Cybercrime / computercriminaliteit / www.alertonline.nl

Auteur Topic: Cybercrime / computercriminaliteit / www.alertonline.nl  (gelezen 41830 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest13155

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2012, 16:26:34
Ja... en dan iedere keer € 1,50 betalen voor de verwerking daarvan :( (veel bedrijven rekenen deze kosten). Nog afgezien van de langer verwerkingstermijn van de bank.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2012, 16:29:09
Citaat
Phishing: Wat kunt u doen?

Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Ga daarom altijd na of de beveiliging klopt, of de betaling klopt en of de website klopt. Gebruik de test Check of het klopt voor hulp hierbij. Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken, dus nooit per e-mail en nooit per telefoon. Daarnaast is het verstandig gebruik te maken van een spamfilter en e-mails waarover u twijfelt meteen te verwijderen. Heeft u onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher? Meld dit dan direct bij uw bank.

Zo kunt u phishing onder andere herkennen:

  • Een onverwachte e-mail van uw eigen of een andere bank.
  • Taalkundig slecht geschreven e-mails.
  • De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van uw bank u iets te doen.
  • Er wordt gevraagd naar een (of meerdere) beveiligingscode(s)
  • Er wordt gedreigd met gevolgen als u niet direct reageert.
  • U wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • U wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.
http://www.veiligbankieren.nl/nl/internetbankieren/phishing/wat-kunt-u-doen_.html


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2012, 16:32:48
Liever € 1.50 verwerkingskosten per verwerking, dan many money van mijn rekening door digitaal gebankier.
5 Dagen verwerkingstijd, is nog nooit iemand arm van geworden. Het werkte toen, het werkt nu nog steeds. Nee, ik ben geen ouwe l*l maar wel voorzichtig, zéker met mijn bankgegevens en het hele digitale gebankier.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2012, 16:34:45
Rabobank zegt er bijvoorbeeld ook nog bij.
Citaat
Ontvangt u een valse e-mail (phishingmail)? Neem dan contact op met uw eigen Rabobank of bel met de helpdesk Internetbankieren, telefoonnummer 0900-0905 (lokaal tarief). Stuur de valse mail door naar valse-email@rabobank.nl en verwijder deze direct.
http://www.rabobank.nl/bedrijven/servicemenu/veilig_bankieren/veilig_internetbankieren/wat_doen_criminelen/


sylvester1986

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2012, 16:36:00
Geef mij maar een oudewetse bank, waar het nog een beetje persoonlijk is.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2012, 16:54:26
Als ik mijn mails moet geloven ben ik klant van ABN, ING, Rabo en SNS...
Wanneer ik tijd over heb maak ik er een sport van om zovaak mogelijk in te loggen met gebruikersnaam Gatochweg en password 'zielige***'.

Mijn excuses op voorhand als je een expert bent op het gebied van Computer en Internet veiligheid. :)
Maar voor een ieder die meeleest: ik zou toch ten zeerste afraden om dit soort websites überhaupt te bezoeken. Er komen steeds vaker situaties voor, waar een website zo is opgezet dat het gebruik maakt van beveiliging gaten in een browser/OS/plug in om "malware" op een systeem te installeren zonder dat een gebruiker dit in de gaten heeft (dit noemt men "exploits"). Sommige van die exploits maakten gebruik van nog niet bekende gaten, en werden ook niet onmiddellijk herkent door de verschillende virus- en andere scanners.  Die malware opent allerlei mogelijkheden voor verder misbruik van je systeem of gegevens die je gebruikt.

(Natuurlijk maakt een goede bescherming, en het up to date houden van je systeem het risico klein, maar uit te sluiten is het niet....)

Bovendien als je verbinding maakt met een website, dan is er al veel informatie over je systeem vast te leggen wat weer een doelbewuste aanval kan veroorzaken....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2012, 19:22:18
Het heeft echt totaal geen zin om de bank te bellen, zij kunnen er weinig tegen doen. Mijn Gmail heeft standaard de mogelijkheid om een mail te rapporteren als "Phishing" en ik maak daar dan ook regelmatig gebruik van, hoewel Gmail regelmatig zelf al doorheeft dat het om een 'vage' afzender gaat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2012, 16:53:29
Belastingdienst waarschuwt voor valse e-mails

DEN HAAG - De Belastingdienst waarschuwt dinsdag voor valse e-mails die afkomstig lijken te zijn van banken. Volgens een zegsman van het ministerie van Financiën zijn er bij de belastingtelefoon al enkele tientallen meldingen binnengekomen.

Eind juni kwamen de eerste meldingen van valse e-mails binnen die afkomstig zouden zijn van ABN AMRO. Kort daarop kwamen ook berichten binnen van valse e-mails van Rabobank en ING. De woordvoerder sluit niet uit dat er ook dergelijke e-mails namens andere banken zijn verzonden.

In de valse e-mails staat bijvoorbeeld dat de rekening door de bank wordt geblokkeerd in opdracht van de Belastingdienst. Om het probleem op te lossen moet de rekeninghouder dan bepaalde bankgegevens doorgeven. De Belastingdienst raadt mensen aan de mail direct weg te gooien. Het is voor zover bekend de eerste keer dat de naam van de Belastingdienst bij dit soort activiteiten wordt misbruikt, aldus Financiën.
Internetfraude in het betalingsverkeer, met name door 'phishing', neemt flink toe. Vorig jaar ging het om 35 miljoen euro, ruim drie keer zo veel als in 2010, meldde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in maart.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/12529401/__Waarschuwing_voor_e-mails__.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 8 september 2012, 13:06:50
In de buurt van Drachten is het deze week aardig raak.
Eerst 8550 en 40.000 euro en later 250 euro.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #19 Gepost op: 8 september 2012, 13:24:23
Een nieuwe manier is ook dat je een emailtje ontvangt van b.v. VISA Card Services waarin gemeld wordt dat je kaart geblokkeerd is en je op een link moet klikken om de blokkering te verwijderen. Trap hier niet in!!

Bel altijd naar je provider, in dit geval VISA Card om te controleren of er iets aan de hand is. Laat je gegevens telefonisch controleren en ervaar dat je er bijna ingestonken was. Kijk eventueel ook op de site van je provider, b.v. je eigen bank of card service en zoek naar informatie over Phishing. Vaak is er genoeg te vinden. Doe dat wel door zelf de URL (link) in je adresbalk in te toetsen. Nooit via de link uit de mail!!!!!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.