Test met brandslang van 7,2 km gelukt

Auteur Topic: Test met brandslang van 7,2 km gelukt  (gelezen 4767 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 3 november 2012, 16:47:15
Test met brandslang van 7,2 km gelukt

GROESBEEK - Een proef met de voor zover bekend langste brandslang in de Nederlandse geschiedenis is zaterdag gelukt.

Tussen een beekje in het Duitse Wyler en medisch centrum Dekkerswald in Groesbeek werd een slang van 7,2 km uitgerold. Onderweg werd een hoogteverschil van 80 meter overbrugd. Het duurde anderhalf uur voordat het water uit de slang kwam.

Het huzarenstukje werd uitgevoerd om te bekijken of het systeem kan worden toegepast bij natuurbranden in de Groesbeekse bossen. De pomp in Wyler trok de klus niet alleen. Onderweg stonden er nog twee.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1871831/Test-met-brandslang-van-72-km-gelukt.htm#.UJU7xWc7ces

Waarom zou je dit soort testen willen doen? Waarom zou zo,n lange slangleiding nut hebben? Is het niet simpeler om gewoon water dichterbij weg te halen?
Anderhalf uur voordat je uberhaupt water uit de slang krijgt is erg lang.




slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2012, 16:53:47
omdat er plaatsen zijn waar er dichterbij geen open water is. Ik herinner me de grote bosbrand in Heeze nog, daar lag ook een 5 of 6km aan slang over de snelweg.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2012, 16:55:51
omdat er plaatsen zijn waar er dichterbij geen open water is. Ik herinner me de grote bosbrand in Heeze nog, daar lag ook een 5 of 6km aan slang over de snelweg.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar is de waterbuffer dan zodanig dat je een anderhalf uur kunt overbruggen? Als je met een aantal TSen aan het blussen bent, dan slinkt je watervoorraad erg snel.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2012, 17:16:55
Dompelpompen in aanjaagverband, dat kan, maar kost inderdaad even tijd voordat alles staat en gevuld is.
Hebben we in Schoorl al een paar keer ervaring mee opgedaan. :D
Ben alleen benieuwd hoeveel water/waterdruk er na de 7.2 km nog was, is dat ook nog gemeten. Dit zouden intressante cijfers kunnen zijn, komen de theorie en de praktijk met elkaar overeen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2012, 09:26:57
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1871831/Test-met-brandslang-van-72-km-gelukt.htm#.UJYmRGc7cet
Nu ook een filmpje, de leiding is dus gelegt met groot watertransport. Ga het maar weer opruimen...... :-X


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2012, 15:49:27
rond de 2000 liter per minuut aan het eind :) preciezere getallen en oliedruk werd ook gemeten maar die heb ik niet. Er was ook een bedrijf dat in Frankrijk 10km moet gaan leggen voor een kerncentrale, dus die waren zeer benieuwd.

Het is wel afstemmen met het opstarten van de 2e en 3e pomp, want als je meer weg gaat geven dan er binnen komt trekt alles vacuüm. Om de aanjaagpompen lag ook een bypass, zodat bij het uitvallen van een pomp de boel  niet werd opgeblazen, maar het water via de bypass er omheen kon stromen.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2012, 09:52:13


hier het bewijs :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2012, 13:44:18
Als je er aan het begin 2000 liter in stopt is het niet verwonderlijk dat er na 7,2 km ook weer 2000 liter uit komt. (Midner kan wel, maar meer alleen als Hans Klok moet aan de pomp staat ;D Dus dat had je niet hoeven testen.
Wat wel intressant was geweest de uitgaande druk bij de haler, ingaande druk bij de aanjagers en de inkomende druk bij de blusser en dat dan in combinatie met de onderlinge afstanden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2012, 13:57:29
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1871831/Test-met-brandslang-van-72-km-gelukt.htm#.UJYmRGc7cet
Nu ook een filmpje, de leiding is dus gelegt met groot watertransport. Ga het maar weer opruimen...... :-X
Test met brandslang van 7,2 kilometer
Published on Nov 3, 2012 by TVGelderland
Test met brandslang van 7,2 kilometer
Samen sterk in de hulpverlening!