Blussen van stadsbus op aardgas

Auteur Topic: Blussen van stadsbus op aardgas  (gelezen 19672 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #40 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:54:20
nee een waterscherm zou inderdaad goed zijn, maar dat had hier totaal geen zin, er stond niets in de buurt op die auto na dan, maar ja das maar materiaal en levert geen verder gevaar op.Voor de brandweer word het alleen maar lastiger om auto/bus- branden te bestrijden met de auto`s van de toekomst. Om het nog maar niet over ongevallen te hebben.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #41 Gepost op: 31 oktober 2012, 07:31:11
2 - als je te laat komt, shit happens   :o ontruimen, afzetten, uitbreiding voorkomen en koffie en koeken bestellen......
Nee, koffie en marshmallow's. Of een fonduepakket bij de lokale slager  098uo

Peen
Redacteur van


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #42 Gepost op: 31 oktober 2012, 08:43:09
Toch zou een waterscherm/nevel met hoge of lage druk niet verkeerd zijn denk ik ?  ???
I.m.h.o. zal je waarschijnlijk een stoomwolk krijgen...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #43 Gepost op: 31 oktober 2012, 09:05:37
LPG-tankwagens hebben hun overdrukventiel aan de achterzijde................Daar zit nog wat meer in dan in deze tanks

In de inzetprocedure dient in ieder geval te zijn opgenomen, naar welke kant de flessen afblazen en wat de maximale effectafstand (fakkel en hittecontouren) kan zijn. Dan kan men daar rekening mee houden.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:43:16
VVD Wassenaar schrikt van busbrand
Published on Oct 30, 2012 by omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 31 oktober 2012, 16:53:20
LPG-tankwagens hebben hun overdrukventiel aan de achterzijde................Daar zit nog wat meer in dan in deze tanks

In de inzetprocedure dient in ieder geval te zijn opgenomen, naar welke kant de flessen afblazen en wat de maximale effectafstand (fakkel en hittecontouren) kan zijn. Dan kan men daar rekening mee houden.
Nouja, in het laatste filmpje wordt verteld dat Veolia deze brand ook gaat onderzoeken, en wellicht worden er aanpassingen gedaan aan de veiligheidsventielen.
Dan hoeft de VVD van Wassenaar een volgende keer niet zo te schrikken. >:D 0098


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 31 oktober 2012, 18:57:24
Geen normen voor aardgasinstallatie op bus’

WASSENAAR - Er zijn geen normen waaraan een aardgasinstallatie op een bus moet voldoen, alleen voor onderdelen van die installatie. Dat laat een deskundige desgevraagd weten naar aanleiding van de brand in een aardgasbus van Veolia in Wassenaar.


Afgelopen maandag ontstond bij de brand op de Wittenburgerweg een steekvlam van 10 a 15 meter, die enkele minuten  aanhield.  Het was de overdrukbeveiliging die in werking trad, waarbij het gas uit de flessen wordt geperst. Dat is om een explosie van de aardgasflessen te voorkomen. Als dat gebeurt is er het gevaarlijk voor een veel grotere omgeving.

Verbazing
De deskundige die Omroep West heeft gesproken verbaast zich erover dat er geen normen bestaan voor aardgasinstallaties in bussen. Voor een LPG-installatie in een voertuig bestaan die normen wel. Ook is daar het zogeheten overdrukventiel zodanig aangepast dat bij een te hoge druk, het gas rustig wordt afgeblazen. Dat is juist om te voorkomen dat er een steekvlam ontstaat.  

Grotere tanks
Aardgasbussen zijn volgens de deskundige, die anoniem wil blijven, ook gevaarlijker omdat ze veel grotere tanks hebben dan bij LPG, omdat aardgas meer volume nodig heeft.  Busmaatschappij Veolia laat in een reactie weten dat  de bussen zijn gekeurd en voldoen aan de veiligheidseisen, anders mogen ze de weg niet op.  

Onderzoek
De brand wordt onderzocht, volgende week worden de eerste resultaten verwacht. ‘Alle aardgasbussen die in Nederland rijden voldoen aan de veiligheidseisen’. Dat zegt een woordvoerder van de RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die veiligheidsnormen zijn Europees geregeld.  Als uit het onderzoek blijkt dat de systemen niet goed zijn, kan de RDW aanpassingen eisen, aldus de woordvoerder. Overigens is de RDW niet zelf betrokken bij het onderzoek.

bron: www.omroepwest.nl


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #47 Gepost op: 31 oktober 2012, 12:40:48
De Brandweer in Haaglanden heeft de afgelopen tijd al 3 keer te maken gehad met brand in een aardgasbus, waarvan dit natuurlijk de climax is..  Er wordt instructie over gegeven, en toevallig hebben wij de aardgasbus in Wassenaar pas behandeld.. Dat kwam bij deze inzet dus goed uit..

De bus reed eerst nog elders, op een smalle weg. Daar heeft de chauffeur goed gehandeld door iedereen eruit te knikkeren en naar wat meer open gelegen gebied te rijden..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 2 november 2012, 16:25:22
TNO: 'Aardgasbussen moeten van straat'

WASSENAAR - De aardgasbussen van Veolia en HTM moeten in de garage blijven tot bekend is hoe de brand met zo’n bus zo uit de hand kon lopen. Dat laat de gerenomeerde veiligheidsonderzoeker Menso Molag van TNO weten aan Omroep West.

Op de Wittenburgerweg in Wassenaar brandde maandag een aardgasbus volledig uit. Er ontstonden levensgevaarlijke horizontale steekvlammen vanaf het dak van de bus waar de aardgascylinders bevestigd zijn.

Mogelijke constructiefout

De steekvlammen hadden volgens Molag omhoog moeten gaan. Het zou volgens hem kunnen dat er sprake is van een constructiefout bij de aardgasbussen. De horizontale steekvlammen kunnen volgens TNO veroorzaakt zijn door de kap die gebruikt wordt bij de bussen. De onderzoeker pleit ook voor een beschermende bekleding. Daar moet eerst onderzoek naar gedaan worden waar ook de RDW bij betrokken is. De verschillende types aardgasbussen moeten allemaal onderzocht worden, zegt Molag.

Eerder pleitte hoogleraar Ben Ale van de TU Delft ook voor breed onderzoek. Hij begrijpt niet waarom de steekvlam naar de zijkant ging. Daardoor ontstond een levensgevaarlijke situatie die alleen goed is afgelopen door de open ruimte waar de bus stond. Wanneer de bus naast huizen of in een winkelstraat had gestaan, waren de gevolgen zeer ernstig geweest. HTM en Veolia lieten donderdag weten eerst het onderzoek van de uitgebrande bus eerst af te wachten voor eventueel te besluiten tot breder onderzoek.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-11-2012/tno-aardgasbussen-moeten-van-straat

Lijkt mij een kansloze uitspraak om nu te stellen dat de bussen binnen moeten blijven, die dingen zijn goedgekeurd voor de nederlandse wegen.
Net of het omhoog afblazen van die bussen in een binnenstad wel veilig zou zijn. Dan heeft onze onderzoeker nog nooit van hittestraling gehoort.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #49 Gepost op: 2 november 2012, 16:30:49
Lijkt mij een kansloze uitspraak om nu te stellen dat de bussen binnen moeten blijven, die dingen zijn goedgekeurd voor de nederlandse wegen.
Net of het omhoog afblazen van die bussen in een binnenstad wel veilig zou zijn. Dan heeft onze onderzoeker nog nooit van hittestraling gehoort.

Kleine kanttekening: de bussen zijn goedgekeurd onder bepaalde voorwaarden. Zoals in dit artikel wordt aangegeven zouden de steekvlammen omhoog gegaan moeten zijn, maar door één of andere reden is dat niet gebeurd. Gevolg is een potentieel levensgevaarlijk incident. Want er wordt wel gesproken over wat er zou gebeuren als zo'n bus in een winkelstraat af staat te fakkelen, maar probeer eens een pand met minder zelfredzame personen leeg te trekken in een paar minuten...... het is echt puur geluk geweest dat er nauwelijks nevenschade is ontstaan bij dit incident ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding