Verkeersregelaars bang voor fietsers

Auteur Topic: Verkeersregelaars bang voor fietsers  (gelezen 39115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #20 Gepost op: 28 november 2012, 12:53:48
Totdat die remmen te laat of niet worden gebruikt omdat de bestuurder van de zandauto jou simpelweg niet ziet en jij vervolgens plat onder de wielen ligt. Dan piep je wel anders (of je piept nooit meer).... Daar wel eens over nagedacht?
Ik ben niet blauw, maar als ik het zou zijn, zou ik geen seconde twijfelen om jou een prent van EUR 130 te overhandigen wegens het niet opvolgen van een aanwijzing van een bevoegde en als zodanig herkenbare verkeersregelaar. Die staat daar tenslotte óók voor jouw veiligheid. Maar om welke reden hij/zij daar staat is helemaal niet relevant, je hebt een aanwijzing gewoon op te volgen. Klaar. Het is ook niet aan jou te oordelen of die aanwijzing wel of niet terecht is.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb even het het woordje "niet" doorgehaald, want ik ben wel blauw. Ik zou Joost ook meteen een boete geven. Want het is van de zotte dat je een teken van een VKR negeert. Daarnaast zal ik ook kijken of het verder geen hinder of gevaar opleverde, want anders nemen we gewoon een art. 5 WvW mee en laten we het OM erover beslissen.

Even een aanvulling. Ik heb gewerkt bij de DCIV (verkeersdienst van repo AA) en daar heb ik geleerd verkeer te regelen. Wat mij is aangeleerd door een zeer ervaren verkeersdiender (rond de 25 a 30 jaar Verkeersdienst ervaring) was dat je een zwaar voertuig zoveel mogelijk moeten laten rollen. Dus een vrachtauto of bus. Dit heeft meerdere redenen, waaronder het vanuit stilstand wegrijden voor zo'n gevaarte kost extra tijd en kom de doorstroming niet ten goede. Daarnaast zorgt het ook voor een verhoogde uitstoot van schadelijke gassen (uitlaatgassen), waar jij als VKR of agent in staat.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 28 november 2012, 14:16:51
Hmm, misschien dat ik het wat scherp heb neergezet, want in de praktijk zie ik mezelf nog niet zo als kamikaze voor een vrachtwagen langs sprinten  e050

Het punt wat ik wilde maken is vooral "voor wie staat die verkeersregelaar daar". En in deze situatie krijg ik echt het gevoel dat hij er niet voor mij staat, maar voor de economische belangen van dat bouwbedrijf.

Het werkt nu bijna als een spoorwegovergang: je ziet de vrachtwagens al van ver over het terrein aankomen, dan zetten de VKR alles stil (secundair en hoofdrijbaan in 2 richtingen) zodat de vrachtwagen ongehinderd door kan denderen. En ze rijden met meerdere wagens, dus dat is echt iedere paar minuten zo.

Mensen die ik heb gesproken vragen zich echt af of waarom een bouwuitrit zoveel prioriteit krijgt ten opzichte van een doorgaande weg met ook veel fietsende scholieren etc. Dat bouwterrein is echt supergroot, ze kunnen daar prima wachten tot zich een treintje heeft gevormd en dan in 1x een hele rij vrachtwagens laten oversteken. De enige die daaronder lijdt, is het bouwbedrijf.....

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 28 november 2012, 14:19:12
Of fiets jij ook structureel door rood licht omdat jij vindt dat de verkeerslichten te veel zijn ingesteld ten faveure van het autoverkeer ??


Dat niet, maar ben wel een voorstander van verkeerslichten met regensensor: dan krijgen fietsers meer groen als het regent!
En niet lachen, die bestaan echt, wordt hier in Den Bosch een proef mee gedaan op de doorgaande fietsroutes.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #23 Gepost op: 28 november 2012, 17:58:21
.......
Mensen die ik heb gesproken vragen zich echt af of waarom een bouwuitrit zoveel prioriteit krijgt ten opzichte van een doorgaande weg met ook veel fietsende scholieren etc. Dat bouwterrein is echt supergroot, ze kunnen daar prima wachten tot zich een treintje heeft gevormd en dan in 1x een hele rij vrachtwagens laten oversteken. De enige die daaronder lijdt, is het bouwbedrijf.....
....... en daar heb ik geleerd verkeer te regelen. Wat mij is aangeleerd door een zeer ervaren verkeersdiender (rond de 25 a 30 jaar Verkeersdienst ervaring) was dat je een zwaar voertuig zoveel mogelijk moeten laten rollen. Dus een vrachtauto of bus. Dit heeft meerdere redenen, waaronder het vanuit stilstand wegrijden voor zo'n gevaarte kost extra tijd en kom de doorstroming niet ten goede. Daarnaast zorgt het ook voor een verhoogde uitstoot van schadelijke gassen (uitlaatgassen), waar jij als VKR of agent in staat.

Zie hier al bijna het antwoord op je vraag.

Buiten dat het tijd kost en die uitlaatgassen brengt een vrachtwagen die optrekt schade aan het wegdek door de krachten die vrijkomen bij het optrekken.
dat betekend dat als er heel veel vrachtwagens op de zelfde plek steeds moeten optrekken is binnen no time de weg kapot en kost het nog meer tijd/geld ed.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #24 Gepost op: 28 november 2012, 18:38:07
Zie hier al bijna het antwoord op je vraag.

Buiten dat het tijd kost en die uitlaatgassen brengt een vrachtwagen die optrekt schade aan het wegdek door de krachten die vrijkomen bij het optrekken.
dat betekend dat als er heel veel vrachtwagens op de zelfde plek steeds moeten optrekken is binnen no time de weg kapot en kost het nog meer tijd/geld ed.

Die was ik vergeten te noemen. Een stilstaande vrachtwagen is zeker slecht voor het wegdek.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #25 Gepost op: 28 november 2012, 19:09:01
Wat ik jammer vind is dat even gecharcheerd gezegd geen enkele agent eens rustig kijkt of het volk* zich aan de
aanwijzingen van verkeersregelaars houdt en in dien nodig verbaliserend optreed.

*volk = in dit geval van voetganger tot en met motorvoertuigbestuurder en wat er tussen in zit.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #26 Gepost op: 29 november 2012, 04:37:13
Hmm, misschien ...Mensen die ik heb gesproken vragen zich echt af of waarom een bouwuitrit zoveel prioriteit krijgt ten opzichte van een doorgaande weg met ook veel fietsende scholieren etc. Dat bouwterrein is echt supergroot, ze kunnen daar prima wachten tot zich een treintje heeft gevormd en dan in 1x een hele rij vrachtwagens laten oversteken. De enige die daaronder lijdt, is het bouwbedrijf..... 8)
En in dat geval zou ik dan aanraden om de daarvoor bestemde procedure te volgen en het dus aankaarten bij de instantie die de vergunningen hebben verleend voor het inzetten van VKR's. Als je ee punt hebt, zal dat worden meegenomen in de overwegingen. Nu echter neem je (zoals tegenwoordig erg veel mensen) het recht in eigen hand en ga je er daarmee standaard vanuit dat je gelijk hebt in je zienswijze en dus 'het recht hebt' om zo te handelen. Het recht ligt hier echter bij de VKR (dat ze dat vaak niet krijgen is dan weer een andere discussie  :-\

Voor wat betreft de verkeerslichten met regensensor, ook al ben ik zelf geen fietser, dat lijkt me wel een goede stap. (al kun je ook weer zeggen dat het mileutechnisch beter is om het gemotoriseerd vervoer zoveel mogelijk in beweging te houden en door te laten stromen. Die stoten tenslotte meer uit dan een wachtende fietser, uitgezonderd hij/zij die bonen op heeft...) Het is ook altijd wat...
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #27 Gepost op: 29 november 2012, 09:07:06
Dat niet, maar ben wel een voorstander van verkeerslichten met regensensor: dan krijgen fietsers meer groen als het regent!
En niet lachen, die bestaan echt, wordt hier in Den Bosch een proef mee gedaan op de doorgaande fietsroutes.

Ik zie reacties al komen dat er gewoon doorgefietst gaat worden bij regen als die sensor er niet op zit met als motivatie: "dan hadden ze er maar een regensensor op moeten zetten want als die er op zit mocht ik ook doorrijden. Die auto's hebben niet alleen remmen maar ook ruitenwissers. Die zien me wel".
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #28 Gepost op: 6 maart 2013, 21:10:59
Ik ben niet bang voor fietsers, want als je auto,s en vrachtwagens een stopteken durft te geven, dan ook bij een fietser...
Helaas hebben ze vaak oortjes in met muziek en sommige fietsers denken dat ze niet voor een stopteken hoeven te stoppen.
Maar ja, denk dat de media en de overheid daar meer informatie moeten geven aan de burger om duidelijk te maken wat ons werk is.
trouwens, dit is mijn eigen mening, weet niet hoe andere erover denken.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #29 Gepost op: 7 maart 2013, 11:59:53
Ik ben niet bang voor fietsers, want als je auto,s en vrachtwagens een stopteken durft te geven, dan ook bij een fietser...
Helaas hebben ze vaak oortjes in met muziek en sommige fietsers denken dat ze niet voor een stopteken hoeven te stoppen.
Maar ja, denk dat de media en de overheid daar meer informatie moeten geven aan de burger om duidelijk te maken wat ons werk is.
trouwens, dit is mijn eigen mening, weet niet hoe andere erover denken.

die dopjes zijn idd ook een irritatie bij mij. En wat betreft die aandacht door de Media/Overheid: daar hadden ze veel beter mee moeten omgaan
er is tot op de dag van vandaag (dus 4 jaar na invoer) nog geen enkel stukje te vinden geweest over de nieuwe uitvoering van het hesje/jas.
ondanks dat ik weet dat er vanuit diverse bedrijven en verkeersregelaars verzoeken zijn geweest richting overheid om er wat mee te doen.

Had gisteren overigens keurig luisterende fietsers, die stopte terwijl ik vanaf de rijbaankruising daar om vroeg (mondeling stopteken erbij gegeven om op te vallen)
het was hier in Zwolle onder de A28 afrit 19 (ik stond op nagenoeg de zelfde locatie als de camera van streetview dus)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV