GRIP 1 Grote brand (industrie) Wolter Koops Logistics Ambachtsweg - Zeewolde 17-11-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (industrie) Wolter Koops Logistics Ambachtsweg - Zeewolde 17-11-2012  (gelezen 30775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Meestal hebben de korpsen toch meerdere chauffeurs en OvD's


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Meestal hebben de korpsen toch meerdere chauffeurs en OvD's

Schijnbaar op dat moment in Zeewolde niet.
EEA is ge evalueerd: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/97652/brandweer-traag-bij-brand-wolter-koops

De brandweer Zeewolde was traag bij de grote in het complex Wolter Koops op 17 november. Dat blijkt uit een evaluatierapport. De uitruktijd van de eerste tankautospuit bedroeg ruim negen minuten. Normaliter bedraagt de uitruktijd van de vrijwillige brandweerposten in Flevoland tussen de vier en zeven minuten.
De vertraging ontstond, omdat twee vrijwilligers met een cruciale functie, de chauffeur en de bevelvoerder, na alarmering niet kwamen opdagen. Met hen is een gesprek gevoerd.

Brandweer Flevoland is al gestart met verschillende projecten om de uitruktijd te verkorten. Binnenkort wordt een proef gestart met nieuwe alarmontvangers. Vrijwilligers krijgen bij een brand daarop een signaal binnen. Zij moeten op die ontvanger direct aangeven of zij op tijd op de kazerne kunnen zijn. Zo niet, dan kunnen binnen een paar seconden extra vrijwilligers worden gealarmeerd.

Uit de evaluatie blijkt verder dat de brandweer juist heeft gehandeld door de brand niet van binnenuit te bestrijden. Door de snelle ontwikkeling en de omvang van de brand, was het risico te groot.
In de loods lag op 9000 vierkante meter kaas opgeslagen. De loods was nauwelijks opgedeeld in compartimenten, waardoor de brand zeer snel kon uitbreiden.

Dus dan helpt een SIV ook niet om de uitruktijd te verbeteren, de SIV had ook geen toegevoegde waarde gehad, bij deze brand.
Sta je met 2 mensen en kun je nog niets, maar je was wel op tijd terplaatse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, de chauffeur en bevelvoerder zijn de 2 cruciale taken op een TS. Zonder 1 van de twee of allebei niet aanwezig zoals nu kan een TS ook niets. En heb je aan een SIV ook niets.
Er is maar 1 oplossing net zoals een bevelvoerder van dienst, die een week piketdienst heeft. Dit ook instellen voor de chauffeurs. Manschappen zijn er meestal genoeg.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Schijnbaar op dat moment in Zeewolde niet.
Dus dan helpt een SIV ook niet om de uitruktijd te verbeteren, de SIV had ook geen toegevoegde waarde gehad, bij deze brand.
Sta je met 2 mensen en kun je nog niets, maar je was wel op tijd terplaatse.


Dat bedoelde ik indirect. Vele SIV -projecten zijn in het land met gekazerneerde vrijwilligers of beroepsbrandweermensen (voor zover mijn informatie strekt). Dus dan het inderdaad qua aanrijtijd wel uitgemaakt en was je binnen de norm geweest, daar ging het namelijk om in het artikel.

Vervolgens was Wolter Koops nog steeds afgebrand....
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Dat bedoelde ik indirect. Vele SIV -projecten zijn in het land met gekazerneerde vrijwilligers of beroepsbrandweermensen (voor zover mijn informatie strekt). Dus dan het inderdaad qua aanrijtijd wel uitgemaakt en was je binnen de norm geweest, daar ging het namelijk om in het artikel.

Vervolgens was Wolter Koops nog steeds afgebrand....

De norm geldt voor een tankautospuit, bestaande uit chauffeur, bevelvoerder en 4 manschappen en niet voor een SIV. (Artikel 3.2.1. Besluit Veiligheidsregio's)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
De norm geldt voor een tankautospuit, bestaande uit chauffeur, bevelvoerder en 4 manschappen en niet voor een SIV. (Artikel 3.2.1. Besluit Veiligheidsregio's)

Is dat zo? Dat zou namelijk direct een einde maken aan de praatjes van projecten zoals in Opmeer, Bussum, Naarden, Rotterdam, Den Haag, Hilversum, Helmond, etc, etc

Die beweren namelijk allemaal dat de aanrijtijd gewoon word gehaald door het sturen van de SIV.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De norm geldt voor een tankautospuit, bestaande uit chauffeur, bevelvoerder en 4 manschappen en niet voor een SIV. (Artikel 3.2.1. Besluit Veiligheidsregio's)
Alleen jammer van die aanvulling. ::)

Citaat
Artikel 3.1.5
In afwijking van het artikel 3.1.2 eerste lid kan het bestuur van de veiligheidsregio dan wel het college van Burgemeester en wethouders besluiten tot een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, mits daarmee wordt voorzien in gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk  wordt egdaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Alleen jammer van die aanvulling. ::)
Artikel 3.1.5
In afwijking van het artikel 3.1.2 eerste lid kan het bestuur van de veiligheidsregio dan wel het college van Burgemeester en wethouders besluiten tot een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, mits daarmee wordt voorzien in gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel

Volgens mij word met een SIV wel afbreuk gedaan aan de veiligheid van het brandweerpersoneel, aangezien je geen backup hebt voor een eventueel noodzakelijke reddingspoging van slachtoffers.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Alleen jammer van die aanvulling. ::)

Klopt, en in dat artikel zitten meteen de argumenten voor de tegenstanders van een SIV: wat is precies een gelijkwaardig niveau en hoe garandeer je veiligheid en gezondheid van personeel?

In mijn beleving is een SIV nooit gelijkwaardig aan een TS, want dan zou je geen SIV hoeven kopen, en kunnen we voortaan gewoon rijden met een TS-2. Dat scheelt dan meteen ook 2/3 van het personeel. Neemt niet weg dat een SIV een praktisch aanvullend middel kan zijn voor de brandweer, maar wat mij betreft dus nooit vervanger van de TS. Dit wordt ook bevestigt in het tweede lid van artikel 3.1.5: Een korps moet altijd een TS kunnen leveren voor bijstand aan een ander korps.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
We gaan nu teveel richting het variabele voertuigtopic toe. Maar dit is wel het artikel wat er gebruikt wordt om het hele SIVverhaal neer te zetten, de laatste regels die je net dikgedrukt maakte hebben ze ondervangen door die back-up. Dat daar zeer grote haken en ogen en nog veel grotere vraagtekens bij gezet kunnen worden is een ander probleem.
We hebben voldaan aan de opkomsttijden, er staat een rode auto voor de deur en dat is onze basiseenheid punt.
Wij als brandweermensen hebben grote twijfels, maar daar zijn wij teveel thuis in de materie en weten hoe het makkelijk uit de hand kan lopen. ;)