Cybercrime / computercriminaliteit / www.alertonline.nl

Auteur Topic: Cybercrime / computercriminaliteit / www.alertonline.nl  (gelezen 41831 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Onderstaand mailtje heb ik een uurtje geleden in mijn mailbox ontvangen:



En, wat is jullie eerste reactie? Ik hoop dat jullie doorhebben dat dit om een nepmail gaat van de ABN Amro. Een bank zal op deze manier nooit contact leggen met zijn of haar klanten, en dat te bedenken dat ik niet eens klant bij hun ben... Dit verschijnsel heet in de volksmond phishing.

Maar goed, beste mensen, ontvang je zo'n email ga hier dan niet op in! Dat kost je klauwen vol geld.




guest13155

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2012, 15:46:23
Ik overdrijf niet als ik zeg dat mijn spamfilter iedere dag ongeveer drie zulke mailtjes tegenhoud (lang leven de spamfilter!)

Overigens zijn van de Rabobank en ING momenteel ook dergelijke mailtjes in omloop.

En inderdaad: het kan je zomaar veel geld kosten... :'(


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2012, 15:49:08
als ik zo iets zo ontvangen stelde ik iig de desbetreffende bank even in kennis dat er weer een stelletje idioten op hun naam mail aan het versturen zijn.

Tevens gaat zo'n mail direct ongelezen het ronde archief in.

trouwens nog nooit zo'n mail van mijn "bank" mogen ontvangen, gelukkig.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2012, 15:50:21
Bij twijfel kan je altijd een mail naar je contactpersoon bij de bank sturen, met deze (of andere) mail in de bijlage. Niet alleen bij de bank, ook bij andere instanties werkt dat prima.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2012, 16:02:42
Ik zou inderdaad de ABN Amro bellen en dit melden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2012, 16:09:54
ABN Amro zeg:
Citaat
Internetcriminelen proberen op diverse manieren klanten van Nederlandse banken op te lichten. Zo kunnen ze telefonisch contact met u opnemen en zich voordoen als bankmedewerkers. Ga dus niet in op telefonische verzoeken om bijvoorbeeld codes van uw e.dentifier te verstrekken. ABN AMRO belt regelmatig vanuit servicegerichtheid naar haar klanten, maar zal nooit vragen om persoonlijke codes en dergelijke.

Controleer of het slotje in uw browser aanwezig is en u verbinding hebt met ABN AMRO. Soms is het slotje niet direct zichtbaar (Mozilla Firefox). Klik dan op het ABN AMRO logo voor het slotje en beveiligingsinformatie.

https://www.abnamro.nl/nl/logon/identification.007


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2012, 16:10:35
Als ik mijn mails moet geloven ben ik klant van ABN, ING, Rabo en SNS...
Wanneer ik tijd over heb maak ik er een sport van om zovaak mogelijk in te loggen met gebruikersnaam Gatochweg en password 'zielige***'.
Eigenlijk niet handig, weten ze meteen dat er iemand de mails op dat adres doorlezen. Maargoed, hebben ze weer wat extra tijd nodig om nutteloze account te proberen. Af en toe wou ik dat ik er wat aan zou kunnen doen, aanpakken die handel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2012, 16:15:25
Na aanleiding van deze topic.
Voorbeeld van UPC.

====================
Citaat
Phishing: wat is het en wat doet u ertegen?
Phishing is een vorm van fraude. Criminelen misleiden u met vervalste e-mails of websites. U denkt bijvoorbeeld in te loggen op de website van uw bank, maar u laat uw inloggegevens achter op een exacte kopie van die website. De fraudeur krijgt zo de beschikking over uw persoonlijke gegevens.

Wat is het risico van phishing?
Het doel van phishing is duidelijk. Met de vervalste e-mails of websites proberen fraudeurs de beschikking te krijgen over uw persoonlijke gegevens, zoals inloggegevens, creditcardinformatie of uw burgerservicenummer (of sofinummer). Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld controle krijgen over uw betalingsverkeer.

Tips tegen phishing

Maak internetten veiliger met een spamfilter van UPC
Phishing gebeurt vaak via spam. Met een spamfilter voorkomen we dat u spam ontvangt. De filter blokkeert ongewenste e-mail. Kies voor een spamfilter van UPC met het UPC Veiligheidspakket, het alles-in-één-beveiligingspakket.
Een spamfilter maakt internetten voor u een stuk veiliger. Maar u kunt nog meer doen om phishing te voorkomen. UPC zet de tips voor u graag op een rij.

Lees e-mails en websites kritisch
Vervalste e-mails en websites lijken echt. Maar leest u kritisch, dan merkt u verschillen met het origineel. Zo kunnen teksten spelfouten bevatten of andere slordigheden. U wordt niet persoonlijk aangesproken, terwijl uw bank of gemeente dat normaal wel doet. En er zit vaak haast bij verzoeken in vervalste e-mails.

Geef uw persoonlijke gegevens niet zomaar prijs
Ontvangt u een e-mail waarin wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens? Ga daar niet zomaar op in. Uw bank vraagt bijvoorbeeld nooit om uw inloggegevens.

Controleer links en webadressen
Vaak klopt het webadres niet van imitatiewebsites. De naam van de organisatie is bijvoorbeeld verkeerd gespeld. Check daarom de adressen in de adresregel bovenaan het scherm of in de links van e-mails.

Controleer het inlogproces
Verloopt bijvoorbeeld het inlogproces van uw bank anders dan u gewend bent? Log dan niet in en verbreek direct de verbinding.

Controleer de beveiligde verbinding
Logt u in op de website van bijvoorbeeld uw bank of gemeente? Dan gaat dat via een beveiligde verbinding. Onderin uw browserscherm ziet u een gesloten hangslotje. Klikt u op dit icoon, dan ziet u een digitaal beveiligingscertificaat. Met het certificaat controleert u eenvoudig de identiteit van de website.

Heeft u toch nog vragen over veiligheid op internet?
Neem dan contact op met de UPC klantenservice 0900-1580 (€ 0,10 per minuut).
Wilt u een melding maken van SPAM / Phishing / spyware / virussen, neem dan contact op met de UPC Abusedesk
http://www.upc.nl/internet/veilig_internet/phishing/?ecmp=GO-UPC_Internet_Premiums-UPC_Phishing&gclid=CMTMmpPj4a8CFYwK3godvhjZ_Q


guest13155

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2012, 16:22:26
Het is echt vervelend, maar vooralsnog lijkt het een oorlog zonder einde.

Het komt inmiddels zo vaak voor dat bijna alle banken op hun website tips geven waar je op moet letten om veilig te kunnen bankieren.


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2012, 16:24:15
Gewoon lekker "ouderwets" acceptgiro's en overschrijvingskaarten in een mooie grijze envelop doen, dichtlikken en op de bus doen. Werkt prima.