Aanrijtijd ambulance i.v.m. risico-inventarisatie BHV

Auteur Topic: Aanrijtijd ambulance i.v.m. risico-inventarisatie BHV  (gelezen 15123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Gepost op: 6 november 2012, 10:49:19
Ten einde een RI&E te produceren binnen onze organisatie is mij gevraagd of wij kunnen nagaan wat de gemiddelde aanrijtijd van een ambulance richting onze vestiging is.
Nu weet ik dat wij onder het dekkingsgebied van de RAV Zuid-Oost Brabant vallen, omdat we als bedrijf in Best gesitueerd zijn.

Ook weet ik dat in Nederland de norm (geen wet) geldt dat een ambulance in 95% van de spoedeisende gevallen binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Uit onderzoek van RTL Nieuws omtrent de aanrijtijden over 2010 en 2011 blijkt dat dit niet het geval is en dat zelfs in 6,2% van de gevallen de norm niet gehaald werd.

Uitkomsten dienen uiteindelijk om directie en management te overtuigen dat het investeren in bhv en ehbo-ers lonend kan zijn en dat ze niet uitsluitend als kostenpost en overbodig gezien dienen te worden.
(Ter info: 85% van onze organisatie is ouder dan 45 jaar en jonger dan 55)




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2012, 11:08:02
Dat hangt van zo veel factoren af en moet eigenlijk ook helemaal niet van invloed zijn op je beleid.
Als een ambulance er in 5 minuten is heeft een goede BHV / EHBO organisatie nog steeds nut.

Er zijn namelijk genoeg (de meeste zelfs) situaties te bedenken waarbij er helemaal geen ambulance nodig is maar een BHV/EHBO organisatie erg nuttig kan zijn.
Kleine dingen als iemand die een kop thee over zijn hand krijgt, of wat groter als een gebroken sleutel been. Dan is het erg nuttig om gewoon wat kennis in huis te hebben over hoe je met dat soort dingen het beste om kunt gaan voor je iemand in een auto zet en naar het ziekenhuis / huisarts rijdt. Sowieso het maken van die keuze al tussen ziekenhuis of huisarts, of toch maar een ambulance bellen.

Aan de andere kant de grotere dingen, met dan in het ergste geval een reanimatie, dan zal in erg veel gevallen de ambulance gewoon te laat zijn. Een paar auto's die niet op tijd ruimte maken kunnen dan al het verschil zijn. Dus daar heb je helemaal niets aan gemiddelde aanrijtijden. Die cijfers zijn nuttig voor veiligheidsregio's om te kunnen kijken of er structureel dekkings problemen zijn bijvoorbeeld. Voor individuele situaties binnen een bedrijf zeggen die cijfers niets nuttigs.

Daarnaast heeft een BHV organisatie veel meer functies dan alleen reanimeren en pleisters plakken.... Wat denk je van de gidsfunctie voor professionele hulpdiensten, assisteren bij ontruimen, toezien dat ehbo koffers en kleine blusmiddelen in orde zijn buiten de jaarlijkse keuring om.

Zo veel kost een EHBO of BHV cursus niet en het is ook nog eens van de belasting aftrekbaar.... Geen zinnig argument te bedenken om er niet in te investeren.


mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2012, 11:32:20
auditor, allereerst ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie.

Laat ik vooropstellen dat ik het geheel eens ben met de stelling dat BHV-ers en EHBO-ers voor meer ingezet kunnen worden dan alleen pleisterplakken en reanimeren.
Helaas is onze directie van mening dat de ambulance zorg in Nederland dusdanig goed geregeld is dat er nauwelijks kennis omtrent reanimeren of brandjes blussen aanwezig hoeft te zijn. Zo wordt ook gesteld (zonder enige onderbouwing) dat hulpverlening altijd binnen 10 minuten ter plaatse is. (De directievoorzitter is Belgisch, daar gelden nog andere normen dan hier.)

Zelf ben ik voorstander van het behoud van zowel BHV als EHBO opgeleide personen binnen het bedrijf (niet omdat ik er een van ben, maar omdat goede kennis belangrijk is op de locatie al is het maar om te voorkomen dat mensen verder gewond raken dan dat zij reeds zijn.)

Mijn voornaamste zorg nu is, dat we op basis van een ongefundeerde claim worden beperkt in middelen en mogelijk qua inzet. Ik zou zo'n ongefundeerde claim graag van tafel willen vegen met cijfers. Dat cijfers vervolgens nog niets zeggen over de situatie per case maakt dan nog niet zoveel uit. Daar er hoogstwaarschijnlijk geen andere cijfers geproduceerd kunnen worden die het tegendeel bewijzen.

Wat betreft auto's die niet opzij gaan voor een ambulance (of politie/brandweer) daar heb ik zelf een hekel aan. Ik zou willen dat wat meer mensen net als mij de noodhulpdiensten de ruimte gaven.
Ambulances gaan voor
Ambulances gaan voor


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2012, 12:34:07
Ik weet niet hoe groot het bedrijf is maar het merendeel van de bedrijven is op basis de Nederlandse Arbowet, artikel 3-1e en 15 zelfs verplicht om voldoende opgeleide BHVers te hebben zodat als er mensen aan het werk zijn er een minimaal aantal opgeleide BHVers aanwezig is
Het is dus niet een kwestie van willen, maar van moeten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2012, 12:55:45
Vertel je werkgever meteen ook over een ander groot verschil tussen Nederlandse en Belgische ambulances.

In Belgie komen ambulances voor veel meer situaties, ambulance personeel is daar ook lager opgeleid dan in Nederland. Het is daar meer scoop en run.

Nederland heeft in aantal minder ambulances, maar die zijn beter uitgerust / hoger opgeleid en komen alleen in ernstige gevallen of situaties waarin een slachtoffer niet meer met eigen vervoer naar een ziekenhuis kan.

Wellicht dat andere hier op het forum dat verschil wat duidelijker kunnen verwoorden.

De snelheid van ambulances is in geen enkel geval een argument want in 95% van de gevallen waar BHV nut heeft zal er niet eens een ambulance komen.


mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2012, 13:02:05
Ja, maar waar staat omschreven hoeveel BHV-ers er dan moeten zijn?
De wet omschrijft alleen dat de werkgever adequate afspraken dient te maken omtrent het verlenen van hulp etc.
Onze organisatie beschikt over een totaal van 65 werknemers, waarvan er gemiddeld 20 tot 25 aanwezig zijn op de locatie.
(Wij beschikken over veel monteurs die naast vca ook bhv opgeleid zijn i.v.m. zelfstandig werken op locatie).

True, BHV-ers en EHBO-ers kunnen veel zaken afhandelen waar in Nederland over het algemeen geen ambulance voor zal komen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2012, 13:42:18
(...)
De snelheid van ambulances is in geen enkel geval een argument want in 95% van de gevallen waar BHV nut heeft zal er niet eens een ambulance komen.
Helemaal waar, maar volgens mij is dat niet de inzet van Mg. Het opzetten en instandhouden van een BHV organisatie wordt gedwarsboomd onder het motto "de ambulance is er toch wel binnen X minuten". Dan heeft het niet zoveel zin om aan te komen met het argument "ze komen niet voor alles" of "in België zijn er meer ambulances". Dat snapt zo'n directeur ook wel, maar zijn standpunt wordt niet bestreden.

Een eenvoudige methode om de aanrijdtijd te kunnen bepalen is om de adressen van de dichtstbijzijnde ambulancestandplaatsen op te zoeken (wellicht via de regio-kaarten van forumlid Jan Willem [jwva]), en vervolgens met Maps de reistijd van de post naar het bedrijf te berekenen. Dan pas je hier vervolgens een correctie op toe voor een spoedrit (bijv. 0,85 maal de reistijd van Maps). Omdat de ambulance niet altijd van dezelfde standplaats komt, neem je vervolgens een een verdeling voor de standplaatsen. 60% komt bijv. vanaf de dichtstbijzijnde post, 30% van de op één na dichtstbijzijnde post, en 10% vanaf de op twee na dichtstbijzijnde post.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2012, 13:46:14
Toevoeging: de klikbare kaart van Jan Willem voor regio Brabant-Zuidoost is via deze link te vinden.

Wat opvalt is dat er een ambulancepost in Best zit....  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2012, 13:59:18
Dat is interessant, die post had ik nog niet gevonden. Mijn veronderstelling was dat de dichtstbijzijnde post in Eindhoven zat.

Blijkt dat we op 8 minuten rijden zitten van de post in Best. En overigens 16 minuten vanuit Eindhoven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2012, 14:07:13
Er zit een post in Best inderdaad, maar ik durf niet te zeggen wat daar opgesteld staat...