Verkeersregelaars bang voor fietsers

Auteur Topic: Verkeersregelaars bang voor fietsers  (gelezen 39120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 21 november 2012, 11:51:55
Verkeersregelaars bang voor fietsers

 
UTRECHT - Verkeersregelaars in het Utrechtse centrumgebied luiden de noodklok nu ze met steeds grotere regelmaat worden bedreigd, uitgescholden en met opgestoken middelvingers worden geconfronteerd.
 
 „We voelen ons niet meer veilig”, zeggen twee van hen, Ton Theunissen en Maikel Mak. Gevreesd wordt voor hardere confrontaties, met name met de grote schare ongehoorzame fietsers.
Vanwege de verbouwingen bij de Croeselaan tussen het Jaarbeursterrein en het Westplein is de weg voor fietsers aan een zijde gesloten. De verkeersregelaars plukken daar nu de wrange vruchten van. Vorige week legden ze het werk tijdelijk zelfs neer, aldus een van hen.
Volgens woordvoerder Erik Suik van het stationsgebied is het neerleggen van het werk niet gemeld door de opzichters. De werkzaamheden op de Croeselaan vergen van de verkeersdeelnemers meer geduld. Zo worden fietsers en auto’s via borden en betonnen afscheidingsblokken omgeleid. „Het lijkt wel of ze zich er niks van aantrekken. Honderden fietsers rijden gewoon om de omleiding heen om zo op tijd bij het station of werk te komen. Als we er wat van zeggen, zijn we de gebeten hond. We worden regelmatig uitgescholden, terwijl we juist de veiligheid willen garanderen”, betreurt Theunissen.
De politie assisteert standaard de eerste dagen bij een nieuwe verkeerssituatie, om heetgebakerden op tweewielers in toom te houden. Fietsers die ondanks de aanwijzingen van de mannen in de fluorescerende hesjes in de dagen daarna willen fietsen waar dat niet mag, kunnen moeilijk worden tegengehouden. Verkeersregelaars kunnen die personen het best laten gaan, zegt Suik.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21098262/___Bang_voor_fietsers___.html




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2012, 13:27:53
De politie assisteert standaard de eerste dagen bij een nieuwe verkeerssituatie, om heetgebakerden op tweewielers in toom te houden.
Fietsers die ondanks de aanwijzingen van de mannen in de fluorescerende hesjes in de dagen daarna willen fietsen waar dat niet
mag, kunnen moeilijk worden tegengehouden. Verkeersregelaars kunnen die personen het best laten gaan, zegt Suik.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21098262/___Bang_voor_fietsers___.html

Ben benieuwd wat de Politie Utrecht verstaat onder het in toom houden. Nog al een zeer ruim begrip namelijk.
Mijn mening is dat men beter gewoon verbaliserend moet optreden als men de verkeersregels of de aanwijzingen van de
verkeersregelaars niet opvolgt. Gewoon gelijk duidelijk maken wat de bedoeling is en wat voor gevolgen er aan vast zitten.

Zolang er niet goed handhavend wordt opgetreden blijven met name voetgangers, fietsers en snor- en bromfieters hun eigen gang gaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2012, 13:42:18
Wat dat aangaat is mijn ervaring dat je nog beter in hartje Amsterdam het verkeer kan regelen. Het volk daar is een stuk beter opgevoed.

Laatst een aantal dagen in hartje Den Haag ( winkelstaat ) gestaan maar daar hebben de voetgangers en fietsers en snorfietsers
ook volledig schijt aan de aanwijzingen van verkeersregelaars.
En het maakt ze geen zak uit of een grote vrachtwagen ( zoals zandwagen of betonwagen ) een bouwterrein op moet of er af.
Je kan stoptekens geven al dan niet in combinatie van je attentiefluit wat je wil maar ze lopen en rijden gewoon door.

Ben daar zelf heel makkelijk in geworden gelukkig. Ik geeft elke zijde 1 stopteken met gebruik van de fluit die je 200 meter
verderop nog steeds kan horen en geeft direct daarna de vrachtwagen de opdracht om te gaan rijden.
En komt men dan onder de vrachtwagen dan is dat een typisch geval van pech gehad voor je maar als je dat niet doet dan ben
je zo maar 5 minuten bezig om een vrachtwagen je bouwput op of af te begeleiden en die tijd en ruimte is er gewoon niet.

Het enige moment dat men heel soms toch maar wacht is als je roept naar de chauffeur rij ze maar plat dan kan men wel
maximaal 5 seconden wachten maar owee als men denkt van ik kan er langs dan doen ze het ook.

