Focus triagist HAP nog te veel op de diagnose i.p.v. urgentie

Auteur Topic: Focus triagist HAP nog te veel op de diagnose i.p.v. urgentie  (gelezen 2705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Focus triagist nog te veel op de diagnose
Alarmerende klachten van bescheiden bellers moeten scherp worden herkend. De telefonische triage is het meest hachelijke onderdeel van de hulpverlening in een huisartsenpost. Daar kan een verkeerde inschatting leven of dood betekenen. Nog te vaak wordt hier naar een diagnose gezocht, terwijl de urgentiegraad veel belangrijker is. Huisartsenposten vervullen een onvervangbare rol in de acute en continue medische zorg buiten kantooruren. Met elkaar handelen ze per jaar ruim 4,2 miljoen hulpvragen af. Net als in de dagpraktijk neemt de doktersassistente de telefoon op. Deze functie blijkt echter een heel andere dan die van de assistente overdag. De telefonische triage is namelijk het riskantste onderdeel van deze hulpverlening, en misschien zelfs wel een van de riskantste onderdelen van de hele gezondheidszorg.
Waar het bij het overgrote deel van de hulpvragen gaat om onschuldige medische problemen, komt het er bij een klein deel medisch op aan. Deze laatste gevallen moeten scherp worden herkend. Dit blijkt echter moeilijk in situaties waarin alarmerende klachten van bescheiden bellers verdwijnen in de mÍlee van een grote groep minder urgente maar bezorgde en aandringende bellers.
Maar er is meer aan de hand. De telefonische triage gaat uit van een diagnostisch denkpatroon, terwijl dit lang niet alles zegt over de ernst van de hulpvraag en de urgentie voor medisch handelen.

lees het hele artikel

http://www.latonatrainingen.nl/wp-content/uploads/2011/05/Focus-triagist-te-veel-op-diagnose.pdf




Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2012, 19:09:22
Interessant bericht met een paar belangrijke kanttekeningen:

1. Dit komt uit mei 2011.
2. Dit is een tekst op de site van een bedrijf dat opleidingen aanbiedt op dit gebied. Mogelijk wat gekleurd, aangezien zij er geld aan verdienen? Zij hebben het weer van artsennet, maar de gebruikte literatuur voor de tekst zijn (slechts) drie artikelen uit 2007, 2008 en 2010.

Voordat er hier een hele discussie zonder recente feiten begint kan iemand (of de starter van dit topic) misschien wat recentere ontwikkelingen noemen? Ik hoor de assistentes namelijk regelmatig over nieuwe opleidingen.


Nicole01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 21:10:40
Hoi, ik denk ik reageer even op bericht van TS.

Ik ben zelf sinds 6 jaar werkzaam op een huisartsenpost oa als Triagist.  Ik kan beamen dat er veel trainingen worden gegeven in urgentiegericht triage uitvoeren.
oa door het bedrijf Latona, wat ook verantwoordelijk is voor de resultaten van het rapport uit 2011.

Persoonlijk vind ik het deel triage aan de telefoon het moeilijkste wat er is., uit beperkte, vaak gekleurde info moet je net die ene witte raaf uit halen.
Juist omdat dit vak zo moeilijk is hebben ( wij in elk geval) hoge uitval! Ook wel wat mensen die uitvallen tijdens een inwerkperiode, veel mensen onderschatten het vak.
Het is gewoon zonder meer waar dat je soms na je dienst nog wel even de boel moet laten zakken, soms hoor of beleef je echt maffe dingen. dat zal denk ik voor eenieder in de tak gelden.

Ik ben benieuwd hoe anderen tegen de triagist aankijken.....
Hoor het graag,

Groet Nicole
Triagist op een huisartsenpost.  Gespreks auditor Lid OR en tja.... als hobby paardrijles geven!