Buitenlandse ambulances (verzameltopic)

Auteur Topic: Buitenlandse ambulances (verzameltopic)  (gelezen 248205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #170 Gepost op: 11 april 2012, 22:21:42
Dominique, hier in België is er geen wet die het gebruik van prioritaire signalen voorbehoudt voor de ambulances in opdracht voor de dienst 100.
De secundaire wagens hebben ook geen richtlijnen voor het uiterlijk van de wagens, evenmin voor de inhoud in Vlaanderen. Hierdoor zijn er toch verschillende diensten die de Nederlandse SOVAM striping hebben op hun (meestal tweedehandse) ziekenwagen.
Het feit dat je met de 105 geen zwaailichten wilt voeren voor een simpele beenbreuk kan ik echter toejuichen, als je ook hetzelfde doet bij een 100 opdracht feliciteer ik je ook nog eens. Een 100 oproep is normaal gezien wel altijd dringend, maar het transport is dat daarom nog/zeker niet altijd.


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #171 Gepost op: 12 april 2012, 12:41:35
Dominique, hier in België is er geen wet die het gebruik van prioritaire signalen voorbehoudt voor de ambulances in opdracht voor de dienst 100.
De secundaire wagens hebben ook geen richtlijnen voor het uiterlijk van de wagens, evenmin voor de inhoud in Vlaanderen. Hierdoor zijn er toch verschillende diensten die de Nederlandse SOVAM striping hebben op hun (meestal tweedehandse) ziekenwagen.
Het feit dat je met de 105 geen zwaailichten wilt voeren voor een simpele beenbreuk kan ik echter toejuichen, als je ook hetzelfde doet bij een 100 opdracht feliciteer ik je ook nog eens. Een 100 oproep is normaal gezien wel altijd dringend, maar het transport is dat daarom nog/zeker niet altijd.

Nou ja.. het zal zo zijn, wel vind ik het dan bijzonder raar dat wij 5 maanden doen over het invoeren van een ex nederlander, doordat we telkens met onze neus op de regeltjes worden gedrukt (dit mag niet, dat mag niet, dit moet zo, dat moet zo..)

Nu wij hebben ook een Secundair voertuig "741-003" (Renault laag model) dit is een "nieuw koop" geweest en was dus gelukkig binnen aanzienlijke tijd aan het rijden.

Daarnaast ben ik inderdaad anti "cowboy ambu personeel" en rijd ik zelf voor bepaalde 100 ritten (voornamelijk collocatie's) niet prio aan.
Vervoer van een patiënt die midden in de nacht naar de 100 belt voor een pijnlijke dikke teen, en al buiten staat te wachten wordt ook netjes niet prio in het ZH afgezet.
Ik heb het zelfs al eens klaargekregen om de 105 te bellen omdat ik vond dat andere mensen ons misschien wel nodig hadden in een noodsituatie.
De ambu is dan wel geel, maar wij zijn geel "yellow cab".

Nu ik blijf het raar vinden en zal ook op de volgende vergadering met de FOD over de invoering (en hopelijk eindelijk de goedkeuring van onze zw) zeker eens vragen naar hoe het nu juist zit..
Ik weet dat er geen verplichtingen zijn qua striping van een sec. ambu.. maar weet ook dat er regels bestaan die bepaalde dingen verbieden.

Daarnaast is het VOLLEDIG MIJN EIGEN MENING, dat ze OGS volledig moesten verbieden op een sec. ambu, die niet geregistreerd staat in het plaatselijke MIP.
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #172 Gepost op: 13 april 2012, 13:12:55
Nou ja..

Even back to topic..
In België hebben ze sinds kort een HYPERMODERNE ambu. (aldus het nieuws en de brandweer van Halle)

Centrale deurvergrendeling, een brancard die gecentreerd staat en het materiaal waar langs 2 kanten bij kan noemen ze dus HYPER MODERN
Denk dat de meeste MB-containers in NL dit al hadden..

Enkel de Deur aan bestuurderskant is volgens mij niet standaard..

Hier het filmpje.

http://www.dailymotion.com/video/xk2b1z_nieuw-ambulance-met-hypertechnologie_fun?from_fb_popup=1&code=AQA-8eIrokcJRUmlckmNfgMDLloV0toJfWvwu9E24uoqTpg3cXGPwwfYbZNQ2nU8O3Tgg_rISlyWXDNXxDZWqeHbY0zYaFc0yPiNTuD_V7iY4hSuFv0cQGkuh6n0POLiPtDBrKg7TutkDurT8fAnISX91uoN1Tqvhh9KkG2j_ORp7WpTqA8up8e6mbxlADDlGPo#_=_
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #173 Gepost op: 14 april 2012, 08:49:56
Het is gewoon hun eerste containerambulance en nu proberen ze hun (dure) aankoop zo te verkopen aan het gemeentebestuur en de bevolking. En zo komen ze ook weer eens in de schijnwerpers he.
PS. Deze is ondertussen bijna een jaar in dienst.


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #174 Gepost op: 17 april 2012, 17:55:21
Het is gewoon hun eerste containerambulance en nu proberen ze hun (dure) aankoop zo te verkopen aan het gemeentebestuur en de bevolking. En zo komen ze ook weer eens in de schijnwerpers he.
PS. Deze is ondertussen bijna een jaar in dienst.

Klopt Gunther !
maar toch.. beetje belachelijk dat zo te publiceren niet ?
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #175 Gepost op: 18 april 2012, 17:17:03
Klopt Gunther !
maar toch.. beetje belachelijk dat zo te publiceren niet ?
Dat is waar Dominique, ze doen precies of ze het warm water uitgevonden hebben. Er is wel iets dat je nog niet gezien hebt (de 2 deuren waarlangst je binnen kunt), maar de rest is al veel langer gekent.


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #176 Gepost op: 6 mei 2012, 22:14:02
Ik verblijf vaak in Boedapest, en woon dan aan een redelijk drukke weg. Maar nu rijd daar regelmatig een oude Nederlandse ambulance met prio 1. Erg raar om de zelfde sirene te horen en "onze" ambulance in BZK striping daar te zien rijden.

Het is de 14-184 ik heb er ook een foto van. Ik zal even uitzoeken hoe ik hem kan uploaden.

Bij deze de foto.

http://img402.imageshack.us/img402/3845/245cs.jpg


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #177 Gepost op: 7 mei 2012, 21:40:50
Bij deze de foto.

http://img402.imageshack.us/img402/3845/245cs.jpg

Van de zijkant is wel een deel van de striping af, daar zijn roepnummer, regio etc weg.


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #178 Gepost op: 7 mei 2012, 22:51:50
Van de zijkant is wel een deel van de striping af, daar zijn roepnummer, regio etc weg.

Ik hebben het alleen over de BZK striping = strepen gehad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/BZK-striping


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #179 Gepost op: 20 mei 2012, 00:29:50
Klopt Gunther !
maar toch.. beetje belachelijk dat zo te publiceren niet ?

Ik zie nergens staan "eerste hypermoderne ambulance"...   ::)

Voertuig is gewoon zeer modern, hoe moet je het dan anders omschrijven? In Nederland doen sommigen ook of ze het warm hogedruk water hebben uitgevonden als ze een watertank en HD pomp in een Sprinter proppen, terwijl dat hier in Belgie al bijna 10 jaar in bevrijdingswagens wordt gepropt. De media maakt er hypermodern van, en in feite klopt het ook ergens.  ;)