Sneeuwscooter Ambulancezorg Friesland

Auteur Topic: Sneeuwscooter Ambulancezorg Friesland  (gelezen 7783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 15 november 2012, 16:57:06
In het bovenstaande filmpje geeft de RAV aan dat zij zelf de coordinatie willen houden over slachtoffervervoer op het ijs en dat men niet wil dat andere diensten cq. ijsclubs met slachtoffers "gaan slepen"...

Hier zit deels wat in als het gaat om erntige slachtoffers, ik snap ook zeker wat men ermee wil, maar dan zou een ijsclub volgens de RAV niet iemand van het ijs kunnen halen met een fractuur o.i.d. Dit is natuurlijk totale onzin, het gevaar op onderkoeling is zeer groot en het zolang er geen ernstig letsel is is de eerste priotiteit om iemand aan de kant te krijgen. In erstige gevallen kan eerst de ambulancedienst worden afgewacht, maar dit hoeft nog niet te betekenen dat alleen de ambulancedienst slachtoffers kan c.q. mag vervoeren op het ijs. In de eerste casus wil je z.s.m. hulp ter plaatse hebben, of dit nou de lokale ijsclub is of een boer met een quad maakt niet veel uit. Het liefst heb je natuurlijk een waterreddingsdienst die op het ijs kan werken en/of een ambulance eenheid, maar die liggen ook niet voor het oprapen...

Denk even aan de situatie van het strand; De reddingsbrigade treedt daar als firstresponder op, vervoert de slachtoffers en bij ernstig letsel komt daar de ambulance ter plaatse voor uitgebreide medische verzorging. Bij minder ernstig letsel wordt er door de RB zelf uitbehandeld of wordt men zelfstandig doorverwezen. Daarvoor gaat de ambulancedienst toch ook niet met 4x4 voertuigen rijden...

Met betrekking tot het grote plaatje; Bij incidentbestrijding op het ijs komt veel meer kijken dan even met een scooter ernaartoe, persoon in het bakkie en weer terug kachelen. Dat is alleen het geval op zeer betrouwbaar ijs, in rustige weersomstandigheden, bij een standaard patient en waarbij iemand goed bereikbaar is... Op het ijs werken is per definitie gevaarlijk en daarom wordt er bij waterdiensten uitgebreid op geoefend. Het optreden van die waterdiensten kan ook veel verder gaan, zoals het werken op onbetrouwbaar ijs, het redden van drenkelingen, het opsporen van vermiste personen en dergelijke. Daarnaast zijn wij uitgerust met de benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen, zo is een waterdicht overlevingspak wel het minimale wat je aan moet hebben op groot water... Kortom, ik vind het een prima inititief en ook iets om voor te leren, ik zou het alleen persoonlijk liever in een andere setting zien: Een professionele dienst (rb/brw/knrm/etc) welke zorg draagt voor incidentbesrtijding op het ijs, incl vervoer in nauwe samenwerking met de RAV.

Daarmee kom ik meteen op de prestige projecten, deze situatie is te vergelijken met de zogenaamde "ambulanceboot" die in de regio Friesland actief is. Ook een goed initiatief, maar ik en diverse andere waterredders kijken er toch met argusogen naar... In plaats van dat er wordt gekeken naar een goede oplossing op het gebied van waterhulpverlening komt de ambulancedienst met een bootje (Wauw kijk wij hebben een primeur!....) Dat is leuk om met 30 graden en windkracht 2 iemand van een bootje af te halen, maar inzetten onder moeilijke omstandigheden zijn van een heel ander kaliber... ::)


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #21 Gepost op: 15 november 2012, 22:23:30
Op 1:25 zie je een quad met een speciale aanhanger met daarop een brancard, ABC koffer, spalken, dekens etcetera van het Medical Team Nederland. Zij worden juist door de organisatie van een schaatstocht ingehuurd om met de schaatsers mee te rijden en onderweg medische hulp te verlenen indien nodig. Op die quad zit standaard een arts en vaak samen met een verpleegkundige.
Ik vat het ook zo op dat ze dit liever niet hebben, helemaal omdat ten tijde dat deze uitspraak gedaan wordt dit team in beeld komt.
Als het echt ernstig is, kan ik er in komen. Dan worden die patienten ook echt niet vervoerd weet ik uit eigen ervaring met dit team. Maar meestal betreffen het "gewoon" botbreuken die indien nodig gespalkt worden en vervoert worden naar de eerste hulp post en dan doorverwezen naar het ziekenhuis.
Die laat je echt geen kwartier met min tien op het ijs liggen. Volgens mij is hypothermie juist een grote oorzaak van verhoogde mortaliteit............
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2013, 15:18:28
De eerste inzet is vandaag geweest zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1121563