Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 76637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Eerst zeg je dat we het onderzoek af moeten wachten, en dan trek je alvast de conclusie dat "de betrokken collega's het vuurwapen hebben moeten gebruiken".

Vanuit het oogpunt van die betreffende agent(e) was het op dat moment noodzakelijk en dat is waar Pully op doelt.

Of het objectief gezien noodzakelijk was, zal inderdaad uit onderzoek moeten blijken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Mijn zoon is ook regelmatig ongehoorzaam, tegen iedereen, zonder onderscheid. Ik moet er niet aan denken dat iemand denkt dat ie 'm daarom neer moet schieten.
Op het moment dat jij van vuurwapenbezit verdacht wordt, en je grijpt op het moment dat een agent zijn riedeltje "handen in de lucht" "bij elke verdachte beweging wordt geschoten" roept naar je broeksband (wat de nieuwsberichten zeggen), tsja. Of iemand nu 17 of 71 is, jou is enigzins uitgelegd wat de bedoeling is om te doen (of niet), en met (een) vuurwapen(s) op mij gericht komt het niet in mij op om mijn riem wat strakker te zetten.

Ondanks alles uiteraard veel sterkte voor de familie; dit is een voorval waar geen winnaars maar alleen slachtoffers uit voort zijn gekomen, direct en indirect.


Renee

  • Instructeur A/AM/B
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • geïnteresseerde
vanmorgen op de radio hoorde ik dat de jongen helemaal niet op straat had mogen zijn, hij had zich al moeten melden in zijn woongroep oid, is daar al iets meer van bekend? Ik heb het daarna ook niet meer gehoord dus was benieuwd of het een vergissing was of info die om een of andere reden niet 'interessant' genoeg is  98uiye


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Heb inderdaad ook diverse berichten gehoord en gelezen dat deze persoon geen lievertje was. Door zijn ervaringen met de politie zou je dus ook al verwachten dat hij dan ook wat beter oplet als er agenten met getrokken wapen voor hem staan. Wat ik helemaal vreemd vond zijn de reacties bij de stille tocht die gehouden werd. Want het was een lieve jongen, deed geen vlieg kwaad, zou nooit iets met een wapen doen en dat als de politie schiet ze op de benen moeten schieten.

Nou alle verhalen die ik dus gehoord heb spreekt de eerste 3 punten tegen, en als ik een melding hoor van persoon met vuurwapen en hij grijpt naar zijn middel dan ga ik niet eerst op een been schieten maar dan druk ik toch echt af richting de romp. Dat hij nu in zijn nek is geraakt zie ik dan ook meer als een adrenaline reactie van de agent die vanwege de druk,adrenaline, spanning en overige vreemde situatie omstandigheden net een verkeerde handeling deed op moment van afdrukken dat het schot hoger kwam dan hij moet zijn. Wat er nu gaat gebeuren zal denk ik zjn: OM bepaald noodweer, familie start rechtelijke procedure op, rechter bepaald dat OM opnieuw onderzoek moet doen, OM komt weer op vrijspraak, familie niet blij en agent voor lange tijd in onzekerheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Vanuit het oogpunt van die betreffende agent(e) was het op dat moment noodzakelijk en dat is waar Pully op doelt.

Of het objectief gezien noodzakelijk was, zal inderdaad uit onderzoek moeten blijken.

Ik weet niet wat er in het hoofd van de agent omging, wat de hem moverende redenen waren. Als je denkt dat wel te weten is dat een aanname die je eigenlijk niet kan doen, zeker niet op afstand.

Je moet altijd zeggen wat je bedoelt, dat is wel zo duidelijk. Hij zegt dat de agenten hebben moeten schieten. Dat klinkt meer als een conclusie dan als een veronderstelling over wat de agent misschien gedacht heeft. Laten we allemaal het onderzoek afwachten en in het midden laten of de agent terecht geschoten heeft.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Heb inderdaad ook diverse berichten gehoord en gelezen dat deze persoon geen lievertje was. Door zijn ervaringen met de politie zou je dus ook al verwachten dat hij dan ook wat beter oplet als er agenten met getrokken wapen voor hem staan. Wat ik helemaal vreemd vond zijn de reacties bij de stille tocht die gehouden werd. Want het was een lieve jongen, deed geen vlieg kwaad, zou nooit iets met een wapen doen en dat als de politie schiet ze op de benen moeten schieten.
Het zal vast een hardstikke aardige lieve jongen zijn geweest bij zijn vrienden, familie, kennissen etc. Ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. Vind het persoonlijk niet vreemd dat zijn vrienden het voor hem opnemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rijksrechercheonderzoek naar dodelijk schietincident op station Hollands Spoor in volle gang

http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@159838/dodelijk/
26 november 2012 - Arrondissementsparket Den Haag

De Rijksrecherche onderzoekt onder leiding van een officier van justitie sinds zaterdag 24 november 2012 een schietincident waarbij omstreeks 6.25 uur een 17-jarige Hagenaar door één schot werd geraakt. Hij overleed die morgen in het ziekenhuis.

Zaterdagochtend kreeg de politie de melding dat er sprake was van een bedreiging door de 17-jarige jongen die een vuurwapen bij zich zou hebben. Ter plaatse gaf de politie de jongen instructies waar hij niet aan voldeed. Daarna is er een schot gelost door de politie.

Wat er precies is gebeurd, wordt onderzocht. Maandag wordt aanvullend forensisch onderzoek gedaan op het station Hollands Spoor. Bij de 17-jarige is geen vuurwapen aangetroffen. Het Openbaar Ministerie (OM) zal na afronding van het onderzoek beoordelen of de politieambtenaar heeft gehandeld binnen de kaders van de ambtsinstructie voor de politie.

Dit weekeinde heeft de Rijksrecherche diverse getuigen en de drie bij het incident betrokken politieambtenaren gehoord. Daarnaast zijn beelden veilig gesteld en is sectie verricht op het lichaam van de overleden jongen. Door de forensische opsporing van Politie Hollands Midden is op het Station Hollands Spoor onderzoek verricht. Ook wordt forensisch onderzoek gedaan naar de kogelbaan.

Het onderzoek is nog in volle gang en daarom is het OM in deze fase van het onderzoek terughoudend in de berichtgeving. Tegelijkertijd ziet het OM het zwaarwegende maatschappelijke belang om in deze zaak het publiek te informeren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Heb inderdaad ook diverse berichten gehoord en gelezen dat deze persoon geen lievertje was. Door zijn ervaringen met de politie zou je dus ook al verwachten dat hij dan ook wat beter oplet als er agenten met getrokken wapen voor hem staan. Wat ik helemaal vreemd vond zijn de reacties bij de stille tocht die gehouden werd. Want het was een lieve jongen, deed geen vlieg kwaad, zou nooit iets met een wapen doen en dat als de politie schiet ze op de benen moeten schieten.

Nou alle verhalen die ik dus gehoord heb spreekt de eerste 3 punten tegen, en als ik een melding hoor van persoon met vuurwapen en hij grijpt naar zijn middel dan ga ik niet eerst op een been schieten maar dan druk ik toch echt af richting de romp.

Heb je een zoon van 17, of een die 17 is geweest? Ik heb er drie en een van 14 en ook veel ervaring met hun vriendjes. Als het doodschieten van jongeren van die leeftijd voor het niet opvolgen van instructies in zwang raakt, doen we pas echt iets aan het bestrijden van de jeugdwerkloosheid.

Natuurlijk zullen mensen zich haasten om het slachtoffer te omschrijven als een gevaarlijke crimineel, het neerschieten voorafgaand aan het onderzoek rechtvaardigend. Ik hoor steeds "laten we het onderzoek afwachten". Maar ondertussen wordt er vast een voorschotje genomen op de uitkomst om het handelen van de agent te rechtvaardigen en het slachtoffer in een zo kwaad mogelijk daglicht te stellen.
Echte minderjarige lieverdjes met een brandschoon verleden zijn zeldzaam tegenwoordig.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Luisteren ze ook niet als er pistolen op hun gericht zijn?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Heb je een zoon van 17, of een die 17 is geweest? Ik heb er drie en een van 14. Als het doodschieten van jongeren van die leeftijd voor het niet opvolgen van instructies in zwang raakt, doen we pas echt iets aan het bestrijden van de jeugdwerkloosheid.
Nee die heb ik niet, maar ben zelf wel die leeftijd geweest. En tuurlijk ik had ook wel eens dat als er toen iets door mij werd gezegd door een ouder persoon van "ik zoek het zelf wel uit". Maar op het moment dat er een aantal agenten met een wapen tegenover me staan dan zorg ik wel dat ik luister en dat ik goed opvolg wat er gezegd word. Zelfde als met een ME charge, dan merk je ook wel dat je moet luisteren en moet wegwezen. Doe je dit niet dan kan het zijn dat er ernstige gevolgen kunnen komen. Nu is het doodschieten van iemand niet iets wat iemand ook maar graag doet of wilt. Maar dit is toch een situatie waarin er voor de agenten een dusdanige dreiging uit ging dat zij vreesden voor hun leven, anders word er niet geschoten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v