Als fotograaf / journalist op weg naar melding overval

Auteur Topic: Als fotograaf / journalist op weg naar melding overval  (gelezen 8676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2012, 18:06:30
Kaasje,  ik vind dat je een beetje simpel denkt en praat.
Ik mag hopen dat jij als politievrijwilliger niet zo denkt als er een vuurwapengevaarlijke verdachte tegenover je staat.
en net als de 'reporters' een stapje opzij doet.  Held worden kan vaak maar één keer...

Naar mijn mening zijn het gewoon journalisten die onderweg naar hun werk een verdomd goede melding doorgeven.
Over het algemeen kan ik toch wel zeggen dat ik niet iemand ben die simpel denk. Maar goed, dat zijn jou woorden  O0

Als vp'er worden we gewoon simpelweg niet op een dusdanige melding afgestuurd (zover ik weet), simpelweg omdat we niet de uitrusting hebben om op een dusdanige situatie voorbereid te zijn. Ja we dragen een veiligheidsvest en kunnen ook een tactisch vest pakken, maar je hebt geen bewapening, dus we blijven uit de buurt. Meneer de reporters kiezen er bewust voor om toch naar de melding te gaan, dan moet je ook niet gaan miepen over veiligheid.

Daarnaast ken ik niet de gehele situatie, maar zoals al reeds opgemerkt struikel ik vooral over het feit dat de maken van foto's voor hun verantwoordelijkheid ging als 112-betrokkene en daar wringt de schoen voor mij.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2012, 13:54:57
Meneer de reporters kiezen er bewust voor om toch naar de melding te gaan, dan moet je ook niet gaan miepen over veiligheid
Er is volgens mij nog steeds een verzchil tussen rekening houden met gevaar en bewust het gevaar opzoeken. Als je als reporter naar een incident met een vuurwapengevaarlijke verdachte toe gaat moet je inderdaad rekening houden met eventueel een verdwaalde kogel bij een vuurgevecht ofzo. Dat is gevaar waar je rekening mee houden moeten. Als je achter de VD aan gaat dan houd je niet alleen rekening met gevaar, je zoekt het ook bewust op. Je vraagt toch ook als vp'er iemand niet om tussen jou den de verdachte in te gaan staan? Waarom moeten deze reporters de VD dan wel volgen? I.m.h.o. is dit namelijk het zelfde.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #22 Gepost op: 19 november 2012, 15:24:36
Er is volgens mij nog steeds een verzchil tussen rekening houden met gevaar en bewust het gevaar opzoeken. Als je als reporter naar een incident met een vuurwapengevaarlijke verdachte toe gaat moet je inderdaad rekening houden met eventueel een verdwaalde kogel bij een vuurgevecht ofzo. Dat is gevaar waar je rekening mee houden moeten. Als je achter de VD aan gaat dan houd je niet alleen rekening met gevaar, je zoekt het ook bewust op. Je vraagt toch ook als vp'er iemand niet om tussen jou den de verdachte in te gaan staan? Waarom moeten deze reporters de VD dan wel volgen? I.m.h.o. is dit namelijk het zelfde.
Volgens mij heb ik duidelijk verwoord waarom ik vind dat, gezien de aanwezige informatie en gedane uitspraken, ik dit een rare actie vind.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #23 Gepost op: 19 november 2012, 15:34:27
Ik zou zelf denk ik ook er niet voor kiezen om de achtervolging in te zetten. Maak goed duidelijk waar de verdachte zich bevind waar deze heen gaat en ga zelf niet voor held spelen. Voor je het weet heb je wel een kogel te pakken. Dan zal je ongetwijfeld de reacties krijgen: "Poeh, een fotograaf die achter een gewapende overvaller aan gaat. Eigen schuld dikke bult". Laat het over aan de politie.

En als je dan toch de held wil spelen, zorg dan eerst voor je eigen veiligheid.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #24 Gepost op: 19 november 2012, 15:53:57
Ik zou zelf denk ik ook er niet voor kiezen om de achtervolging in te zetten. Maak goed duidelijk waar de verdachte zich bevind waar deze heen gaat en ga zelf niet voor held spelen. Voor je het weet heb je wel een kogel te pakken. Dan zal je ongetwijfeld de reacties krijgen: "Poeh, een fotograaf die achter een gewapende overvaller aan gaat. Eigen schuld dikke bult". Laat het over aan de politie.

En als je dan toch de held wil spelen, zorg dan eerst voor je eigen veiligheid.
Er zit een heel verschil tussen held spelen en proberen het maximale uit een situatie te halen. Ik heb heel sterk het gevoel dat er wel heel gemakkelijk met de situatie om wordt gegaan omdat er nadrukkelijk wordt gekozen om naar de melding te rijden. En daar gaat het voor mij de mist in.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #25 Gepost op: 19 november 2012, 16:00:16
Tsja ... je leest slechts wat er gepost wordt.

[speculaas]
Wie weet was het wel beter voor het verhaal geweest als je de politie "geholpen" had en kon registreren hoe één van de vd'n werd ingerekend.
[/speculaas]

Je hoeft normaal gesproken niet al je woorden op een goudschaaltje te wegen voor je ze post. Het is de toon die de muziek maakt maar muzieksmaken kunnen nogal verschillen nietwaar?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #26 Gepost op: 19 november 2012, 19:57:23
Er zit een heel verschil tussen held spelen en proberen het maximale uit een situatie te halen. Ik heb heel sterk het gevoel dat er wel heel gemakkelijk met de situatie om wordt gegaan omdat er nadrukkelijk wordt gekozen om naar de melding te rijden. En daar gaat het voor mij de mist in.

De aanwezigen geven toch heel duidelijk aan dat ze voor veiligheid kozen. En dat vind ik lovenswaardig. Er is een verschil tussen gevaar en gevaar. Hoe groot is het gevaar nog als je naar een locatie van een gewapende bedreiging gaat? Zou de dader daar lekker rond blijven lopen? Meestal niet.
Achter een verdachte aangaan is veel gevaarlijker. Stel: je kunt er met de auto achteraan.
1: dat valt op
2: Wanneer de verdachte je door heeft zal je eerst moeten keren voordat je weg bent.

Lijkt mij geen optie.

Ik heb meer het idee dat je gefrustreert bent door journalisten of hobby-journalisten, mede omdat je ze bestempelt als ramptoeristen. Ook ik ben er niet altijd even gecharmeerd van maar we zullen het ermee moeten doen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2012, 20:12:35
Naar mijn mening zijn het gewoon journalisten die onderweg naar hun werk een verdomd goede melding doorgeven.

Wat (deze) journalisten alleen nog wel is vergeten is dat de politie hén ook in de gaten moet gaan houden bij een mogelijk vuurwapen incident. Argeloze burgers zijn al lastig weg te sturen, laat staan een journalist ''met het recht om alles te filmen op de openbare weg''  :-X met alle mogelijke gevaarlijke gevolgen van dien  :(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2012, 20:50:58
Jongens prima gehandeld. Eigen veiligheid voorop. Iedereen heeft zijn werk en zolang je als HV'er met de media kan samenwerken of in ieder geval respect voor elkaars werk kunt opbrengen zijn we iets dichter bij een leefbare maatschappij.
Freude am Fahren


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #29 Gepost op: 20 november 2012, 00:46:44
Misschien een zijspoortje, maar recentelijk met de profkraken die regelmatig gepleegd worden ben ik blij dat de meldkamer rustig een 20-tal minuten wacht voordat de alarmering naar de persvoorlichter / persinfo er uit gaat. Reden: ik hoef die criminelen niet tegen te komen. Als de persalarmering er direct uit gaat op het moment dat de kraak gemeld wordt bij de meldkamer, dan heb je als fotograaf (als je heel snel bent) de kans om de daders nog tegen te komen. Geen haar op mijn hoofd die daar naar smacht. Eigen veiligheid gaat zeker bij geweldsdelicten nog altijd voor de plaatjes.

Kortom, kan niet anders dan eens zijn met het hier eerder gestelde gegeven dat eigen veiligheid voor alles gaat.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon