Als fotograaf / journalist op weg naar melding overval

Auteur Topic: Als fotograaf / journalist op weg naar melding overval  (gelezen 8629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #30 Gepost op: 20 november 2012, 14:57:36
Over het algemeen kan ik toch wel zeggen dat ik niet iemand ben die simpel denk. Maar goed, dat zijn jou woorden  O0

Als vp'er worden we gewoon simpelweg niet op een dusdanige melding afgestuurd (zover ik weet), simpelweg omdat we niet de uitrusting hebben om op een dusdanige situatie voorbereid te zijn. Ja we dragen een veiligheidsvest en kunnen ook een tactisch vest pakken, maar je hebt geen bewapening, dus we blijven uit de buurt. Meneer de reporters kiezen er bewust voor om toch naar de melding te gaan, dan moet je ook niet gaan miepen over veiligheid.

Daarnaast ken ik niet de gehele situatie, maar zoals al reeds opgemerkt struikel ik vooral over het feit dat de maken van foto's voor hun verantwoordelijkheid ging als 112-betrokkene en daar wringt de schoen voor mij.

Als VPee wordt je er inderdaad niet op afgestuurd. Maar je kunt altijd in een dergelijke situatie terecht komen, net zo goed als een burger dat kan. Ik hoop dat je in dat geval niet de verkeerde keuze maakt.

Eigen veiligheid staat ALTIJD voorop. Liever thuis komen en een kleinere kans op aanhouden dan niet meer thuis komen maar familie die kan zeggen "waters hij toch dapper".
Beetje zwart-wit neergezet misschien, maar daar komt het wel op neer.

In mijn ogen prima actie ;)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #31 Gepost op: 20 november 2012, 15:46:24
Als VPee wordt je er inderdaad niet op afgestuurd. Maar je kunt altijd in een dergelijke situatie terecht komen, net zo goed als een burger dat kan. Ik hoop dat je in dat geval niet de verkeerde keuze maakt.

Eigen veiligheid staat ALTIJD voorop. Liever thuis komen en een kleinere kans op aanhouden dan niet meer thuis komen maar familie die kan zeggen "waters hij toch dapper".
Beetje zwart-wit neergezet misschien, maar daar komt het wel op neer.

In mijn ogen prima actie ;)

Klopt. Veiligheid eerst. Maar zoals ik al reeds enige maal heb aangegeven is het veiligheid eerst en niet foto's eerst, toch?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #32 Gepost op: 20 november 2012, 17:47:58
En mede omdat veiligheid boven alles gaat hebben de heren besloten om door te rijden naar het adres van de melding om daar foto's te gaan maken en verslag te doen. Op het meldadres was het immers te verwachten dat het daar veilig was aangezien zij de (vermoedlijke) verdachte vluchtend tegen.

Het is dus niet zo dat de foto's voor de veiligheid zijn gegaan maar de veiligheid een van de redenen is geweest om toch de foto's te gaan maken.

Je lijkt een aardige draai aan je verhaal te geven want je vond in eerdere reacties dat ze de vermoedelijke verdachte hadden moeten volgen terwijl deze ook nog eens vermoedlijk gewapend was en omdat ze dat niet hebben gedaan degradeerde je de mannen tot ramptoerist. Het is niet erg dat je een mening bij stelt maar wees dan wel sportief genoeg te erkennen dat je er naast zat en geef er niet opeens een andere draai aan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #33 Gepost op: 20 november 2012, 18:14:48
Om nog maar eens het een en ander toe te lichten, we werden in dit geval door een zogenoemde 'twitcop' op de hoogte gebracht van de gewapende overval, om precies te zijn om 20:46 uur. Reeds om 20:10 kregen wij diverse tips van mensen (twitter-volgers) die sirenes hoorden.

In onze regio kunnen we er inmiddels vanuit gaan dat wanneer een twitcop een dergelijk incident bekend maakt via Twitter, dat de omgeving van het incident inmiddels al 'veilig' is voor omstanders en dus ook voor journalisten.

Gezien het incident, een gewapende overval met vuurwapen, hebben wij ervoor gekozen om (na het belletje naar 112) door te gaan naar de locatie van de overval.

Wat me achteraf opviel is dat de centralist waarmee we spraken ons niet vroeg om de verdachte in het oog te houden of er op welke manier dan ook achteraan te gaan. Na onze melding werden we bedankt voor de melding maar er werd ook niet aangegeven dat de politie een kijkje zou gaan namen of iets dergelijks.

