Wijziging protocol 12.5 Asystolie: langer door?

Auteur Topic: Wijziging protocol 12.5 Asystolie: langer door?  (gelezen 5415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambulance

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #10 Gepost op: 23 november 2012, 22:11:26
Kijk op www.ambulancezorg.nl; landelijk protocollen --> LPA 7.2. Het protocol is niet gewijzigd.

PS Stg. LAMP bestaat al 3 jaar niet meer. Logisch dat je dus geen bericht meer krijgt. Vragen/opmerkingen altijd sturen naar AZN en je krijgt antwoord.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2012, 21:34:48
PS Stg. LAMP bestaat al 3 jaar niet meer. Logisch dat je dus geen bericht meer krijgt. Vragen/opmerkingen altijd sturen naar AZN en je krijgt antwoord.
Da's vreemd want ik heb afgelopen jaar nog een contactadres gevonden, volgens mij via een website, maar dat weet ik even niet meer zeker. Uiteindelijk kreeg ik wel reactie.

@ Hoefhaan: bij welke RAV/RAD werk je?
Bij de RAVAA is dit procotol (gelukkig) nog niet ingevoerd.
RAVZ oftewel Zeeland, VR 19

Wat mij vooral interesseert:
- Wat is de gedachtengang/motivatie hierachter en baseert men zich hiervoor op wetenschappelijk onderzoek/bewijs?
- Wat denkt men dat het zal opleveren?
- Is dit conform de ERC-richtlijnen?

Vooral de eerste vraag is voor mij een bron van irritatie aangezien men hierover niets gecommuniceerd heeft binnen de RAV. Het komt over als: hier is het protocol, slik het en stel vooral geen vragen.
Ik krijg meer en meer het gevoel dat wij ons als protocolapen moeten gaan gedragen en vooral niet meer moeten/mogen nadenken.
Is het bij jullie wel doorgevoerd? Of werken we toevallig in dezelfde regio?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #12 Gepost op: 29 november 2012, 16:51:20
Inmiddels is door de protocollencommissie het volgende bericht verspreid:

Sinds enige tijd circuleert er in Nederland een zogenaamde wijziging van protocol 12.5 (asystolie). De wijziging die hier wordt aangegeven is niet afkomstig van de Protocollencommissie van AZN.
 Wel heeft de Protocollencommissie AZN naar aanleiding van een vraag over het stoppen zoals beschreven in protocol 12.5 en de daar gegeven observatieperiode een antwoord geplaatst bij de FAQ’s behorende bij LPA 7.2, op de website van AZN (zie overzicht veel gestelde vragen).
 
Protocol 12.5 schrijft voor dat na de beslissing om te stoppen, de beademing wordt losgekoppeld en de patiënt gedurende 5 minuten wordt geobserveerd. Dit is conform het leerboek van de ERC en wordt ook in de Nederlandse editie van dit leerboek op pagina 60 en 61 verwoord. Deze observatieperiode vloeit voort uit meldingen waarbij bleek dat na het stoppen van de reanimatie, toch een ritme met output ontstond. Als mogelijke verklaring hiervoor wordt gegeven dat bij de geïntubeerde patiënt door airtrapping het ontstaan van ROSC negatief beïnvloedt wordt.
 In sommige landen is een dergelijke observatie periode zelfs opgenomen in formele regelgeving. Het bleek dat er ambulancemedewerkers zijn, die moeite hebben met deze gang van zaken in aanwezigheid van familie. De vraag is gesteld of gedurende deze observatieperiode er door gemasseerd mag worden.
 
Door de Protocollencommissie is het volgende gesteld:
 
Bij het beëindigen van het protocol Asystolie dient de beademing bij de patiënt losgekoppeld te worden om de mogelijkheid van airtrapping uit te sluiten. De patiënt wordt dan 5 minuten gemonitord. Dit is duidelijk.
 Kan/mag gedurende deze tijd (evt. enkele) thoraxcompressies gegeven worden om simpel gezegd, de longen te bevrijden van deze airtrapping en om de tijd waarin er ogenschijnlijk niets gedaan wordt te verkorten? (denk aan familie die ziet dat er niets meer gedaan wordt).
 Voor zover ons bekend is er vanuit internationale richtlijnen nooit iets vastgelegd hoe deze periode van niet-beademen en wel monitoren nu precies moet worden ingevuld. De geopperde procedure is niet verkeerd, je beademt niet, koppelt de beademing los, geeft wel thoraxcompressie en monitoort dan opnieuw op ritme.
 Indien tijdens deze procedure ROSC ontstaat, dan wordt de reanimatie gecontinueerd. Ontstaat geen ROSC, dan is de patiënt overleden. Dit is iets anders dan het circulerend protocol o.a. op internetforum(s). De Protocollencommissie wijst er met nadruk op, dat primair de procedure zoals vermeld in protocol 12.5 geldt, en dat de procedure van continueren van thoraxcompressies dan van toepassing is, als het ambulanceteam van mening is dat vanwege omstanders de observatieperiode zonder dat er handelingen verricht worden ongewenst is.
 


Dus in feite komt het er op neer dat er geen wijziging is maar een discussiepunt of je wel of niet vanwege omstanders door moet gaan met thoraxcompressies.

En dan het stukje wat ik eerder schreef over PEA:
PEA is geen ROSC dus is het niet voorgeschreven om dan door te gaan.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 29 november 2012, 18:03:52
Wel bijzonder vreemd dat er bij diensten een wijziging in de protocollen is doorgevoerd die niet afkomstig is van en ook niet is geinitieerd door de daartoe opgerichte commissie LPA... Een vreemde gang van zaken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #14 Gepost op: 1 december 2012, 09:14:43
Wel bijzonder vreemd dat er bij diensten een wijziging in de protocollen is doorgevoerd die niet afkomstig is van en ook niet is geinitieerd door de daartoe opgerichte commissie LPA... Een vreemde gang van zaken.

Dat op zich is niet vreemd. Bijna elke regio heeft wel eigen stickervelletjes omdat de mma vindt dat protocol A net even anders moet als bij de rest of bij protocol B niet z'n zin heeft gekregen in de mma-club omdat het lokale ziekenhuis niet akkoord gaat met protocol C.  

Helaas moet ik overigens wel zeggen. We zijn één van de weinige sectoren met een landelijk protocol en dat wordt meer en meer om zeep geholpen. Maar goed dat even buiten het onderwerp om