Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 76646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als mijn net 2 weken oude 18 jarige zoon met zijn 17 jarige vrienden niet begrijpen wat handen omhoog  betekent dan ga ik ernstig aan het IQ twijfelen. Dat ze wel eens vergeten wat er wel en niet kan binnen zekere grenzen snap ik, maar wanneer een politieagent roept "handen omhoog" heb je dat te doen. Dat is geen spel en wil je dat spel spelen ben je gevaarlijk bezig.

Dat klopt. Vraag eens aan de spoorweg politie of je de beelden van de camera gericht op de spoorwegovergang mag zien, tussen 8 en 9 's morgens bijvoorbeeld.
Overigens, waar heb jij vandaan dat er "handen omhoog" is geroepen? Ook dat is volgens mij nog in onderzoek.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Tuurlijk, wat jij wil Henk.... Ik denk dat de gemiddelde 17 jarige in zijn broek plast van angst als er een vuurwapen op hem gericht wordt....

Maar goed, net zo goed als dat ik het schieten voor het onderzoek niet wil rechtvaardigen ga ik ook niet zeggen dat het onterecht is.... Iets wat jij nu wel wil schetsen.  :-X

Nee, jij niet. En dat siert je.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als mijn net 2 weken oude 18 jarige zoon met zijn 17 jarige vrienden niet begrijpen wat handen omhoog  betekent dan ga ik ernstig aan het IQ twijfelen. Dat ze wel eens vergeten wat er wel en niet kan binnen zekere grenzen snap ik, maar wanneer een politieagent roept "handen omhoog" heb je dat te doen. Dat is geen spel en wil je dat spel spelen ben je gevaarlijk bezig.

Laat ik je eerlijk zeggen ik wist niet eens dat: "handen omhoog" nog bestond. Dat het iets uit oude westerns was. Plat op je buik, handen op de auto (maarja die was er niet) die ken ik..


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Dat klopt. Vraag eens aan de spoorweg politie of je de beelden van de camera gericht op de spoorwegovergang mag zien, tussen 8 en 9 's morgens bijvoorbeeld.
Overigens, waar heb jij vandaan dat er "handen omhoog" is geroepen? Ook dat is volgens mij nog in onderzoek.

Je begrijpt heel goed wat ik bedoel. Jij doet alsof 98% van de jongeren niet om regels geeft of naar de politie luistert met of door obstinaat gedrag. Ik zit midden in die leeftijdsgroep en dat valt gerust best mee. Jij ziet door een paar rotte peren een compleet verotte fruitmand. Ik zal echt niet zeggen dat ze allemaal altijd heilig zijn, maar ik geloof niet dat ze allemaal een vuurwapen of mondeling bevel negeren.
 
Ps ik zit iedere dag tussen 745 en 830 in de trein en ik woon vlakbij een spoorwegovergang...wie ik het meest zie oversteken als de bomen gesloten zijn? De 40/50 jarigen die het altijd maar beter weten en echt nog de forensentrein moeten halen.

Overigens boeit het me niet wat de opdracht van de agent was. Als welke agent dan ook je een opdracht geeft dan volg je die opdracht op. Zo simpel is het leven. Dus of het handen omhoog is, ga zitten, ga liggen, spring omhoog of doe een vogeltje na is, luisteren is luisteren.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Hoe je het ook keer of draait…er is een schietincident geweest met een dodelijk slachtoffer, Dit keer een minderjarige die, zoals gesteld wordt, niet voldeed aan de vorderingen. Heel Station Holland Spoor staat onder cameratoezicht. Zeker het gebied op het perron waar het incident heeft plaatsgevonden. Die beelden zijn al lang bekeken en beoordeeld en ik kan me niet voorstellen dat er niet op zekere hoogte al beperkte conclusies zijn getrokken. Ik persoonlijk ben o.a. geïnteresseerd waarom er maar een agent heeft geschoten en de andere niet? Hoever stond het slachtoffer stond van de agent(e), de positie van het slachtoffer, is er geacteerd op de beweging of het daadwerkelijk denken zien van een wapen etc etc. ff het  onderzoek afwachten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Je begrijpt heel goed wat ik bedoel. Jij doet alsof 98% van de jongeren niet om regels geeft of naar de politie luistert met of door obstinaat gedrag. Ik zit midden in die leeftijdsgroep en dat valt gerust best mee. Jij ziet door een paar rotte peren een compleet verotte fruitmand. Ik zal echt niet zeggen dat ze allemaal altijd heilig zijn, maar ik geloof niet dat ze allemaal een vuurwapen of mondeling bevel negeren.
 
Ps ik zit iedere dag tussen 745 en 830 in de trein en ik woon vlakbij een spoorwegovergang...wie ik het meest zie oversteken als de bomen gesloten zijn? De 40/50 jarigen die het altijd maar beter weten en echt nog de forensentrein moeten halen.

Overigens boeit het me niet wat de opdracht van de agent was. Als welke agent dan ook je een opdracht geeft dan volg je die opdracht op. Zo simpel is het leven. Dus of het handen omhoog is, ga zitten, ga liggen, spring omhoog of doe een vogeltje na is, luisteren is luisteren.

Je hebt het niet helemaal gevolgd, het ging over deze post:

Het zijn nu ook bronnen binnen de politie. Ik hoorde vanochtend al zoiets, maar toen spraken ze alleen over bronnen van buiten de politie. Maar laten we het onderzoek afwachten. Voor de familie is het al erg genoeg dat zij iemand hebben verloren en voor de betrokken collega's is het ook een ernstige ervaring dat zij het vuurwapen hebben moeten gebruiken.

"hebben moeten gebruiken" is een conclusie, want dat wijst op het aanwezig zijn van noodzaak. Maarten legde daarop uit dat hij waarschijnlijk bedoelde dat de agent dacht dat de noodzaak aanwezig was.
Daarop kwam van mij de uitspraak "je moet zeggen wat je bedoelt, dat is wel zo duidelijk".

Ik denk dat je maar eens een testje moet houden en een aantal mensen in je functie als agent moet vragen een vogeltje na te doen onder bedreiging van een vuurwapen. Je zal er een aantal neer moeten schieten vrees ik, ze zullen je niet serieus nemen: "het zal toch niet zo zijn dat een agent mij neerschiet omdat ik weiger een vogeltje na te doen?"

Maar ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, als de dwarse jongen ook maar een ogenblik had gedacht dat hij dit keer zijn ongehoorzaamheid met de dood zou kunnen gaan bekopen, en dat de bedreiging serieus was, had hij natuurlijk gedaan wat hem gezegd werd, dat ligt voor de hand. Dus meer voorlichting op scholen bijvoorbeeld lijkt mij gepast: doe wat je gezegd wordt, niet alleen in Irak, maar ook in Nederland,  anders kan je doodgeschoten worden.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Citaat
Maar ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, als de dwarse jongen ook maar een ogenblik had gedacht dat hij dit keer zijn ongehoorzaamheid met de dood zou kunnen gaan bekopen, en dat de bedreiging serieus was, had hij natuurlijk gedaan wat hem gezegd werd, dat ligt voor de hand. Dus meer voorlichting op scholen bijvoorbeeld lijkt mij gepast: doe wat je gezegd wordt, niet alleen in Irak, maar ook in Nederland,  anders kan je doodgeschoten worden.

Vreemd genoeg zijn er nog steeds jongeren (overigens niet alleen jongeren) die denken dat de politie een vuurwapen draagt dat niet geladen is. Dat geladen is met rubberen kogels of dat het pistool niet gebruikt mag worden buiten noodweersituaties om.  Je leest op internet, op de reactiefora van bv. nu.nl bij dit soort berichten altijd de meest uiteenlopende onzin theorieën over hoe en wanneer de politie het dienstpistool mag gebruiken. Mss zou een voorlichtingscampagne ala postbus 51 of sire niet eens zo`n heel slecht idee zijn.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Ik denk dat je maar eens een testje moet houden en een aantal mensen in je functie als agent moet vragen een vogeltje na te doen onder bedreiging van een vuurwapen. Je zal er een aantal neer moeten schieten vrees ik, ze zullen je niet serieus nemen: "het zal toch niet zo zijn dat een agent mij neerschiet omdat ik weiger een vogeltje na te doen?"

doe wat je gezegd wordt, niet alleen in Irak, maar ook in Nederland,  anders kan je doodgeschoten worden.
Ik zelf zit min of meer in deze leeftijdscategorie (begin 20) en heb dus wel een idee hoe de gemiddelde puber denkt. Maar de vergelijking die je stelt slaat natuurlijk nergens op. Als je een vuurwapen op je gericht hebt en de politie roept aan om je handen omhoog te doen, dan zullen 999/1000 mensen dit doen.

Vragen om een vogeltje na te doen uiteraard niet, omdat dit geheel niets met de situatie te maken heeft. Als de kassiere vraagt of je een bonuspas hebt zul je antwoorden, als zij vraagt om een vogeltje na te doen doe je dit niet. Precies dezelfde vergelijking.

Er is een beduidend verschil tussen iets doen wat gezegd wordt of je handen omhoog doen wanneer dit gevraagd wordt (en met een vuurwapen gedreigd wordt). Iedereen begrijpt dat het op zo'n moment verstandig is om te doen wat je gezegd wordt, dit heeft niets met 'doen wat gezegd wordt zoals in Irak' te maken.

Maargoed, ik denk dat we het nooit eens zullen worden gezien de voorgaande reacties. Dat hoeft ook niet, maar ik wou graag even mijn reactie hierop kwijt.

Overigens ga ik er in deze reactie even vanuit dat men geroepen heeft de handen omhoog te doen, gezien dit ook het geval was in de discussie in de voorgaande reacties.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Wat betreft het handen omhoog verhaal, er hebben diverse getuigen verklaard voor de camera dat er is verteld dat hij zijn handen omhoog moest houden. Dat is ook het standaard praatje wat ons aangeleerd word. Handen omhoog/ laat je handen zien &  bij elke verdachte beweging word er geschoten. Hier zijn natuurlijk een aantal persoonlijke variaties op maar die komen wel allemaal op het zelfde neer. En waarom de andere agent(en) niet geschoten hebben? Zou best kunnen dat die dat wel gedaan hebben maar misten om even een spoor te noemen. Dit zal uit onderzoek moeten blijken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Maar ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, als de dwarse jongen ook maar een ogenblik had gedacht dat hij dit keer zijn ongehoorzaamheid met de dood zou kunnen gaan bekopen, en dat de bedreiging serieus was, had hij natuurlijk gedaan wat hem gezegd werd, dat ligt voor de hand. Dus meer voorlichting op scholen bijvoorbeeld lijkt mij gepast: doe wat je gezegd wordt, niet alleen in Irak, maar ook in Nederland,  anders kan je doodgeschoten worden.

Je draait de boel om, als ik mijn vuurwapen op een verdachte richt, kan ik niet anders dan er van uit gaan dat hij doorheeft dat dit niet voor niets is. Als hij denkt dat ondanks mijn mondelinge instructies en het uitzicht op 9mm denkt dat het allemaal niet zo'n vaart loopt is dat helemaal zijn probleem.
Omtrent de voorlichting op scholen springen de rode vlekken in mijn nek. Voorlichting geef je over de bloemetjes en de bijtjes, aan 5 jarigen omtrent de verkeersregels of andere zaken.
et Voila