Al met al denk ik dat we juist gehandeld hebben, en achteraf oordelen zoals enkelen hier doen is altijd makkelijk natuurlijk.  ;)


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #34 Gepost op: 20 november 2012, 19:06:25
Wat me achteraf opviel is dat de centralist waarmee we spraken ons niet vroeg om de verdachte in het oog te houden of er op welke manier dan ook achteraan te gaan. Na onze melding werden we bedankt voor de melding maar er werd ook niet aangegeven dat de politie een kijkje zou gaan namen of iets dergelijks.
Hoezo valt je dat op? Ik denk niet dat een centralist zomaar 'onschuldige burgers' achter een verdachte van een gewapende overval laten aangaan.. Dat zou denk ik iets te gevaarlijk zijn. Misschien kan je het vergelijken met Burgernet; de bedoeling hiervan is dat mensen die informatie hebben over een dergelijk incident, het doorgeven aan de meldkamer. En ook wordt daar vaak met klem gezegd dat er zelf geen actie moet worden ondernomen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #35 Gepost op: 21 november 2012, 00:07:27
Gezien het incident, een gewapende overval met vuurwapen, hebben wij ervoor gekozen om (na het belletje naar 112) door te gaan naar de locatie van de overval.
Niet zo gek; in principe is de lokatie van een overval de veiligste lokatie om te zijn, aangezien daar toch aardig wat politie op de been is in verband met afzettingen, sporen, onderzoek en buurtonderzoek. Aangezien de daders (jaja, verdachten) de benen hebben genomen, en niemand weet waar, kan je ze overal tegenkomen.

Zeker als het een gewapende overval is geweest, en je meldt dat je iemand ziet die mogelijk aan het signalement voldoet of zich verdacht gedraagt, heeft de meldkamer weer een aanknopingspunt om de verdachte(n) te kunnen pakken. En je bent naar mijn mening een eerste klas worst (je bent een rund als je met vuurwerk stunt) als je ongewapend iemand wil aanspreken waarvan jij denkt dat hij net een gewapende overval heeft gepleegd.

Topwerk, er zijn zat mensen (ook fotografen!) die geen zin hebben om het e.e.a. door te melden...  O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #36 Gepost op: 21 november 2012, 09:09:47
Om nog maar eens het een en ander toe te lichten, we werden in dit geval door een zogenoemde 'twitcop' op de hoogte gebracht van de gewapende overval, om precies te zijn om 20:46 uur. Reeds om 20:10 kregen wij diverse tips van mensen (twitter-volgers) die sirenes hoorden.

In onze regio kunnen we er inmiddels vanuit gaan dat wanneer een twitcop een dergelijk incident bekend maakt via Twitter, dat de omgeving van het incident inmiddels al 'veilig' is voor omstanders en dus ook voor journalisten.

Gezien het incident, een gewapende overval met vuurwapen, hebben wij ervoor gekozen om (na het belletje naar 112) door te gaan naar de locatie van de overval.

Wat me achteraf opviel is dat de centralist waarmee we spraken ons niet vroeg om de verdachte in het oog te houden of er op welke manier dan ook achteraan te gaan. Na onze melding werden we bedankt voor de melding maar er werd ook niet aangegeven dat de politie een kijkje zou gaan namen of iets dergelijks.

Al met al denk ik dat we juist gehandeld hebben, en achteraf oordelen zoals enkelen hier doen is altijd makkelijk natuurlijk.  ;)
Oké mijn excuses. Misschien iets te hard geoordeeld!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #37 Gepost op: 24 november 2012, 19:51:43
Om nog even te reageren op de stelling "Foto's gaan voor de situatie"

Hier ben ik het niet mee eens. We hebben het toch immers doorgebeld? Ik had liever dat die vent gepakt was zonder foto, dan dat er duizend foto's kwamen zonder dat de vent gepakt wordt.
En op dat tijdstip, om dan nog even "onopvallend" een herkenbare foto van de verdachte te maken...wat niet zonder flits kan...tja... 98uiye

Napraat bij de desbetreffende twittercop bevestigd ook dat wij goed hebben gehandeld. Ik heb daar genoeg aan, ik hoef niet persé afkraak of bevestiging van jullie kant (Het mag wel, begrijp me niet verkeerd.)

Met vriendelijke groet,
Sjoerd


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #38 Gepost op: 24 november 2012, 20:20:24
Denk dat hier voor sommigen in een politie opleiding een wijze les is....

Iets wat je ook op je opleiding krijgt, vraag eerst de JUISTE vragen en basseer dan een mening.
En niet andersom :)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #39 Gepost op: 25 november 2012, 12:41:17
Denk dat hier voor sommigen in een politie opleiding een wijze les is....

Iets wat je ook op je opleiding krijgt, vraag eerst de JUISTE vragen en basseer dan een mening.
En niet andersom :)
Hou lekker je vingertje thuis. Dit gaat echt nergens over...
Hobby Bobby eenheid Den Haag