bus in brand staat. Voortijdig afblazen is volstrekt ongewenst reden is aangegeven. Het veiligheidssysteem gaat in werking, resultaat hebben we gezien. We kunnen inderdaad ons afvragen of het handig is dat die tanks zijwaarts afblazen. Als zij omhoog afblazen kun je in binnensteden net zo,n probleem hebben. Ookal omdat zo,n steekvlam niet exact naar boven zal blazen. Wees blij dat ze afblazen,je hoeft niet lang na te denken wat er gebeurt als die tanks exploderen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2012, 17:11:38
Twee veiligheidssystemen: overdruk beveiliging indien door welke oorzaak dan ook de druk in één van de 8 tanks te hoog oploopt en een smeltveiligheid. In dit geval ga ik er van uit dat de smeltveiligheid hier zijn werk doet en het gas gecontroleerd laat afblazen. Dat dit horizontaal gebeurd heeft mij en mijn collega's ook verrrast. En dan in ons achterhoofd de routes waar deze en ander bussen rondrijden, wil je geen voertuigbrand van deze intensiteit en zeker geen horizontale steekvlam tegen de gevels in de drukke straten waar deze bussen door heen rijden.
Zijn er nog niet uit of de drukhouders in groepen van 4 gekoppeld zijn met een overduk en smeltveiligheid of elke fles op zich.
Over deze bussen is een Inzet Procedure beschikbaar en er is ook aandacht aan gegeven op oefendagen. @ Peter IP's zijn op te roepen via MDT ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2012, 17:20:39
Over deze bussen is een Inzet Procedure beschikbaar en er is ook aandacht aan gegeven op oefendagen. @ Peter IP's zijn op te roepen via MDT ;)

En daar was ik nou precies benieuwd naar. Tnx O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:06:15
Omhoog afblazen lijkt mij toch ook beter... eventueel met bocht naar boven in het ventiel ofzo.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:22:24
Ongelooflijk wat voor een vlam eruit komt. Maar goed dat de aardgasbussen goed vastzitten, zou eruit zien als deze (al dan niet in brand) los schieten.
Snap van de ene kant wel dat er horizontaal gelost wordt; doe je dit verticaal dan spuit je het gas sowieso de hitte in. Er wordt ook aan de goede kant gelost. Naar achter is niet slim want hier zit de motor. Naar rechts is niet slim want dit is de hoofduitgang (en dus ook de plek waar de meeste passagiers in het begin van de brand staan). Naar voren is ook niet de beste optie in verband met de mogelijkheid op een ongeval. Als er brand ontstaat bij een (frontale) aanrijding en er zit een persoon bekneld dan wordt deze geflambeerd. Althans, dit is hoe ik het zie..
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:25:39
interessante discussie:
Het lijkt me in ieder geval een goed idee om de uitstroomopening te standaardiseren.
Bij LPG-tanks in personenwagens is de aflaat opening schuin omhoog in de richting van de carrosserie. Althans, bij de autoś die ik zelf had en bij andere LPG-auto´s waar ik erop gelet heb.

Verder denk ik dat bij deze tank de uitstroomopening onder het vloeistof-niveau zit. Hierdoor wordt vloeibaar gas ver weggespoten.
Als het ventiel in de gasfase uitkomt, boven in de tank, zal er verdampingswarmte nodig zijn om de rest van het gas te verdampen. Omdat die warmte eerst door de brand moet worden aangevoerd zal de uitstroom van gas vertragen.

Maar het kan natuurlijk zijn dat door de veel hogere druk bij LNG dit niet anders geconstrueerd kan worden...
Graag jullie reactie/zienswijze...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:37:32
De Brandweer in Haaglanden heeft de afgelopen tijd al 3 keer te maken gehad met brand in een aardgasbus, waarvan dit natuurlijk de climax is..  Er wordt instructie over gegeven, en toevallig hebben wij de aardgasbus in Wassenaar pas behandeld.. Dat kwam bij deze inzet dus goed uit..

De bus reed eerst nog elders, op een smalle weg. Daar heeft de chauffeur goed gehandeld door iedereen eruit te knikkeren en naar wat meer open gelegen gebied te rijden..


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #29 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:39:50
Ongelooflijk wat voor een vlam eruit komt. Maar goed dat de aardgasbussen goed vastzitten, zou eruit zien als deze (al dan niet in brand) los schieten.
Snap van de ene kant wel dat er horizontaal gelost wordt; doe je dit verticaal dan spuit je het gas sowieso de hitte in. Er wordt ook aan de goede kant gelost. Naar achter is niet slim want hier zit de motor. Naar rechts is niet slim want dit is de hoofduitgang (en dus ook de plek waar de meeste passagiers in het begin van de brand staan). Naar voren is ook niet de beste optie in verband met de mogelijkheid op een ongeval. Als er brand ontstaat bij een (frontale) aanrijding en er zit een persoon bekneld dan wordt deze geflambeerd. Althans, dit is hoe ik het zie..

Als het gas verticaal omhoog spuit je volgens mij altijd van de vuurhaard af en meestal in de minst schadelijke richting, want als je een aanrijding van links hebt met beknelling word de beknelde gewoon net zo hard geflambeerd als in jou frontale aanrijding ;)
Ook als de bus in een stad vlamvat zal een belendend huis zeer snel met deze vlammenwerper voor 100% in vuur en vlam staan en worden eventueel daar wonende mensen wel geflambeerd.
Dus horizontaal affakkelen is hoe dan ook bijna altijd slechter al verticaal omhoog.