Men heeft gewoon niet in de gaten dat wij verkeersregelaars er zijn voor de algehele (verkeers)veiligheid van elke weggebruiker.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2012, 13:48:24
Het enige moment dat men heel soms toch maar wacht is als je roept naar de chauffeur rij ze maar plat dan kan men wel
maximaal 5 seconden wachten maar owee als men denkt van ik kan er langs dan doen ze het ook.

Ik kan me je frustratie goed voorstellen, maar het komt toch niet erg professioneel op me over.  98uiye
Senior GGP / Oost-Brabant


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2012, 14:48:57
Nee hoor Nick het is geen frustratie, die periode heb ik wat dat aangaat al lang en breed achter me gelaten gelukkig.  ;D ;D
Ik ben vroeger opgevoed met "Wie niet luisteren wil moet maar voelen".

Ik waarschuw 1 hooguit 2 keer en dan treed bij mij de wet van de sterkste in werking maar kan me wel voorstellen dat je het
niet volledig professioneel vindt overkomen.
Als je deze instelling niet hanteert dan kan je na 5 minuten werken al overspannen naar huis terwijl je 8 of 9 uur moet werken.

Heb ook een voorstel gedaan om aan de bouwhekken 2 lange rood/witte kettingen te maken van ongeveer 8 meter lang
zodat je het gebied waar de vrachtwagen moet manouvreren volledig kan afsluiten zodat niemand door kan lopen en/of rijden
maar dat mag van de gemeente niet.
Tja dan houdt het voor mij al vrij snel op want zelfs met ondersteuning van een timmerman die de VKR-opleiding heeft gevolgd
en een VKR-hesje aan had was het nog niet te behapstukken.

Als iedereen gewoon op gepaste afstand blijft zodat de vrachtwagen veilig de bouw op of af kan gaan dan kan men met
maximaal 1 minuut zijn of haar weg weer normaal en veilig vervolgen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2012, 15:18:25
Nee hoor Nick het is geen frustratie, die periode heb ik wat dat aangaat al lang en breed achter me gelaten gelukkig.  ;D ;D
Ik ben vroeger opgevoed met "Wie niet luisteren wil moet maar voelen".

Ik waarschuw 1 hooguit 2 keer en dan treed bij mij de wet van de sterkste in werking maar kan me wel voorstellen dat je het
niet volledig professioneel vindt overkomen.
Als je deze instelling niet hanteert dan kan je na 5 minuten werken al overspannen naar huis terwijl je 8 of 9 uur moet werken.

Volgensmij staan jullie daar met het idee om te voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs het recht van de sterkste moeten gaan toepassen. Dan ben ik benieuwd of jullie optreden op deze manier daar een toegevoegde waarde heeft?...

Ik ben niet van het overal maar "veiligheidspoppetjes" zoals VKR's neerzetten omdat het moet etc., maar juist in deze situaties zijn VKR's nodig en zouden ze een toegevoegde waarde moeten hebben. Als er dan vervolgens een poppetje wordt geplaatst die 2x fluit en verder geen maatregelen neemt kan je net zo goed een bakkie gaan drinken...

Zie dit niet als persoonlijke kritiek, maar zoals je het brengt roept dit bij mij dus nogal een verkeerd beeld vanuit een professioneel perspectief op...

(Heb je het over de VKR's die o.a. op scootertjes over het Spui crossen?)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2012, 15:57:46
Volgensmij staan jullie daar met het idee om te voorkomen dat vrachtwagenschauffeurs het recht van de sterkste moeten gaan toepassen.
Dan ben ik benieuwd of jullie optreden op deze manier daar een toegevoegde waarde heeft?...
-

Klopt het idee dat ergens verkeersregelaars staan is om dit punt juist te voorkomen.
Als het publiek en daarmee bedoel ik dus de voetgangers, fietser en/of snorfietsers die in dat gebied mogen lopen en rijden
de aanwijzingen van de verkeersregelaars opvolgen dan is het met 1000% een toegevoegde waarde Joost daar is bij mij
geen twijfel over mogelijk.
Echter als men de aanwijzingen NIET opvolgt en dus gewoon zijn of haar weg vervolgt die men moet en zal nemen dan
is er echt niets tegen te doen.

Alleen is mijn gevoel dat men ( hoofdzakelijk gemeente's ) de inzet van verkeersregelaars ook steeds vaker inzet
om zichzelf in te dekken onder het mom van wij zijn verzekeringstechnisch ingedekt voor als er wel wat gebeurd.
Vergelijk het maar met beveiligingsbeambte's dat is in de loop der jaren ook steeds meer een verzekeringspoppetje geworden.
Niet dat ik dat erg vind want het levert tenslotte een belegde boterham op.

Ik ben niet van het overal maar "veiligheidspoppetjes" zoals VKR's neerzetten, maar juist in deze situaties zijn VKR's nodig en zouden ze een toegevoegde waarde moeten hebben.
Als er dan vervolgens een poppetje wordt geplaatst die 2x fluit en verder geen maatregelen neemt kan je net zo goed een bakkie gaan drinken...

Het gaat niet om verder geen maatregelen willlen nemen maar om geen extra maatregelen mogen nemen want het
stropdassenvolk wat daar over beslist heeft er tenslotte veel meer zicht op van achter het buro dan het poppetje op straat
wat het werk moet uitvoeren.

Zie dit niet als persoonlijke kritiek, maar zoals je het brengt roept dit bij mij dus nogal een verkeerd beeld vanuit een professioneel perspectief op...

Ik zie het zeker niet als persoonlijke kritiek Joost en ik kan me de gedachte van jou en anderen ook heel goed indenken.

(Heb je het over de VKR's die o.a. op scootertjes over het Spui crossen?)

Op de snorscooter over het Spui crossen is wel heel erg gecharcheerd gezegd Joost maar dat is de andere bouwput inderdaad.
Die electrisch snorscooters gaan nou niet echt hard moet ik zeggen. Denk dat je die op een goeie onderhouden fiets makkelijk kan bijhouden.
Ik had het nu over de bouwput verderop in de straat tegenover de Mediagigant  ;)

Maar ik heb ook 1 dag op de snorscooter rond gereden om vrachtwagens te begeleiden vanaf de pollers naar de plek van bestemming.
Lopend is het gewoon niet te doen, omdat als de vrachtwagen jou looptempo moet aanhouden hij aan alle kanten voorbij
gereden wordt waardoor de veiligheid helemaal niet te waarborgen is.

En voordat de vraag komt JA ik heb vanaf de snorscooter het verkeer moeten regelen wilde ik het nog enigsinds veilig kunnen
laten plaatsvinden en voor de vrachtwagen te blijven i.p.v. er achteraan rennen en buiten adem op de plek van bestemming komen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 22 november 2012, 16:56:47
Nee hoor Nick het is geen frustratie, die periode heb ik wat dat aangaat al lang en breed achter me gelaten gelukkig.  ;D ;D
Ik ben vroeger opgevoed met "Wie niet luisteren wil moet maar voelen".

Ik waarschuw 1 hooguit 2 keer en dan treed bij mij de wet van de sterkste in werking maar kan me wel voorstellen dat je het
niet volledig professioneel vindt overkomen.
Als je deze instelling niet hanteert dan kan je na 5 minuten werken al overspannen naar huis terwijl je 8 of 9 uur moet werken.

Ik vraag me af of je met zo,n instelling uberhaupt langs de weg moet gaan staan om het verkeer te gaan regelen. Mijn gevoel zegt dan van niet. ::)


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2012, 19:31:54
Grappig, ik kan zijn reactie wel begrijpen. Hij staat er voor de veiligheid van juist die verkeersdeelnemers die niet willen luisteren.

Let wel, ik keur het niet goed Enrico!
Digitaal onderzoek


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2012, 21:20:05
Fietsers en voetgangers moet je tegenhouden met een groep ME.  >:D

Waar gebeurd verhaal: bij een niet nader te noemen opdrachtgever kreeg ik ooit de opdracht om met verkeersregelaars de fietsers en voetgangersstroom tegen te houden, zodat een niet nader te noemen groep mensen met bussen onder politiebegeleiding kon vertrekken. Ik heb beleefd geweigerd met de mededeling dat verkeersregelaars er niet staan voor de openbare orde en veiligheid, dat verkeersregelaars niet in staat zijn om zonder fysieke middelen (hekwerken) fietsers en voetgangers tegen te houden en als dat echt zo nodig was, dat er dan maar een groep ME ter assistentie zou komen. Tot mijn verbazing stond er op het afgesproken tijdstip een groep ME....  :-X

In alle andere gevallen is er maar één oplossing: veiligheidshalve alle overige verkeer dat wel wil stoppen platleggen en fietsers en voetgangers maar laten gaan. Op een gegeven ogenblik komt de opdrachtgever wel kijken waarom hij geen wagens meer krijgt, en dan lost het probleem zich vanzelf op.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill