Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 77695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Staat verder los van het handelen van de betrokken agent. De Rechtbank heeft geoordeeld dat hem niets te verwijten valt en hij heeft gehandeld binnen de gestelde kaders.  Het gaat nu verder om de (juridische) discussie die is ontstaan over onderwerp Aanhoudingsvuur (wel/niet/wanneer/hoe etc). De Wetgever kan dan wel naar haar oordeel correct en allesomvattend dit onderwerp beschreven en omschreven hebben, maar dat hoeft uiteraard niet altijd direct te betekenen dat het correct/juist/goed is. Dus vanuit een juridisch oogpunt snap ik het dat de gemachtigde van de omgekomen jongen dit verder getoetst wenst te hebben.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Als ik de uitspraak doorlees, verwacht ik dat de advocaat van de familie een punt gaat maken van de manier van trainen. Daar zitten wel wat ingangen in denk ik.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Dat denk ik zelf ook. De rechter benoemt deze ook in mijn ogen vrij duidelijk in haar uitspraak. Ik denk niet dat deze zaak is v.w.b. het onderwerp Aanhoudingsvuur juridisch ten einde is gekomen.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #223 Gepost op: 28 december 2013, 17:53:13
Geweld bij demonstratie tegen politiegeweld

Een demonstratie tegen politiegeweld en discriminatie is zaterdag in Den Haag uitgelopen op schermutselingen en arrestaties. Twee demonstranten werden aangehouden wegens openbare geweldpleging en geweld tegen een politieambtenaar. ''Ze sloegen met stokken in op agenten, dat nemen we hoog op. En we vinden het op z'n zachts gezegd bijzonder dat tijdens een demonstratie tegen politiegeweld juist geweld tegen agenten wordt gebruikt'', stelt een politiewoordvoerder.

Een derde betoger werd aangehouden, omdat hij waarschijnlijk agenten had beledigd. De rest van de ongeveer 50 demonstranten vertrok na enkele verzoeken van de politie. De betogers manifesteerden bij het stadhuis om het vertrek van burgemeester Jozias van Aarsen en politiechef Paul van Musscher te eisen. Aanleiding was de vrijspraak afgelopen week van een agent van moord of doodslag op de 17-jarige Rishi Chandrikasing.

Rishi
Circa 50 mensen manifesteerden bij het stadhuis om het vertrek van burgemeester Jozias van Aartsen en politiechef Paul van Musscher te eisen. Aanleiding was de vrijspraak afgelopen week van een agent van moord of doodslag op de 17-jarige Rishi Chandrikasing. De daaropvolgende demonstratie zou op de hoek van de Waldorfstraat en de Rijswijkseweg eindigen, maar de demonstranten wilden verder naar station Hollands Spoor, waar Rishi op 24 november vorig jaar stierf na een achtervolging door de politie. De politie neemt de geweldpleging tegen agenten hoog op en zegt meerdere aanhoudingen niet uit te sluiten.

Schuld
Een woordvoerder van de demonstranten legt de verantwoordelijkheid voor de schermutselingen juist bij de politie. Die zou de demonstranten hebben gedwongen door te lopen terwijl ze zelf juist wilden stoppen. ''We worden gecriminaliseerd door de politie. Het was juist een hele positieve demonstratie'', stelt organisator Bob Scholten.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3663695/geweld-bij-demonstratie-politiegeweld.html


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Op het moment dat ik las dat de AFA met de demo meeging had ik al voorspeld dat het mis zou gaan. Sommige 'leuzen' die geroepen worden zijn ook afkomstig van hun, ondanks dat ik de emoties van de familie van Rishi snap vind ik het schandalig dat de AFA over de rug van hen gaat demonstreren voor hun eigen belang.
Daarbij vind ik sommige uitspraken echt tenenkrommend, ook reacties bij omroep west. Veel mensen hebben een mening maar die is gebaseerd op gevoel en emotie en niet op feiten en wetskennis. Totaal nutteloze en inhoudsloze bijdragen die alleen maar zorgen voor meer sensatie en stemmingmakerij, bah   >:(
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #226 Gepost op: 30 december 2013, 13:06:28
Aanhoudingen na demonstratie tegen politiegeweld

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/28/06-den-haag-aanhoudingen-na-demonstratie-tegen-politiegeweld.html
Laatste update: 28-12-2013 | 17:15

Den Haag - Een demonstratie tegen discriminatie en politiegeweld eindigde zaterdag 28 december met geweld tegen de politie. Agenten hielden enkele verdachten aan. Zij worden verdacht van belediging en openlijk geweld waarbij een agent met een stok werd geslagen.

