Honderden politiemedewerkers niet onkreukbaar

Auteur Topic: Honderden politiemedewerkers niet onkreukbaar  (gelezen 79004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #10 Gepost op: 25 december 2011, 19:20:53
Generaal pardon voor groep politiestudenten

bron: http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2011/12/21/generaal-pardon-voor-groep-politiestudenten/

Mede dankzij de aangeboden ACP-petitie krijgen politiestudenten, die tussen 1 oktober 2010 en 1 juli 2011 aan hun opleiding zijn begonnen, een generaal pardon.
Goed nieuws voor politiestudenten die tussen 1 oktober 2010 en 1 juli 2011 aan hun opleiding zijn begonnen en gekort worden op hun salaris. Zij krijgen een generaal pardon. Dit betekent dat zij weer volledig betaald krijgen en er geen korting meer plaatsvindt op hun salaris. Deze oplossing is in overleg tussen de ACP en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie tot stand gekomen. De minister stuurt hierover vandaag (woensdag 21 december) een brief naar de Tweede Kamer.

De ACP heeft zich vanaf augustus samen met haar leden sterk gemaakt om de soms schrijnende situaties rondom de salarisproblemen van politiestudenten opgelost te krijgen (zie ook het gerelateerde nieuws onderaan dit artikel). Zo is de ACP in samenwerking met een aantal politiestudenten een petitie gestart, nadat bleek dat er veel onrust onder de studenten bestond over hun salaris. Deze petitie, gekoppeld aan een zwartboek, werd op dinsdag 15 november aangeboden aan enkele Tweede Kamerleden en minister Opstelten.
Tussen wal en schip

Ondanks het feit dat de eerste reactie van de minister teleurstellend was, heeft de bewindsman alsnog besloten de situatie van de studenten die tussen wal en schip vielen, goed te bekijken. De conclusies uit de door de ACP aangeleverde petitie en het zwartboek hebben de minister er toe bewogen een generaal pardon te formuleren voor de genoemde groep. Dit wordt vandaag dus in een brief meegedeeld aan de Tweede Kamer. Deze had de minister op 28 november gevraagd voor de kerstdagen met een oplossing te komen. Het pardon houdt in dat deze studenten weer volledig betaald krijgen.
Uitwerking pardon

In de komende overleggen zal de ACP met de minister afspraken maken over hoe het pardon vorm krijgt. Zodra daarover meer bekend is, zal de ACP de betreffende groep studenten daarover meteen informeren. De minister heeft vooralsnog besloten dat de generaal pardon geldt voor de klassen die vanaf oktober 2010 en juli 2011 binnen de regeling vallen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat er politiestudenten zijn die eerder in de selectieprocedures hebben gezeten, maar door omstandigheden pas per augustus aan de opleiding zijn begonnen. Die situatie zal nog nader met de minister worden besproken. Daarover kan nu nog geen uitsluitsel worden gegeven.
Goed werkgeverschap

De ACP is positief over de door de minister aangedragen oplossing. Dit draagt bij aan de borging van de instroom en continuïteit binnen de politie en doet recht aan goed werkgeverschap.

Door: Martijn Pilon, regiobeheerder
21/12/11 10:14
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2011, 19:56:11
Het is raar dat de thuisbezoeken nog steeds genoemd worden (in de website van KUSJE), maar ze worden al jaren niet meer gedaan.
Vorig jaar oktober was er bij mij toch echt iemand thuis...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 25 december 2011, 22:01:47
Maar ik blijf er bij dat het verlagen van de instroomeisen niet er toe hoeven te leiden dat er meer  integriteitsonderzoeken komen.

De antencedentenonderzoek en huisbezoek is volgens deze  site trouwens niet afgeschaft.  

Tsja, feit is ook dat er bepaalde korpsen ernstig aan het selecteren zijn op afkomst. Geschikte mensen met de naam Jansen worden afgewezen, iets minder geschikte mensen (doordat zij bijvoorbeeld criminelen in hun familie hebben) met een tussenvoegsel El worden wel toegelaten.
Overigens zeg ik niet dat dit de oorzaak is van de toegenomen hoeveelheid (gedwongen) ontslagen.

Daarnaast wil ik tóch even aanhalen dat er bij héél veel korpsen de laatste jaren veel dingen zijn veranderd. Ik heb bijna een jaar gedaan over het moment van sollicitatie tot het start opleiding. Recentelijk hoorde ik iemand die in twee maanden aangenomen was en al in januari aan de opleiding mag beginnen.

Vanwege de bezuinigingen en bepaalde verplichtingen vanuit BiZa worden bepaalde dingen (zoals huisbezoeken) in bepaalde korpsen niet meer gedaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #13 Gepost op: 26 december 2011, 00:44:23
Vorig jaar oktober was er bij mij toch echt iemand thuis...

Bij mij dit jaar augustus nog (korps Utrecht).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #14 Gepost op: 26 december 2011, 00:58:20
Het verschilt op dit moment nog per korps of iemand langs komt. Een paar jaar terug bij mij ook nog, maar geen van mijn referenten is gebeld.

Overigens zijn de opleidingseisen wel degelijk aangepast. Vroeger werkte men met een grens. In het rapport wordt je op (uit mijn hoofd) 7 tot 10 punten getest. Voor elk niveau waren er eisen op gesteld waaraan je moest voldoen op een schaal van 1 tot 7. Voor niveau 4 was dit bijvoorbeeld allemaal op 4, voor niveau 3 mocht je een 3 hebben op een paar punten. Dat stelsel is aangepast. Er is nu een optelsom gemaakt van alle punten waar je aan moet voldoen. Als je dus een 2 op bijvoorbeeld overwicht scoort maar dit compenseert door voor andere punten een 5 of 6 te scoren kan je alsnog voldoen aan de eisen.
Normaal zou je daarop met het korpsgesprek wel aangepakt worden maar gezien de enorme nood waarmee korpsen nu mensen aannemen vraag ik mij af of ze daar ook niet makkelijker in zijn geworden.

De oude eisen waren niet perfect. Ik heb nu in een paar jaar al genoeg mensen zien vertrekken omdat er toch ergens iets niet goed gegaan was met de selectie. Het werk bij de politie kan enorm belastend zijn en ik heb helaas er iemand van dichtbij al bijna aan onderdoor zien gaan. Ik vraag mij dan ook sterk af of het verlagen van de eisen wel een goede zaak is..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 26 december 2011, 16:09:13
Ik heb nu in een paar jaar al genoeg mensen zien vertrekken omdat er toch ergens iets niet goed gegaan was met de selectie. Het werk bij de politie kan enorm belastend zijn en ik heb helaas er iemand van dichtbij al bijna aan onderdoor zien gaan. Ik vraag mij dan ook sterk af of het verlagen van de eisen wel een goede zaak is..

Jup, ook dat klinkt me bekend in de oren, echter heb je er toneelspelers tussen zitten die het een hele tijd volhouden om ''te laten zien wat men wil zien'', zelfs mensen die al jaren klaar zijn met de opleiding. Op een gegeven moment vallen ze door de mand of breken ze.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2011, 16:31:09
Wordt het niet eens tijd om die hele selectieprocedure overboord te kieperen en een heel nieuw systeem te gaan bedenken?
Met natuurlijk wel een gedegen onderzoek naar het persoon.

En dan ook normaal een salaris betalen vanaf dag 1 dat je in dienst bent, opleiding of niet.
In het bedrijfsleven krijg je ook meteen een salaris (normaal) als je in opleiding bent. De baas betaald.
Gewoon een goede keuring vooraf en een test. Met een aantal gesprekken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #17 Gepost op: 26 december 2011, 18:09:16
Wat had je ingedachten dan Skippy? Sporttest zoals die nu is (soort hindernisbaan) of zoals het was (coopertest, shuttlerun en sprint) of zelfs nog wat anders? En die keuring, een psychologische test kan ik me voorstellen en daarbij ook een kennistest, inzicht testen, vaardigheid testen. Maar ik zou ook iets van een test periode invoeren. In het bedrijfsleven is een proefperiode van een x periode heel normaal. Dat kennen wij niet.

Maar ik vraag me af hoe je wangedrag zoals aan het begin genoemd is kan voorkomen, is meer een soort van (gebrek aan)mentaliteit ben ik bang  e050
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 26 december 2011, 18:36:04
Wat had je ingedachten dan Skippy? Sporttest zoals die nu is (soort hindernisbaan) of zoals het was (coopertest, shuttlerun en sprint) of zelfs nog wat anders? En die keuring, een psychologische test kan ik me voorstellen en daarbij ook een kennistest, inzicht testen, vaardigheid testen. Maar ik zou ook iets van een test periode invoeren. In het bedrijfsleven is een proefperiode van een x periode heel normaal. Dat kennen wij niet.

Maar ik vraag me af hoe je wangedrag zoals aan het begin genoemd is kan voorkomen, is meer een soort van (gebrek aan)mentaliteit ben ik bang  e050

Ik denk inderdaad aan een goede psychologische test, een sporttest (waaronder hardlopen en hindernisbaan), kennistest en observatie door medewerkers. En zeker een proeftijd invoeren. Het probleem van mentaliteit en integriteit moet je ook bekijken en eventueel testen.

En verder gelijk na een maand meelopen met een ervaren persoon, je wetten leren en examens maken.
Eerst rustig beginnen in de praktijk en dan steeds verder opvoeren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #19 Gepost op: 26 december 2011, 19:25:03
Elke drie dagen agent weg om wangedrag

De afgelopen drie jaar zijn er meer dan 200 politieagenten ontslagen vanwege een integriteitschending.
Dat blijkt uit onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws.


BRON: rtl.nl
Vanwege de meerdere linkjes die in het bericht staan naar diverse rapporten alleen de kop geplaatst van het bericht.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen