Hoe het niet moet... verkeersregelaars

Auteur Topic: Hoe het niet moet... verkeersregelaars  (gelezen 106258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #80 Gepost op: 6 augustus 2013, 17:52:30
Ik heb onlangs bij à een verkeersregelaar platgereden; ik moest keren en aan de andere kant de snelweg weer op. Vanwege alle werkzaamheden reed ik al langzamer, maar ik werd evengoed nog verrast.

Op de afrit hoorden de verkeersregelaars me aankomen en werd alles stilgezet; vaak de beste optie ipv 1 verkeersstroom laten rijden. Top geregeld..

Ik draai onder de snelweg door en wil linksaf de toerit weer pakken. Zie op het fietspad, links naast me, een verkeersregelaar staan. Ik denk:'Die houdt fietsers daar tegen, prima!' Hoef ik niet meer naar te kijken..
Van de andere kant (mij tegemoet) komt een jonge griet sportief aanfietsen over hetzelfde fietspad. Ik rijd vol in haar gezichtsveld dus ik ga er vanuit dat ze mij ook gezien heeft, maar gezien haar tempo houd ik haar toch extra in de gaten.

Blijkt de verkeersregelaar links 'naast me' toch ff snel naar de overkant te rennen in een ultieme poging om haar een stopteken te geven, met als gevolg dat ik hem bijna platrijd als ik de toerit opdraai. Het werd een abs-remming rechtdoor ipv de toerit op.

Hoe goedbedoeld ook; dit was duidelijk minder handig. Toen hij mij met knipperende remlichten voorbij zag schuiven, zal hij dat ook wel beseft hebben.. hoop ik..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #81 Gepost op: 6 augustus 2013, 18:58:39
ik ga er altijd vanuit dat de auto met blauw-blauw ook zeker wel meekijkt met het verkeer
en zal dus niet plotseling verplaatsen en al helemaal niet buiten zijn/haar gezichtsveld

Alleen weet ik uit ervaring ook dat als er een auto met OGS komt aanrijden dat er andere mensen zijn die denken dat ze dan maar mij kunnen negeren om ruimte te gaan maken  >:(
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #82 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:07:10
Wanneer we met 2 man zouden staan op de door onze opgegeven locatie normale rechtdoor gaande weg met een zijstraat waar de deelnemers van het evenement naar binnen moeten en er zouden hulpverleners door moeten waar wij aan het regelen zijn...

Complete kruising dichtzetten van beide kanten en de hulpverlening in tegengestelde richting laten rijden.. zodat ze geen last hebben van het overige verkeer...

En als we op een moment niet het verkeer hoeven te regelen lekker door laten knallen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #83 Gepost op: 14 augustus 2013, 20:43:56
Citaat van: Sylvester link=msg=1179462 date=1372621674
Bussen/vrachtwagens etc etc zoveel mogelijk door laten rijden, dat is mij ook verteld.
Is een bus/vrachtwagen 500 meter verderop, dan hoef je echt niet te wachten om hem door te laten gaan.
Men zei ook dat het niet handig is dat een bus/vrachtwagen vooraan staat, want zij trekken langzamer op en houdt het verkeer dan 'onnodig' op.

Een uitleg die ik kreeg was dat veel vrachtwagenchauffeurs zo behulpzaam willen zijn en hun alarmlichten aanzetten om het achteropkomend verkeer te waarschuwen (voor hun gevaarte dat op de rijbaan tot stilstand wordt gebracht). Enerzijds is dit inderdaad behulpzaam, maar aan de andere kant levert dit het gevaar op dat achteropkomende weggebruikers dan vaak denken dat de wagen geparkeerd staat - om te lossen, de weg te vragen of iets dergelijks- en dat deze auto's de stilstaande vrachtauto voorbij zullen rijden. Maar daarbij zien zij de verkeersregelaars over het hoofd. Daarbij dus het gevaar dat er ongelukken kunnen gebeuren, en ook het gevaar dat de verkeersregelaar zelf aangereden wordt.
Daarnaast is het inderdaad zo dat de vrachtauto's weer wat meer tijd hebben om op te trekken, en jezelf in de flinke wolken uitlaatgassen komt te staan als deze weer optrekken. Persoonlijk gezien ben ik de grote vrachtwagens liever kwijt dan rijk bij een afzetting.
Maar vooral is het van belang dat je een vrachtauto niet van al te korte afstand nog een stoptreken geeft, dit vanwege de langere remweg. Ik vermoed dat je daarom ook aangeeft dat je niet hoeft te wachten op een vrachtwagen op 500 meter afstand.

Wat lijnbussen betreft, deze worden niet met voorrang doorgelaten, maar ik let er wel op dat deze niet teveel oponthoud krijgen in verband met het tijdschema waar zij op rijden. Dit is gewoon een kwestie van een beetje begrip hebben voor elkaar.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #84 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:14:21
Mensen die bij mij als eerste stilstaan en hun alarmlichten aan zetten spreek ik vaak (als de mogelijkheid er is) aan, dat zei daarmee juist gevaar veroorzaken ipv attenderen op gevaar ivm mogelijk inhalende auto`s omdat ze mij (of collega) niet zien en dus denken door te kunnen. Eigenlijk elke bestuurder geeft aan dat ze het zo nog nooit bekeken hebben en het zeker snappen daarna zetten ze de lampen ook weer uit.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #85 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:38:33
Citaat van: DeMassel link=msg=1192009 date=1376507661
Mensen die bij mij als eerste stilstaan en hun alarmlichten aan zetten spreek ik vaak (als de mogelijkheid er is) aan, dat zei daarmee juist gevaar veroorzaken ipv attenderen op gevaar ivm mogelijk inhalende auto`s omdat ze mij (of collega) niet zien en dus denken door te kunnen. Eigenlijk elke bestuurder geeft aan dat ze het zo nog nooit bekeken hebben en het zeker snappen daarna zetten ze de lampen ook weer uit.

De enige keer dat ik mijn alarmlichten gebruik is wanneer ik bij een bekende muziekvereniging erachter kom te zitten. Aangezien ik bij die muziek vereniging als verkeersregelaar ingezet wordt bij evenementen zoals een Palmpaasoptocht en Lampionnenoptocht.

Kom ik mensen tegen wanneer ik als verkeersregelaar op straat sta. Zal ik ze tegenwoordig na het hier bovenstaande te lezen ook vragen om de alarmlichten uit te zetten  wegens gevaarzetting aangezien achteropkomend verkeer ze als pechgeval kunnen zien of als laden en lossen bij vrachtwagens.

Echter bij vrachtwagens zouden wij ze eigenlijk altijd doorlaten tenzij ze aansluiten in een (door ons veroorzaakte) file. Bij lijndiensten zullen we deze ten allertijden door laten gaan al dan niet uit de file laten komen om ze tegendraads te laten komen. Maar ook dat is locatie afhankelijk of dit mogelijk is. En ik spreek dan van een rechtdoorgaande weg met 1 zijstraat waar het evenement is.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #86 Gepost op: 3 oktober 2013, 17:45:55
Terwijl ik onderweg was in de plaats Rheden viel mij op dat een basisschool zijn leerlingen gebruikt als verkeersregelaar. Wat vinden jullie hiervan?

basisschoolleerlingen als verkeersregelaar Rheden
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #87 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:37:27
Verkeersregelaars.... Ze blocken de zijstraat af zodat ze als één groep kunnen oversteken. Je kan dat verkeersregelaars noemen, maar in een plaats als Rheden snapt iedere willekeurige voorbijganger dat ze even moeten wachten.  98uiye


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #88 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:39:24
Zijn ze gek daar?
Voor en achter in de groep oranje hesjes is goed bedacht maar beter om ze gewoon allemaal een hesje aan te doen.
Dan herken je de groep en maak je onderscheid tussen de groep en andere weg gebruikers.
Ik zou sowieso niet een herkenbare groep door kruisen.

Maar een kind een weg laten regelen NEE echt niet.
Dat hoort minimaal door een volwassen gedaan te worden maar dan ook alleen als de weg vrij is.
dus geen stopteken geven maar eerst het verkeer laten passeren.
Dan pas met de fiets als barrierre(fiets tussen jou en het opkomende verkeer) de weg afsluiten.

En even  het filmpje waar de regelaar voor die auto loopt.
Het 1e stopteken is gewoon slecht geen agent die daar voor zou schrijven.
De 2e is iets beter maar ook onder de maat.
Zelf ben ik echt niet lang(171) maar mijn stopteken ik recht omhoog en ik blijf kijken tot ze echt stil staan.
Hij kijkt ook niet meer naar de linkerbaan of er nu wel een auto komt of staat en laat gewoon oprijden.

Over een eerdere reactie die ik las over dat verkeersregelaars niks staan te doen kan ik me in vinden maar ook weer niet.
Wel:
Soms staan ze idd echt te kijken hoe het mis gaat.
Niet:
Het kan ook aan de oprachtgever, afgesproken taak of simpel het niet mogen.
Ik sta zelf nu op een plek waar ze de verkeerslichten opnieuw worden geplaats.
De kruising ligt direct aan een uitrit van een weg en tramspoor  herinrichtings project.
Machinisten, vrachtwagenchauffeurs en werklui hebben maling aan het wegverkeer.
Ze doen maar wat:
Rijden tegen de rijrichting in.
Gaan dwars op de kruising keren .
En het meest gevaarlijke:
Met een L-vormige betonnen fundering van 2 meter breed met een ketting aan de giek gebonden van een wielkraantje, zo de kruising op rijden waar bij het object 1.50 heen en weer zwenkt.
Na overleg met mijn werkgever mogen we niet meer ingrijpen omdat we dan ook de risico's lopen.

het kost ons moeite niets te doen maar soms kan of mag het gewoon niet.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #89 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:22:07
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206839 date=1380818364
Zijn ze gek daar?
Voor en achter in de groep oranje hesjes is goed bedacht maar beter om ze gewoon allemaal een hesje aan te doen.
Dan herken je de groep en maak je onderscheid tussen de groep en andere weg gebruikers.
Ik zou sowieso niet een herkenbare groep door kruisen.

Maar een kind een weg laten regelen NEE echt niet.
Dat hoort minimaal door een volwassen gedaan te worden maar dan ook alleen als de weg vrij is.
dus geen stopteken geven maar eerst het verkeer laten passeren.
Dan pas met de fiets als barrierre(fiets tussen jou en het opkomende verkeer) de weg afsluiten.


Hier ben ik het volkomen mee eens.. Laat in ieder geval een volwassenen de weg afsluiten en deze dan met hesje...
Maar een kind de weg laten afsluiten is gewoon not done!

Ook al is het een kleine plaats en zal er niet snel iets gebeuren maar de weg waar ze oversteken is wel een doorgaande weg waar de max wel 50 is maar waar vaak harder gereden word. Vraag mij af wat de school dan zegt als er een kind aangereden word..
Hoe leg je dat aan de ouders uit? Zou zowat zeggen van blauwe tak jullie hebben hier ervaring mee met slecht nieuws gesprekken...
Maar denk dat zelfs de blauwe tak liever hierover de mond gesloten wil houden...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=