Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 35467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 19 maart 2005, 09:56:43
Mooi is om te zien (en knap) dat ze maar één singel gebruiken. Een echte sleepboot  trekt 'm uit de prut en het bok tilt 'm over de meerpalen. De duiker staat op de grond. Niet voornamelijk het remmingwerk blijkt nu heeft geremd, maar de klei. Het is er maar één vijftig diep...

En ik blijf de kennisvergaring van de waterhulpverlening door de brandweer aan de Randmeren hier kritisch observeren.
 
(Daarmee welbewust riskerend dat ik per 1 juli 2005 wederom tot niet langer hulpverlener wordt verklaard  ;D).

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #41 Gepost op: 19 maart 2005, 10:48:44
Volgens mij worden sommige berichten hier beinvloed door de slechte relatie tussen het  HOGE en de Brandweer Huizen maar dat ter zijde.

Ten eerste is er geen een sleepboot rederij welke rond komt door alleen bergingswerk te doen, en dit zijn dus altijd bijverdiensten. En op het water geld nog altijd dat iedereen een sleepverbinding mag maken om iets los te trekken. Of dit nou een sleepboot is van een bagger rederij of van een sleepboot rederij. Als er maar een goedgekeurde en goedwerkende sleephaak opstaat en er gebruik wordt gemaakt van sleeplijn welke is berekend op de trekkracht van de sleepboot.
Tuurlijk heeft de ene sleepboot meer vermogen en een grotere paaltrek waardoor de klus sneller is geklaard, maar die kost ook veel meer.

En Henk uit jouw mening maak ik op dat je het raar vind dat de brandweer assisteerd bij de berging.
Nu denk ik dat jij vast wel meer als een keer met de Seeker aan een bootje hebt gehangen om dat los te trekken. Of zeg je dan tegen de mensen "bel maar een berger".
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2005, 11:31:20
De kern van mijn verhaal gaat over de vragen die ik plaats over de kennis van waterongevallen bij de brandweer. Juist de manier waarop zij over ons denken zorgt dat ik vrijuit kan spreken, de relatie kan niet slechter en zal ook nooit verbeteren.

Het gaat niet om niet mogen bergen. Maar de berging van een schip met dergelijke afmetingen dat een aanvaring heeft gehad daar kom ik niet aan. Dat een OVD vindt dat ie dat wel moet doen en de leiding neemt en daarbij sleepboten inzet die gewoonlijk alleen worden ingezet om een baggerschuit te verplaatsen daar zet ik mijn vraagtekens bij. Jammer dat steeds de aandacht naar HOGE verlegd wordt waarbij niemand een plausibele reden aandraagt waarom de komst van een berger niet even afgewacht kon worden.

Is het nu echt uitgesloten dat de kennis benodigd voor waterhulpverlening enigzinds onderschat wordt door de Brandweer hier? Of is enige kennis absoluut niet noodzakelijk.

Blijft nog de alarmering van de dag ervoor bij Zeewolde. Die aktie roept ook nog wat vraagtekens op.
Ik ben uit op verbetering van de hulpverlening, niet op het afzeiken van iemand of iets. Het afschuiven op dat ik dit zeg "omdat ik van HOGE" ben doet mijn observaties tekort.

Henk


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 19 maart 2005, 12:36:19
De brandweer doet ook niet alleen de hulpverleningen op het water. In eerste instantie voor de gewone dingen doen dat de redingsbrigade's van Huizen Blaricum en Naarden. Deze zijn erkend door de regionale brandweer. Als het een groter incident word dan komt de brandweer er bij om te helpen. En als het begin is moeilijk maar denk dat het nu beter gaat worden zoals het eerst was met de reddingsbrigade's die elkaar niet eens het ligt in de ogen gunde dat is al een stuk verbeterd. En ja reddinge Almere en de hoge vallen buiten deze regeling.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 20 maart 2005, 09:00:28
Heidebloempje, volgens mij voer je een hele andere discussie...  En je lijkt wel een gebarsten grammefoonplaat. Verzin is wat nieuws dit hoor ik al twee jaar hier, nou weet ik het wel.

Jammer hoor die vervuiling. ???

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 20 maart 2005, 09:28:55
Er zijn een aantal vragen die ik heb bij de bergingspoging van de brandweer.
 
1. Het zou zo kunnen zijn dat de KLPD onderzoek zou willen doen naar de toedracht van het ongeval. Veplaatsen van de boot zou het onderzoek kunnen bemoeilijken.

2 Moet je geen afspraken met de verzekering van de eigenaar van het schip maken voor je een berging ter hand neemt.

3 Is dit nog wel een taak voor de brandweer.

4 moet de brandweer daar de leiding over willen hebben. Alles wat verkeerd loopt komt op het bordje van de bevelvoerder.

5 Wat is de noodzaak voor de brandweer om zo'n klus op zich te nemen. Wat is het voordeel.

6 is er voldoende kennis aanwezig, traint men bv op dit soort inzetten. Een aquarunner op meerpalen is wat anders als een koe in de sloot.

7 En blijkt de brandweer de aangewezen instantie voor dit soort klussen, wat is er voor nodig om de brandweer dit in de toekomst met meer kans op succes ter hand te laten nemen.

En Vistuig: als de brandweer assisteert heeft iemand anders de leiding.

Hier nam de brandweer de leiding volgens de OVD op kanaal 16 van de marifoon tegen de kustwacht.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 20 maart 2005, 10:05:29
Heidebloempje, volgens mij voer je een hele andere discussie...  En je lijkt wel een gebarsten grammefoonplaat. Verzin is wat nieuws dit hoor ik al twee jaar hier, nou weet ik het wel.

Jammer hoor die vervuiling. ???

Henk
ik denk dat heidebrandje weldegelijk een zinnig punt aandraagt,nog even en dan zijn de veiligheidsregio,s een feit.En dan wordt er alleen gewerkt met de daarin opgenomen partners,en wordt er voor bergingswerk de daarvoor aangewezen bedrijven gevraagt.
Dus met andere bedrijven worden er dan geen zaken gedaan,en er wordt nu al zoveel mogelijk met die instelling gewerkt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 20 maart 2005, 10:25:29
Dat is een goed punt, maar dat gemopper op HOGE...

We hebben helemaal geen pretenties in de richting die heidebloempje suggereert. En met niks nieuws bedoel ik dat het nog nooit zo geweest is dat de brandweer met ons samenwerkte en nu kan het zelfs niet meer, ook al zouden we dat willen. Om daar nu steeds weer op terug te komen om de werkelijke punten te verdoezelen vind ik saai worden. En we trappen er nu weer in. En HOGE heeft hier niets mee maken! Wij wisten wel dat de Aquarunner voor ons te groot is. Als er behoefte aan is wil ik daar best weer een ander topic over HOGE starten, maar niet hier graag! Daar is alles al over gezegd dacht ik.

De leiding hebben over een incident zonder kennis van zaken is heel goed mogelijk. Maar dan moet je niet alles zelf willen doen. De direkteur van de HEMA die slagroomtaarten maakt dat wordt helemaal niks. (te zien op "terug naar de werkvloer"), die kunnen allemaal zo de prullebak in. Het was goed incident management geweest als de brandweer BTS had ingeschakeld ipv de bagerschuitbootjes. Dan hadden ze de leiding kunnen nemen over iets waar ze achteraf trots op hadden kunnen zijn.

Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #48 Gepost op: 20 maart 2005, 11:58:14
maar om terug te gaan naar de topic de hulpverlening op de randmeren. hiervoor is een protocol dat is een paar keer geoefend zoals vorig jaar in de NOP en een tijdje terug bij blaricum. de centrale rac is die van flevoland maar het incident in huizen zal waarschijnlijk (de haven van huizen) door de rac gooi vechtstreek gevoerd zijn. misschien dat daarbij het verschil zit.
over het incident in zeewolde lijkt mij dat dat wel meer in dat protocol past en dus sneller uitgevoerd had moeten worden. maar hebben ze in zeewolde duikers of moeten die uit almere komen? de ovd in ieder geval wel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 20 maart 2005, 12:06:11
maar om terug te gaan naar de topic de hulpverlening op de randmeren. hiervoor is een protocol dat is een paar keer geoefend zoals vorig jaar in de NOP en een tijdje terug bij blaricum. de centrale rac is die van flevoland maar het incident in huizen zal waarschijnlijk (de haven van huizen) door de rac gooi vechtstreek gevoerd zijn. misschien dat daarbij het verschil zit.
over het incident in zeewolde lijkt mij dat dat wel meer in dat protocol past en dus sneller uitgevoerd had moeten worden. maar hebben ze in zeewolde duikers of moeten die uit almere komen? de ovd in ieder geval wel.
De randmeren aan de kant van Huizen,Bunschoten worden door de AC,s van Gooi&vechtstreek en Utrecht gedaan.
Duikers komen uit Huizen,en/of Bunschoten.Aan de zijde van Flevoland doet brandweer Almere de duiktaak