Hoe het niet moet... verkeersregelaars

Auteur Topic: Hoe het niet moet... verkeersregelaars  (gelezen 105315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 26 april 2013, 12:32:36
Gewoon een burger dat begon te helpen? :-\

Iemand die betrokken was bij de uitvoering van een evenement  ;)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #41 Gepost op: 26 april 2013, 13:03:09
Hoe reageerde de verkeersregelaar er zelf op?
Persoonlijk zou ik de persoon die mij denkt te gaan helpen van straat sturen...
Om te beginnen, wij zijn verzekerd en zijn opgeleid en hij/zij niet dus wegwezen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #42 Gepost op: 28 april 2013, 00:27:09
Afgelopen week me toch gestoord aan het optreden van een groep "professionele" verkeersregelaars (van een van de grote aanbieders) tijdens mijn werk (op dat kleine gele autootje van de HAP). Op een rotonde van doorgaande wegen binnen de bebouwde kom, alwaar in het midden de voorbereidingen werden getroffen om een Koningslinde te planten (is mij later duidelijk geworden via de media).
Ik ben er tijdens mijn avonddienst 3 keer langs gereden en geen van die keren kon ik zeggen: Goed werk!

De eerste keer stond het duidelijk herkenbare dienstvoertuig midden op het trottoir (waarom?) geparkeerd, aan de overkant van de straat een privévoertuig die er ook bij leek te horen en een stuk of 5 (?) verkeersregelaars, compleet in tenue die ogenschijnlijk doelloos wat rond liepen. Herkenbaar als VKR maar geen enkele actie om verkeer te regelen. Schept, zeker in combinatie met het voertuig, een onduidelijk beeld. Er was om dat moment nog geen spoor van de werkzaamheden zelf.

Toen ik even later weer terug reed,een mobiele kraan en een landbouwvoertuig met kipper op de binnenring van de rotonde. Al het volk aan VKR liep rond het werkverkeer (ogenschijnlijk in gesprek met bestuurders/machinisten, maar liet het verkeer verder aan hun lot over. Er kon "gewoon" buiten/achter de voertuigen om rondom de rotonde gereden worden, maar ook hier wekte het VKR volk dus meer verwarring dan dat ze duidelijk en zinvol aanwezig waren.

De laatste keer, inmiddels donker, viel mij van afstand rood knipperend licht op. Het trok duidelijk de aandacht, maar de functie was onduidelijk. Bleken wegflares te zijn die men op de vluchtheuvels voor de rotonde bovenop de verkeerszuil (BB22) met de verplichte rijrichting (D2). Er was verder geen werkverkeer of werkzaamheden zichtbaar, het VKR-volk stond weer gezellig in volldeig tenue met elkaar te kletsen op de kop van de vluchtheuvel in de middenberm van 1 van de toeleidende wegen..


Nee, voor de beroepsmatige verkeersregelaars vond ik dit persoonlijk geen goede reclame. Als je met alle moeite de aandacht naar je toe weet te trekken met opvallende voertuigen, verlichting en kledij, zorg dan ook dat je daadwerkelijk wat uitvoert en met je aanwezigheid duidelijkheid en veiligheid brengt. En niet vervolgens erg gezellig met z'n allen doen en het verkeer maar lekker in zijn eigen sop gaar laten koken...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #43 Gepost op: 28 april 2013, 11:35:38
Hoi Rhonus,

Dan moet ik in dit geval "Het Boetekleed" aantrekken.....  e050
Dit betrof een klus van VKRC namelijk (In Den Helder).
Toevallig was ik daar om een zogenoemde VGM controle te doen. (Veiligheid, Gezondheid & Milieu).
Per week doe ik die op een aantal projecten, om zo kwaliteit en veiligheid te kunnen toetsen.
Mijn auto was degene die wel netjes in een parkeervak stond, en ik was die 5e man  0098

Er waren een aantal zaken niet juist op deze klus, dat waren we op het trottoir aan het bespreken.
maar 1 van de 4 had conform de CROW richtlijnen een gele broek aan, hierop zijn ze aangesproken.
Opdrachtgever (een hovenier) had verzaakt bebordingen te realiseren, er was dus voor de burger niets geregeld.

Omdat het erg rustig was, en er zeer weinig verkeer was is er besloten niet actief te gaan regelen.
Normaliter regel je een Verkeersplein met 4 man, op elke poot 1 verkeersregelaar, maar omdat het zo erg rustig was is er besloten om niet zo te gaan werken om het verkeer niet onnodig te gaan regelen.
Het landbouwvoertuig kon mooi in het middenstuk staan om zo statisch te blijven werken, met om zich heen 2 verkeersregelaars met lamp.
Om toch een vorm van aandacht te krijgen, zijn er op elke punt een groundflare geplaatst.
Zo kon het regulair verkeer gewoon gebruik blijven maken van de Rotonde, zonder enige vorm van hindering, en als het landbouwoertuig dan even wilde verplaatsen dan werd het verkeer even stil gezet.
De Auto's op het trottoir heb ik verzocht te verplaatsen, wat als het goed is ook gebeurd is. (Ga ik vanuit, want ik ben niet de hele klus geweest  ::))

Ik kan me begrijpen dat het er raar uitziet als er 4 (of 5) verkeersregelaars niets staan te doen, maar dit had echt een reden.
Als ze gaan regelen zonder bebordingen en veiligheidsmaatregelen en gebeurd dan wat, zal de arbeidsinspectie ons onmiddellijk daarop afrekenen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #44 Gepost op: 28 april 2013, 12:29:01
conform de CROW richtlijnen een gele broek aan, hierop zijn ze aangesproken.

Bij mijn weten is de eis geel weggestreept in de uiteindelijke editie en staat er nu dat de broek voorzien moet zijn van reflecterende verticale flancklijnen en horizontale lijnen bij de enkel.???

Wij zijn pas gecontroleerd door het KIWA bij een klus en deze bevestigde ook dat het conform CROW. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #45 Gepost op: 28 april 2013, 12:41:09
Eens, maar geel is s'nacht wel erg goed zichtbaar :-)
Maar ik zal de nieuwe richtlijnen van de week eens opzoeken, misschien dat we dan een ander koers kunnen bepalen  ^-^
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #46 Gepost op: 28 april 2013, 12:43:53
Hoi Rhonus,

Dan moet ik in dit geval "Het Boetekleed" aantrekken.....  e050
Dit betrof een klus van VKRC namelijk (In Den Helder).
Toevallig was ik daar om een zogenoemde VGM controle te doen. (Veiligheid, Gezondheid & Milieu).
Per week doe ik die op een aantal projecten, om zo kwaliteit en veiligheid te kunnen toetsen.
Mijn auto was degene die wel netjes in een parkeervak stond, en ik was die 5e man  0098

Er waren een aantal zaken niet juist op deze klus, dat waren we op het trottoir aan het bespreken.
maar 1 van de 4 had conform de CROW richtlijnen een gele broek aan, hierop zijn ze aangesproken.
Opdrachtgever (een hovenier) had verzaakt bebordingen te realiseren, er was dus voor de burger niets geregeld.

Omdat het erg rustig was, en er zeer weinig verkeer was is er besloten niet actief te gaan regelen.
Normaliter regel je een Verkeersplein met 4 man, op elke poot 1 verkeersregelaar, maar omdat het zo erg rustig was is er besloten om niet zo te gaan werken om het verkeer niet onnodig te gaan regelen.
Het landbouwvoertuig kon mooi in het middenstuk staan om zo statisch te blijven werken, met om zich heen 2 verkeersregelaars met lamp.
Om toch een vorm van aandacht te krijgen, zijn er op elke punt een groundflare geplaatst.
Zo kon het regulair verkeer gewoon gebruik blijven maken van de Rotonde, zonder enige vorm van hindering, en als het landbouwoertuig dan even wilde verplaatsen dan werd het verkeer even stil gezet.
De Auto's op het trottoir heb ik verzocht te verplaatsen, wat als het goed is ook gebeurd is. (Ga ik vanuit, want ik ben niet de hele klus geweest  ::))

Ik kan me begrijpen dat het er raar uitziet als er 4 (of 5) verkeersregelaars niets staan te doen, maar dit had echt een reden.
Als ze gaan regelen zonder bebordingen en veiligheidsmaatregelen en gebeurd dan wat, zal de arbeidsinspectie ons onmiddellijk daarop afrekenen.

Kijk hier komt veel duidelijkheid naar voren en goeie uitleg,terecht dat je eerst de bebording laat plaatsen want stel idd dat het fout gaat dan ben je de sjaak.

Dit weten veel weggebruikers niet en dit verneem ik uit het verslag van Rhonus,dat Rhonus dit niet kan weten is niet erg maar vaak gaan weggebruikers klagen bij gemeente,provincie en/of rws.

Nu zal ie het wel begrijpen
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #47 Gepost op: 28 april 2013, 12:46:02
Ik stoor me ook wel eens aan "een paar" verkeersregelaars die niets staan te doen terwijl het ergens niet goed gaan.
Daarom dat ik zelf de VGM controles doe, dan zie ik mijn collega's in hun "natuurlijke" omgeving.
Want ook bij VKRC zullen Verkeersregelaars zijn die liever lui zijn dan moe.....  :'( (Tot ik er achter kom natuurlijk  >:D)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #48 Gepost op: 28 april 2013, 13:01:17
Eens, maar geel is s'nacht wel erg goed zichtbaar :-)
Maar ik zal de nieuwe richtlijnen van de week eens opzoeken, misschien dat we dan een ander koers kunnen bepalen  ^-^
Ik zou toch gaan voor Oranje of Geel, deze kleuren vallen ook zonder de reflectie lijnen al goed op!!!! O0
Ik stoor me ook wel eens aan "een paar" verkeersregelaars die niets staan te doen terwijl het ergens niet goed gaan.
Zie vaak van die mensen als AJAX moet spelen. Op de weg naar de parkings staat alles in een file omdat mensen naar 1 parking willen. Terwijl de oplossing zou zijn om actief te sturen naar andere parkings, zo blijven de wegen ook nog begaanbaar voor het overige verkeer. ^-^
Want ook bij VKRC zullen Verkeersregelaars zijn die liever lui zijn dan moe.....  :'( (Tot ik er achter kom natuurlijk  >:D)
Grinnik, met dit weer wie kan ze het kwalijk nemen >:D

Overigens, van de week voor het eerst meegemaakt dat ee O0n VKR zijn hesje uit deed een oranje pakte om mij te helpen!!!!! We gaan vooruit in deze wereld
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #49 Gepost op: 28 april 2013, 14:23:06
Hoi Rhonus,
[...]
VKRC,

Inderdaad, het was een groep van jouw bedrijf. Zelf vond ik het niet netjes om meteen met namen te gaan smijten, het gaat om het beeld en niet om het bedrijf in dit geval.

Je uitleg is helder en begrijpelijk. Ik vraag me alleen af of je dan goed bezig bent. Makkelijk gezegd vanaf de bank thuis natuurlijk, geen verwijt, gewoon een poging om het eens vanuit een andere kant te belichten. Zelf reed ik daar als professioneel weggebruiker, met meer rijopleiding, rijervaring en verkeerskennis (dankzij studie Civiele Techniek ook op het gebied van werkzaamheden en afzettingen) dan de gemiddelde weggebruiker. Ik ervaarde de situatie dus zoals omschreven meer als verwarrend dan als veilig. VKR's trekken de aandacht van de weggebruiker, ze staan er tenslotte niet voor niets. Als ze dan het verkeer verder aan hun lot overlaten, waarom staan ze er dan nog? Dan kun je beter vertrekken, of je VKR-jas uittrekken. Het verkeer moest het toch zelf uitzoeken (wat zoals je beschrijft prima kon), dus dan moet je als (herkenbare) VKR wegwezen. OF dan maar zinloos gaan regelen. Duidelijkheid verschaffen dus.
Waarom je (jouw mensen) het deden heb je duidelijk uitgelegd, en kan ik volledig begrijpen. Het was mij ook al opgevallen dat bebording omtrent de werkzaamheden ontbraken. De vraag komt dan des te meer naar boven: Wat doe je daar nog? De opdrachtgever heeft niet aan de randvoorwaarden voldaan, jouw mensen kunnen in jouw ogen niet op een veilige manier het werk uitvoeren waarvoor ze zijn ingehuurd. Laat je ze dan maar aanrommelen, of geef je ze de opdracht zich bij de opdrachtgever af te melden en te vertrekken?

Zoals gezegd, makkelijk gezegd vanaf de bank... Niet bedoeld als aanval, maar oprecht mijn standpunt in dergelijke situaties. Nu kom je zelf, en de VKR's in het algemeen, in een negatief daglicht te staan. Weggebruikers zullen dezelfde vragen hebben als die ik in eerste instantie formuleerde en nu stond jij er negatief op. Het probleem lag bij de opdrachtgever (niet verzorgen van de noodzakelijke maatregelen aan bebording) en daar moet je het dan ook laten liggen. Dan maar geen VKR, de borden stonden er ook al niet...


Aldus mijn mening...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)