Ambulancezorg Nederland wil nieuwe sirene en radio-beïnvloeding

Auteur Topic: Ambulancezorg Nederland wil nieuwe sirene en radio-beïnvloeding  (gelezen 7816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2012, 18:18:50
En dat, zoals toen al door velen werdt aangegeven, is niet de juiste/beste beslissing. Men heeft allerlei computermodellen los gelaten maar heeft géén praktijk-tests gedaan.... Een camera monteren in diverse ''zelfde model'' voertuigen, in dezelfde stad / omgeving met een variatie aan sirene's, de oude 3 toon, de nieuwe 2 toon, een set martinhoorns, een set ''Amerikaanse/Engelse'', witte knipperlichten, rode knipperlichten etc.....

Dat onderzoek kan ik me nog herinneren. Dat is toen gedaan op basis van literatuuronderzoek uit ondermeer de VS en Canada. Daarnaast zijn er enquetes gehouden onder politie, brandweer en ambulancebestuurders die OGS gebruiken. 3 per discipline geloof ik.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #11 Gepost op: 5 november 2012, 01:30:56
Nog meer herrie? Je hoort nu al niet meer waar een voorrangsvoertuig vandaag komt. Beter is om deze te voorzien van een camera om iedereen te 'flitsen' die niet op tijd opzij gaat. Het is de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker om een voorrangsvoertuig tijdig op te merken en voorrang te verlenen. Dan moet de radio maar wat minder hard.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #12 Gepost op: 5 november 2012, 08:13:39
We doen alsof in Nederland de voorrangsvoertuigen als ongeleide projectielen over de weg rijden en weggebruikers als op hol geslagen paarden hierop reageren. Ja, ik ken ook verhalen waarbij een weggebruiker tegen de rijrichting in gaat rijden om het voorrangsvoertuig te laten passeren, ja, ook ik zie wel eens de wildvreemste capriolen, maar vallen er nou zoveel (dodelijke) slachtoffers door aanrijdingen met voorrangsvoertuigen?

We kunnen wel weer een riedel onderzoeken doen, nog meer regeltjes etc, maar ik vermoed dat dit slechts significant bijdraagt aan de veiligheid en een onrendabele investering is. Over bezuinigingen gesproken...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 5 november 2012, 11:17:55
Ja, ik ken ook verhalen waarbij een weggebruiker tegen de rijrichting in gaat rijden om het voorrangsvoertuig te laten passeren, ja, ook ik zie wel eens de wildvreemste capriolen, maar vallen er nou zoveel (dodelijke) slachtoffers door aanrijdingen met voorrangsvoertuigen?

Als je af en toe ziet wat er op de weg gebeurd en hoevaak hulpdiensten onnodig oponthoud ervaren dan denk ik dat er juist heel veel te danken is aan de chauffeurs van prioritaire voertuigen....

Dat een beter hoorbare sirene en beter zichtbare signalering de verkeersveiligheid verbeterd lijkt mij géén ongewenste ontwikkeling? Want dat was volgens mij de reden van de huidige regeltjes?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2012, 19:06:55
Wat dat aan gaat is het mooiste voorbeeld de brandweer van Helsinki, voertuigen hebben een goede opvallende kleur, duidelijke signalering, een soort van yelp en tweetoon.
Wat mij betreft de oplossing. Maar ja, er zullen wel weer 300 commissies zich gaan buigen over dit verhaal, terwijl het ergens anders al is uitgevonden ;-)
Zie bijlage you tube

Helsinki P4,11,15,16 and 161 responding

Delta00


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #15 Gepost op: 6 november 2012, 20:37:24
Wat dat aan gaat is het mooiste voorbeeld de brandweer van Helsinki, voertuigen hebben een goede opvallende kleur, duidelijke signalering, een soort van yelp en tweetoon.
Wat mij betreft de oplossing. Maar ja, er zullen wel weer 300 commissies zich gaan buigen over dit verhaal, terwijl het ergens anders al is uitgevonden ;-)
Zie bijlage you tube

Helsinki P4,11,15,16 and 161 responding

Delta00

Ondanks de serieuze discussie, lag ik op 1:31 van dit filmpje onder mijn bureau van het lachen!  ;D


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #16 Gepost op: 7 november 2012, 00:21:48
duidelijke signalering, een soort van yelp en tweetoon.
Delta00

De enige duidelijke signalering is in dit filmpje de (Europese) tweetoon, de rest van het orgel gaat snel in het verkeer verloren.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #17 Gepost op: 7 november 2012, 00:47:00
In Amerika hebben wij dezelfde goed geisoleerde auto gereden als thuis. Daar hoor ik godzijdank sirenes veel beter. Hier ben ik meer op mijn spiegels aangewezen en dan staat de radio vaak al niet hard.

Just my 5 cents, maar wat meer geluid zou mogen. Dan ben ik nog een weggebruiker die frequent in spiegels kijkt, maar kan me goed voorstellen met volume 10 van de radio mensen echt fouten maken, ook in hun paniek wanneer er ineens blauwe lampen opdoemen. Meldingen via RDS lijken mij niet handig.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #18 Gepost op: 7 november 2012, 01:12:47
Ondanks de serieuze discussie, lag ik op 1:31 van dit filmpje onder mijn bureau van het lachen!  ;D

Ja was niet de enige ;D


Ik vraag me alleen af of de versneller daadwerkelijk goed te horen is in andere voertuigen. In veel muziek zal deze denk ik wegvallen. Niet vanwege het volume, daar is niks mis mee, maar omdat aardig wat muziek op dezelfde toonhoogte zit. De claxon van de Scania die je helemaal aan het begin van het filmpje hoort, lijkt me een betere oplossing.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #19 Gepost op: 7 november 2012, 15:01:52
We doen alsof in Nederland de voorrangsvoertuigen als ongeleide projectielen over de weg rijden en weggebruikers als op hol geslagen paarden hierop reageren. Ja, ik ken ook verhalen waarbij een weggebruiker tegen de rijrichting in gaat rijden om het voorrangsvoertuig te laten passeren, ja, ook ik zie wel eens de wildvreemste capriolen, maar vallen er nou zoveel (dodelijke) slachtoffers door aanrijdingen met voorrangsvoertuigen?

We kunnen wel weer een riedel onderzoeken doen, nog meer regeltjes etc, maar ik vermoed dat dit slechts significant bijdraagt aan de veiligheid en een onrendabele investering is. Over bezuinigingen gesproken...
Ik kan uit je profiel je beroep cq de reden tot interesse in het hulpverleningsforum en specifiek dit topic niet halen maar ik heb niet het idee dat je dagelijk in een voorrangsvoertuig rijdt.
We rijden zeker niet als ongeleide projectielen over de weg, chauffeurs zijn goed opgeleid en weten ook dat hoge snelheden niet veel oplossen maar met name in het stadsverkeer of bij veel stoplichten hebben de OGS erg veel meerwaarde INDIEN er goed op gereageerd wordt. En nee, ik ben niet van mening dat sommigen als op hol geslagen paarden reageren, maar juist wel als verstijvende angsthazen.

Er vallen niet veel doden cq gewonden rondom voorrangsvoertuigen maar dat is deels ook te danken aan de goed opgeleide chauffeurs. Ze zien soms al in een split-second hoe iemand gaat reageren en houden daar dan ook rekening mee.

Een hardere sirene lijkt mij niet juist, omdat dit niets oplost. Behalve dan de financiele problemen van de KNO arts, aangezien er dan steeds meer mensen komen met gehoorsbeschadiging.  ;)
Hat zal hem meer in de geluidsfrequenties zitten.

Ik denk dat ik al kan raden wat er dan gebeurt... autoradio's zonder RDS, anders heb je elke keer zo'n herrie over de speakers...  en die blauwblauw ledjes kan best een stukje karton overheen, irritant geknipper terwijl er in geen velden of wegen een auto met blauw te zien is wordt je ook zat... en als de range korter is dan krijg je hetzelfde beeld als dat je nu krijgt.... want dan zien ze je ook al op het moment dat de ledjes aan gaan, en is het alsnog paniek...
Heb je ervaring met de blauw-blauw test die op dit moment loopt?
Ik denk nl dat dit een van de beste oplossingen zal zijn naast een sirene met meerdere geluidsfrequenties. En ja, een kartonnetje erover heen kan altijd, maar laten we dat gewoon dan maar onder artikel 5 schalen.

Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. SPIEGELEN! Hoe vaak doe je het? Ik heb het idee dat het gros van de nederlanders dit veeeeeeeeel te weinig doet, kijk maar naar de frequentie waarop mensen van baan wisselen waarbij ze eigenlijk geen ruimte hadden... Of dus inderdaad schrikken van die blauwe lampen in de spiegel. 9 van de 10 keer kun je ze al ruim van te voren aan zien komen, want ze zitten tegenwoordig in de grill, aan de spiegels en op het dak en dan staat er ook nog eens een leuke wig-wag (ja dat witlichtgeknipper) aan...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.