Politieagenten begeleidden een demonstratie van circa 50 personen. Met de organisatie waren vooraf afspraken gemaakt over de route en ordemaatregelen. Aan het einde van de demonstratie keerde een aantal demonstranten zich tegen de politie. Ze deden sjaals voor hun gezicht en gingen de agenten vervolgens met stokken  te lijf. Politieagenten hielden daarop twee personen aan. Beide verdachten, 18 en 25 jaar , werden ingesloten voor nader verhoor.

Daarnaast hield de politie op het Spuiplein een 22-jarige verdachte aan op verdenking van belediging van agenten. De politie kon door het optreden verdere escalatie of grotere wanordelijkheden voorkomen. De overige demonstranten hebben na enkele vorderingen zich te verwijderen hieraan voldaan.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #227 Gepost op: 30 december 2013, 13:28:19
Supersnelrecht voor demonstrant

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/29/06-den-haag-supersnelrecht-voor-demonstrant.html
Laatste update: 29-12-2013 | 12:00

Den Haag - Eén van de demonstranten (18 jaar) die zaterdag 28 december werd aangehouden moet zich maandag 30 december al voor de rechter verantwoorden. De man sloeg één van de agenten aan het einde van de demonstratie met een stok tegen zijn hoofd.

De demonstratie tegen discriminatie en politiegeweld eindigde zaterdag 28 december met geweld tegen de politie. Agenten hielden enkele verdachten aan. Zij worden verdacht van belediging en openlijk geweld. Politieagenten begeleidden een demonstratie van circa 50 personen. Met de organisatie waren vooraf afspraken gemaakt over de route en ordemaatregelen. Aan het einde van de demonstratie keerde een aantal demonstranten zich tegen de politie. Ze deden sjaals voor hun gezicht en gingen de agenten vervolgens met stokken te lijf. Politieagenten hielden in totaal drie verdachten aan.

Supersnelrecht
De 18-jarige verdachte moet zich maandag voor de supersnelrechter verantwoorden. Hij wordt verdacht van het mishandelen van een agent door deze met een stok op het hoofd te slaan. De politieman deed aangifte. Een andere verdachte (22 jaar) kreeg een dagvaarding wegens belediging. Een andere verdachte (25 jaar) die ook agenten beledigde, kreeg een strafbeschikking van 450 euro van de officier van justitie.

Geweld tegen politieagenten
De politie tolereert geen (verbaal) geweld tegen politiemensen en doet in voorkomende gevallen aangifte. Indien er sprake is van agressie of geweld tegen mensen met een publieke taak (bijvoorbeeld politie, ambulancepersoneel, brandweer) verdubbelt het Openbaar Ministerie de strafmaat.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #228 Gepost op: 31 december 2013, 01:08:49
Citaat van: Live link=msg=1232312 date=1388406499
Supersnelrecht voor demonstrant

80 uur werkstraf voor demonstrant
80 uur werkstraf voor demonstrant
omroepwest
Gepubliceerd op 30 dec 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: silque link=msg=1232160 date=1388316339
Op het moment dat ik las dat de AFA met de demo meeging had ik al voorspeld dat het mis zou gaan. Sommige 'leuzen' die geroepen worden zijn ook afkomstig van hun, ondanks dat ik de emoties van de familie van Rishi snap vind ik het schandalig dat de AFA over de rug van hen gaat demonstreren voor hun eigen belang.

Ondanks dat ik met je van mening verschil over hoe Politie Nederland het demonstratie recht benaderd, ben ik het wel helemaal met je eens op dit punt.
Erg vergelijkbaar met demo's die ik van dicht bij heb meegemaakt in Amsterdam. Op zich "rechtvaardige" en vreedzame demonstraties die misbruikt worden door (links of rechts) extremisten om hun standpunt duidelijk te maken.

Over de reacties op Omroep West verschillen we dan wel weer van mening. :) Niet dat de regeerders gelijk hebben, maar dat is ook niet per se de taak van de media/journalisten....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten