Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?

Auteur Topic: Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?  (gelezen 6954 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #20 Gepost op: 28 november 2012, 17:33:54
De keuze voor een tankautospuit uit de 'buitenring' om af te lossen vind ik handig. En feit is nou eenmaal dat er buiten Amsterdam veel posten vrijwillig bezet zijn. Op het moment dat er drie beroeps-tankautospuiten zijn ingezet heb je een bepaald gat in je dekking voor dat gebied. Mocht je een vierde, volgens de KVT opvolgende, TS laten aflossen, maak je het gat alleen nog maar groter. Gevolg: er zal herbezet moeten worden in het leeggetrokken gebied; immers zullen de ingezette autospuiten ook eerst de uitrusting weer op orde moeten maken en even moeten 'bijtanken'. En door wie moet die herbezetting dan gedaan worden: jawel; de posten uit de buitenring, anders blijf je problemen met de dekking houden.

Al met al ben ik dus van mening dat het een verstandige keuze is om de aflossing te laten verzorgen door (vrijwillige) korpsen vanuit de buitenring. Veel haast zit er dan toch niet achter en voor wat betreft je argument dat het veel geld kost: die paar keer per jaar dat het voorkomt zal echt geen dramatische gevolgen hebben voor de financiële status....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #21 Gepost op: 28 november 2012, 18:37:47
3 van de 11, en dat is veel!? Ik besef me maar al te goed dat het een klein prijsje is binnen een gigantisch budget. Maar ook een 'beetje' geld is geld. Amsterdam heeft bovendien altijd zo gewerkt. Zo zijn Zebra, Osdorp en Anton kazernes die niet aan de grenzen van deze uitrukgebieden gelegen zijn.

En als er zelfs op kleine dingen word bezuinigd vind ik dit een belachelijke motivatie. Tevens ging de oorsponkelijke discussie ook over verdere inzet na brand. Ik heb niet vaak een Amsterdamse autospuit buiten dienst horen gaan voor deze reden. Afgelost is afgelost en dus weer inzetbaar. Van tijd tot tijd wel beperkt inzetbaar, dus niet voor brand tot bijvoorbeeld droge kleding is klaargezet.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #22 Gepost op: 28 november 2012, 19:11:56
@7131

Jazeker dat ik wel begrijpend kan lezen. Je legt goed uit dat de vrijwilligers per tourbeurt aflossen. Mijn vraag daarop is waarom vrijwilligers? Een beter/uitgebreider geformuleerde vraag speciaal voor jou. Waarom worden er vrijwilligers opgeroepen om af te lossen als je nog ruim voldoende beroeps achter de hand hebt. Waarom een vrijwilliger betalen waar je ook beroeps in kan zetten die al betaald krijgen? In mijn ogen een pure kwestie van geldverspilling. Zou jij het ook zo aanpakken als het jouw bedrijf of jouw geld is?

En wel zo fijn dat jij erkend dat het grachten zijn. Ga er gerust eens kijken, en dan zie je dat je ruimteprobleem op een 'gracht', niet per definitie een probleem is. Vind het alleen teleurstellend dat je deze toon aanslaat. Je zou ook kunnen proberen op een andere manier iemand iets duidelijk te maken, in bijvoorbeeld door een toelichting te vragen zoals ik dat wel doe. Als jij je antwoorden niet kan onderbouwen, heeft dat niets met mijn leeseigenschappen te maken.

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar ik kan het niet laten. Ten eerste; begrijpend lezen is echt moeilijk, ik snap het. Verder staan de antwoorden op jouw "vragen" allang beantwoord op het forum, je moet er echter even naar zoeken. Maar omdat dat kennelijk teveel moeite is dan toch nog maar even een kleine uitleg: die enorme geldverkwisting waar jij het over hebt ontstaat pas op het moment dat je de capaciteiten die je (als korps) hebt niet inzet. Dus alleen maar geld uitgegeven aan vrijwilligers die alleen maar oefenen en slechts een enkele keer uitrukken, dat is geld over de balk smijten. En wanneer kunnen deze vrijwilligers datgene wat ze beoefenen in de praktijk brengen ? Juist: wanneer ze gaan aflossen in de stad, want als je iets verder kijkt dan je neus langs is zul je ontdekken dat de twee "Amsterdamse" vrijwillige kazernes de minste inzetten hebben van de hele regio. En dus is het niet zo gek dat juist deze kazernes per toebeurt gaan aflossen. En die "duur" betaalde beroeps dan ? hoor ik je al denken. Die kosten vallen na 17:00 uur reuze mee, zoek maar op of wist je dat al ?

En dat jij juist begint over de toon die ik aansla...........................wie de bal kaatst..... . Lees je eigen eerste bericht over dit onderwerp, kijkend door een kritische bril, nog maar eens na.

En ohja, als ik zelfstandige was geweest en ik had personeel in dienst die tevens lid zouden zijn van een VRIJWILLIGE brandweer, dan zou ik die mensen alle gelegenheid bieden om de gemeenschap te dienen. Want het zou zo maar een keer kunnen gebeuren dat ze bij mij thuis moeten zijn, en dan is het wel zo prettig dat die mensen snel en met de nodige ervaring en kennis aan de slag gaan, toch ? En daarbij; het is ook mijn geld, ik betaal namelijk ook gewoon belasting.

En wat leuk dat je je zoveel zorgen maakt over de toepassing van onze belastingpenningen. Ik zou als belasting-betalende burger denken: mooi zeg, mijn geld is goed besteed en die mannen kunnen wat ervaring op doen, twee vliegen in een klap ! Maar wat is jou werkelijke motivatie om je daar zo druk over te maken ? Zouden die enkele aflossingsbewegingen echt de sluiting van een beroepskazerne tot gevolg hebben gehad ? Ik denk het niet. Kijk de statistieken erop na en je zult meteen begrijpen dat jou reactie daar omtrent een emotionele voedingsbodem heeft en niet is gebasseerd op de feiten. Die kazernes zijn gesloten omdat het gemeente-bestuurder de korpsleiding daartoe opdracht heeft gegeven. Iedereen moet namelijk bezuinigen, en de brandweer (helaas) dus ook. Wij hebben daar met z'n allen voor gekozen (mooi he, een democratie). En is dat iets waar je je niet prettig bij voelt, dan daag ik je uit om voor de volgende verkiezingen zelf een campagne te gaan voeren om daar verandering in te brengen, mijn stem heb je alvast.

Maar ga de volgende keer alsjeblieft niet meer lopen z....n over het feit dat een vrijwillige ploeg gaat aflossen in de stad bij een grote brand met als negatieve motivatie dat er nog zoveel betaalde krachten op bed liggen die niets te doen hebben. Wat zouden die vrijwilligers dan moeten doen ?, herbezetten op een beroepskazerne om op die manier de dekking te kunnen garanderen ? Lijkt mij dat je die vrijwilligers dan beter kunt inzetten voor dat "enorme" bedrag wat ze betaald krijgen en laat die "duur" betaalde beroeps dan maar lekker "slapend" rijk worden.

Wat denk je, heb ik mijn antwoord zo voldoende toegelicht ? Ik vind van wel. Succes ermee.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #23 Gepost op: 28 november 2012, 19:30:17
3 van de 11, en dat is veel!? Ik besef me maar al te goed dat het een klein prijsje is binnen een gigantisch budget. Maar ook een 'beetje' geld is geld. Amsterdam heeft bovendien altijd zo gewerkt. Zo zijn Zebra, Osdorp en Anton kazernes die niet aan de grenzen van deze uitrukgebieden gelegen zijn.

En als er zelfs op kleine dingen word bezuinigd vind ik dit een belachelijke motivatie. Tevens ging de oorsponkelijke discussie ook over verdere inzet na brand. Ik heb niet vaak een Amsterdamse autospuit buiten dienst horen gaan voor deze reden. Afgelost is afgelost en dus weer inzetbaar. Van tijd tot tijd wel beperkt inzetbaar, dus niet voor brand tot bijvoorbeeld droge kleding is klaargezet.

De keuze voor Driemond is vanwege het feit dat deze al op de kazerne zaten. Tevens hoeft aflossing niet te betekenen dat andere autospuiten direct ter beschikking komen. In dit geval hebben alle autospuiten er nog zeker 2 uur gestaan en heeft de bezetting van Driemond de klus afgemaakt. Tevens waren er meerdere incidenten en moet je goed rekening houden met restdekking. Jouw voorbeelden voor Anton en Osdorp zijn niet ideaal, tevens heeft Osdorp de SIE, die we graag operationeel willen houden. Beide staan voor een heel groot gebied en voor aflossing is het niet zinvol om deze weg te trekken. ASZ zou ook gekund hebben maar het kwam zo uit. Daarbij moeten we bij de AC altijd een stap vooruit lopen. Wie weet loopt die brand wel uit de hand en hebben ze opeens heel snel een autospuit nodig daar. Of misschien gebeurt er nog wel een incident, wat ook gebeurde want ook de autospuiten van Victor, Teunis, Ijsbrand en Pieter hadden uitrukken die langere tijd in beslag namen.