Brandweer: inzet bij omgewaaide bomen

Auteur Topic: Brandweer: inzet bij omgewaaide bomen  (gelezen 13887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Gepost op: 25 november 2012, 14:19:38
PRIO 2 Stormschade : : Bosweg : 76 7314HD Apeldoorn 7732 (Boom/woning)
            0804403 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Bevelvoerders Beroepsgroep
            0804405 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Lichtkrant
            0804406 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Beroepsgroep
            0804431 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Monitorcode Gemeente
            0806240 Brandweer Monitorcode Noord en Oost Gelderland
            0806710 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Tankautospuit-7732
   
PRIO 2 Stormschade TS 7741 + 9742 meenemen : : Bosweg : 91 7313CA Apeldoorn 7741 (Boom/Tak)
            0804405 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Lichtkrant
            0804431 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Monitorcode Gemeente
            0806240 Brandweer Monitorcode Noord en Oost Gelderland
            0806730 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Tankautospuit-7741

Ik vraag me we eens af of dit werk voor de brandweer is. Ze laten de 9742 tp komen hoogst waarschijnlijk vanwege de lier. En gaan dan als niet professionele "zagers" een boom verwijderen die tegen de woning ligt. Wie draait er op voor de schade als het mis gaat. De gemeente.
Ik zou zeggen de boom stabiliseren en het door de professionals weg laten halen (eigenaar draait op voor de kosten) want als de brandweer het doet is het ook nog een soort van broodroof.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2012, 14:22:17
PRIO 2 Stormschade : : Bosweg : 76 7314HD Apeldoorn 7732 (Boom/woning)
            
PRIO 2 Stormschade TS 7741 + 9742 meenemen : : Bosweg : 91 7313CA Apeldoorn 7741 (Boom/Tak)
            

Ik vraag me we eens af of dit werk voor de brandweer is. Ze laten de 9742 tp komen hoogst waarschijnlijk vanwege de lier. En gaan dan als niet professionele "zagers" een boom verwijderen die tegen de woning ligt. Wie draait er op voor de schade als het mis gaat. De gemeente.
Ik zou zeggen de boom stabiliseren en het door de professionals weg laten halen (eigenaar draait op voor de kosten) want als de brandweer het doet is het ook nog een soort van broodroof.
En wie ga je daarvoor bellen op zondagmiddag?
Of laat je de bewoner maar met de zooi zitten?


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2012, 14:25:40
PRIO 2 Stormschade : : Bosweg : 76 7314HD Apeldoorn 7732 (Boom/woning)
            0804403 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Bevelvoerders Beroepsgroep
            0804405 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Lichtkrant
            0804406 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Beroepsgroep
            0804431 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Monitorcode Gemeente
            0806240 Brandweer Monitorcode Noord en Oost Gelderland
            0806710 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Tankautospuit-7732
   
PRIO 2 Stormschade TS 7741 + 9742 meenemen : : Bosweg : 91 7313CA Apeldoorn 7741 (Boom/Tak)
            0804405 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Lichtkrant
            0804431 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Monitorcode Gemeente
            0806240 Brandweer Monitorcode Noord en Oost Gelderland
            0806730 Brandweer Apeldoorn-Hoofdpost Tankautospuit-7741

Ik vraag me we eens af of dit werk voor de brandweer is. Ze laten de 9742 tp komen hoogst waarschijnlijk vanwege de lier. En gaan dan als niet professionele "zagers" een boom verwijderen die tegen de woning ligt. Wie draait er op voor de schade als het mis gaat. De gemeente.
Ik zou zeggen de boom stabiliseren en het door de professionals weg laten halen (eigenaar draait op voor de kosten) want als de brandweer het doet is het ook nog een soort van broodroof.

Misschien dat er bij het korps wél toevallig een professionele zager zit? Brandweerlieden zijn toch (deels) ook opgeleid om met een kettingzaag overweg te kunnen?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2012, 14:27:10
Misschien dat er bij het korps wél toevallig een professionele zager zit? Brandweerlieden zijn toch (deels) ook opgeleid om met een kettingzaag overweg te kunnen?
Klopt, het zagen met motorzaag valt zelfs in de leidraad oefenen. Wij zijn pas geleden nog het bos in geweest om bomen te zagen. ;)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2012, 14:47:54
Het kan altijd fout gaan...

Een brandweerman in Cromvoirt (Baas van een boomrooi bedrijf) zij dat die even die boom wel om zou zagen ivm een brand.
Dus hij ging zagen en viel de verkeerde kant op, toen was de stacaravan plat die er naast stond...


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2012, 15:20:19
Het nadeel is wel dat je stormhout niet kunt oefenen. Dat moet je in de praktijk leren bij een bosbouwbedrijf want stormhout blijft nog steeds het gevaarlijkste hout. Het tijdstip dat de brandweer staat te zagen is ook niet vaak de gunstigste want het waait dan nog steeds


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2012, 15:29:05
Het nadeel is wel dat je stormhout niet kunt oefenen. Dat moet je in de praktijk leren bij een bosbouwbedrijf want stormhout blijft nog steeds het gevaarlijkste hout. Het tijdstip dat de brandweer staat te zagen is ook niet vaak de gunstigste want het waait dan nog steeds
En ook een bosbouwbedrijf kan niet altijd het zagen van stormhout laten zien. Als je een goede instructeur hebt kan hij daar wel veel over laten zien en vertellen.
Zoals ik al zei, wij zijn het bos in geweest om te zagen en hebben daar diverse bomen kunnen zagen, met diverse grotes en diktes. En ook daar ging het niet altijd even goed, maar dat leermomenten die je tijdens het oefenen schaamteloos kunt uitproberen.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2012, 16:55:04
Dat kunnen ze zeker niet, je hebt ook niet altijd stormhout tot je beschikking.
En het afzagen van een boom en de goede richting op laten vallen kun je goed leren tijdens zulke bos oefeningen maar zo'n oefening doe je weer niet bij windkracht 8
Het afkorten van een omgezaagde boom is ook weer anders dan een omgewaaide. Denk hierbij aan de takken en stammen die onder spanning staan. Een boom die omwaaid komt veel langzamer neer dan dat een afgezaagde boom doet. Waardoor bij de klap van de afgezaagde boom al veel takken die anders onder spanning zouden komen te staan nu gewoon afbreken.
Maar wat ik ook bedoel is dat we bij de brandweer in mijn ogen de "klant" te veel bedienen. Je zou een boom die tegen een woning ligt zover weg kunnen zagen zodat het huis weer vrij is en verder geen gevaar meer kan (top is er immers uit). De boel op een berg leggen zodat de deuren van de woning vrij toegankelijk zijn en het dan aan de eigenaar overlaten. Maar we zagen het hout haast nog in 30cm blokjes. Dus hoever moet je gaan ik wet het niet maar heb wel het idee dat we te veel doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2012, 17:00:20

Maar wat ik ook bedoel is dat we bij de brandweer in mijn ogen de "klant" te veel bedienen. Je zou een boom die tegen een woning ligt zover weg kunnen zagen zodat het huis weer vrij is en verder geen gevaar meer kan (top is er immers uit). De boel op een berg leggen zodat de deuren van de woning vrij toegankelijk zijn en het dan aan de eigenaar overlaten. Maar we zagen het hout haast nog in 30cm blokjes. Dus hoever moet je gaan ik wet het niet maar heb wel het idee dat we te veel doen.
Ik denk dat we inderdaad moeten voorkomen dat we het hout ook nog voor de klant gaan kloven, en in het houthok moeten gaan leggen. :D ;)
Wij zagen een boom altijd in hand samen stukken (voor ons zelf ook handig), maken de weg vrij vegen als het nodig is de boel even schoon. En de rest is voor de gemeente. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2012, 17:34:44
Dat kunnen ze zeker niet, je hebt ook niet altijd stormhout tot je beschikking.
1 En het afzagen van een boom en de goede richting op laten vallen kun je goed leren tijdens zulke bos oefeningen maar zo'n oefening doe je weer niet bij windkracht 8 2 Het afkorten van een omgezaagde boom is ook weer anders dan een omgewaaide. Denk hierbij aan de takken en stammen die onder spanning staan. Een boom die omwaaid komt veel langzamer neer dan dat een afgezaagde boom doet. Waardoor bij de klap van de afgezaagde boom al veel takken die anders onder spanning zouden komen te staan nu gewoon afbreken.
 Maar wat ik ook bedoel is dat we bij de brandweer in mijn ogen de "klant" te veel bedienen. 2 Je zou een boom die tegen een woning ligt zover weg kunnen zagen zodat het huis weer vrij is en verder geen gevaar meer kan (top is er immers uit). De boel op een berg leggen zodat de deuren van de woning vrij toegankelijk zijn en het dan aan de eigenaar overlaten. Maar we zagen het hout haast nog in 30cm blokjes. Dus hoever moet je gaan ik wet het niet maar heb wel het idee dat we te veel doen.

1 Normaal zaagt de brandweer alleenbomen welke al "gedeeltelijk" daadwekelijk gevallen zijn dus het leren hoe je een boomp precies naar een bepaalde kant kunt laten vallen is bij de brandweer normaliter totaal niet van toepassing.

2 Het doel is idd dat de brandweer alleen dat doet wat noodzakelijk is om een veilige situatie te creëren, alleen omdat het zagen van stormhout moeilijk op een andere manier te leren is als met een daadwerkelijk omgewaaide boom is het misschien wel handig om van de nood een deugd te maken en het door diverse mensen op dat moment te laten beoefenen, omdat je eerst de veilige situatie hebt gecreëerd.

Want als je ziet hoe goed de kettingzaag in orde is en de bedienings geoefendheid is bij heel veel korpsen in den lande dan is dat erg bedroevend.
Een aantal jaren geleden bij een wedstijd 112 in Harskamp was ongeveer 60 % niet in staat om een boomstam van 50 cm doorsnede door te zagen met de kettingzaag op de TS omdat deze niet gebruiks gereed was door niet starten, stompe ketting ect. ect.