Brandweer: inzet bij omgewaaide bomen

Auteur Topic: Brandweer: inzet bij omgewaaide bomen  (gelezen 13930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2012, 19:57:43
We hebben het in apeldoorn tijdens storm wel meegemaakt dat ze de brandweer bellen omdat er een boom in de tuin ligt. Een ander die had er een op zijn oprit liggen de auto stond er voor dus kon gewoon weg dan zijn ze nog pissig als je zegt sorry hier doen we niets aan het is geen gevaarlijke situatie. Er zijn dringende zaken u kunt een hovenier bellen voor dit. Of je krijgt de opmerking maar bij hem hebben ze hem wel uit de tuin gehaald. Kijk op gemeente/provinciale wegen zagen we het liefst zo min mogelijk en slepen we de boom of top de bos/berm in met de TS.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2012, 20:13:56
Misschien dat er bij het korps wél toevallig een professionele zager zit? Brandweerlieden zijn toch (deels) ook opgeleid om met een kettingzaag overweg te kunnen?
Bij de vrijwillige buiten korpsen is die kans zeer aanwezig maar bij centrum korpsen en beroeps nagenoeg niet. Maar dan de vraag je staat daar als professionele zager maar nu voor de brandweer moet je dan die boom zomaar weghalen omdat je de kennis en ervaring ermee hebt en het dus gratis doen terwijl als jouw bedrijf bellen ze er 8 à 9 honderd euro voor moeten betalen.
Nu lukt het niet zonder een telekraan die moet je dus inhuren wie gaat dat betalen "de brandweer" want die heeft hem besteld. Er moet in zulke gevallen veel meer naar de eigenaar worden terug gegeven laat hij maar een kraan inhuren het is zijn boom en had hij misschien eerder een kapvergunning moeten aanvragen ivm een gevaarlijk staande boom.


Rubens1001

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #12 Gepost op: 26 november 2012, 10:56:44
Aangezien ik gister bij een aantal stormschade meldingen ben geweest in apeldoorn en omstreken, en ook bij deze, dacht ik laat ik mijn mening ook eens horen. Ik ben dan wel geen brandweerman maar heb toch wel uit mijn werk achtergrond een kijk op bomen.
Ten eerste de situatie zoals die was toen de brandweer TP kwam: Zoals de melding zei boom/woning, tp trof de brandweer een gemeente boom aan die op/tegen het huis van de bewoners was gevallen. (Betrof een zo goed als dode boom) Om deze dus op een veilige manier te verwijderen heeft men eerst met de HW de boom ontdaan van een groot aantal takken. Hierna heeft men de lier van 9742 vast gemaakt aan de boom en deze licht aangespannen zodat het gewicht van de boom in de lier hing en niet meer op het huis. Hierna hebben ze ook de rest van de takken verwijdert, en de stam ingekort zodat deze het huis niet meer kon raken. Hierop was er gevaar geweken en is de brandweer huiswaarts gegaan.
Volgens mij heeft de brandweer het op deze manier goed aangepakt. Het gevaar wat er was, hebben ze verholpen. Je kan moeilijk de boom vast maken aan het huis en zeggen tegen de mensen ja de gemeente komt maandag. Als het nou een particuliere boom was die in de achter/voortuin stond, dan kan je erover denken om te zeggen van we doen er als brandweer niks aan, maar dan nog is er nog steeds gevaar. Ik zal in de loop van de dag even kijken of ik een aantal plaatjes van dit specifieke incident kan plaatsen, zodat het verhaal een stukje duidelijker wordt. Nogmaals ik ben geen brandweerman, maar ik vertaal het zoals ik de inzet heb gezien.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2012, 11:01:59
Bij de vrijwillige buiten korpsen is die kans zeer aanwezig maar bij centrum korpsen en beroeps nagenoeg niet. Maar dan de vraag je staat daar als professionele zager maar nu voor de brandweer moet je dan die boom zomaar weghalen omdat je de kennis en ervaring ermee hebt en het dus gratis doen terwijl als jouw bedrijf bellen ze er 8 à 9 honderd euro voor moeten betalen.
Nu lukt het niet zonder een telekraan die moet je dus inhuren wie gaat dat betalen "de brandweer" want die heeft hem besteld. Er moet in zulke gevallen veel meer naar de eigenaar worden terug gegeven laat hij maar een kraan inhuren het is zijn boom en had hij misschien eerder een kapvergunning moeten aanvragen ivm een gevaarlijk staande boom.

Is dat gratis verhaal van toepassing? Ik denk bij een boom op gemeentegrond wel. Maar bij een stormschade op particulier terrein gisteren was ik er getuige van dat er gevraagd werd waar de rekening heen moest.  :)

Verder Heeft hier bijna elk korps wel een hovenier oid in dienst. Gisteren in Voorthuizen werd er dan ook een gewone manschap de TS uitgestuurd, zodat een hovenier (die net iets later was) mee kon. Achteraf hebben ze veel gehad aan zijn kennis.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #14 Gepost op: 26 november 2012, 12:51:19
Is dat gratis verhaal van toepassing? Ik denk bij een boom op gemeentegrond wel. Maar bij een stormschade op particulier terrein gisteren was ik er getuige van dat er gevraagd werd waar de rekening heen moest.  :)

Verder Heeft hier bijna elk korps wel een hovenier oid in dienst. Gisteren in Voorthuizen werd er dan ook een gewone manschap de TS uitgestuurd, zodat een hovenier (die net iets later was) mee kon. Achteraf hebben ze veel gehad aan zijn kennis.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ook daadwerkelijk een rekening gestuurd is. Je hebt bij veel korpsen een hovenier / bosbouwer maar deze is niet altijd beschikbaar. Als ik het verhaal van ruben1001 lees hebben ze het netjes opgelost, het gevaar weggenomen en opgeruimd en de rest voor maandag.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 26 november 2012, 13:12:56
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ook daadwerkelijk een rekening gestuurd is.

In dit geval stond de boom op een camping op iemands eigen terrein, hij dreigde om te vallen over de woning van een andere campingbewoner.

Brandweer heeft de boom verwijderd en het gevaar weggenomen, troep gewoon in de tuin gegooid. Betrof een VVE. Dus zijn de gegevens van de Penningmeester van de VVE opgevraagd. De brandweer zou daar de rekening heen sturen. Of ze het ook daadwerkelijk doen weet ik niet. Maar dat zal vast wel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 26 november 2012, 16:53:51
Ik trek het verhaal van de rekening sturen ernstig in twijfel, en dan druk ik mijzelf nog voorzichtig uit. Want als brandweer dienen wij ook schadebeperkend op te treden.
Een boom die dreigt op een woning te vallen, valt de boom is er kans op schade. Dus is de inzet van de brandweer gerechtvaardigd, en kan de brandweer wel een rekening willen schrijven maar sta je in je recht als die rekening niet wordt betaald. Die rekening betalen wij met zijn alleen middels de belastingen.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2012, 19:22:05
Ik trek het verhaal van de rekening sturen ernstig in twijfel, en dan druk ik mijzelf nog voorzichtig uit. Want als brandweer dienen wij ook schadebeperkend op te treden.
Een boom die dreigt op een woning te vallen, valt de boom is er kans op schade. Dus is de inzet van de brandweer gerechtvaardigd, en kan de brandweer wel een rekening willen schrijven maar sta je in je recht als die rekening niet wordt betaald. Die rekening betalen wij met zijn alleen middels de belastingen.
Ben ik helemaal met Peter71 eens als er kan is op schade van bepaalde grote ( dus niet dat de boom op een tuinset dreigd te vallen) dan is het niet rechtvaardig om daar een factuur van te sturen. Doen we ook nog niet bij loos alarm.


Rubens1001

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2012, 20:11:59






Bron: http://112hulpdiensten-apd.nl/

Even een paar plaatjes om een beeld te krijgen waar de discussie mee begon.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2012, 21:03:19