Bonk/stadssleutel/Boem achterin dienstvoertuigen?

Auteur Topic: Bonk/stadssleutel/Boem achterin dienstvoertuigen?  (gelezen 4977 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 1 december 2012, 15:15:39
Welke regio's hebben standaard de 'Boem' achterin de auto liggen? Ook wel bekend onder de naam gemeentesleutel, stormram of looie Kees.
In onze (oude) Tourans ligt standaard de boem, maar ik heb begrepen dat ze bij de nieuwe voertuigen niet meer standaard achterin liggen. Persoonlijk vind ik dat wel een gemis want ik neem de boem regelmatig mee uit het voertuig en heb hem ook meerdere malen ECHT nodig gehad (als in, geen tijd te verliezen).

Hoe doen andere regio's dit? Een ruit inslaan is namelijk niet altijd mogelijk en bevat bovendien meer risico's.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2012, 15:24:41
Je bent ook bekend met het verhaal van de moker achterin een Touran bij een aanrijding?

De boem mag van mij best achterin liggen maar dan op een manier waarop hij ook goed vast ligt. En die voorziening heeft de kofferbak dan weer niet...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2012, 15:43:43
Je bent ook bekend met het verhaal van de moker achterin een Touran bij een aanrijding?

Ik ben benieuwd. Ken er geen verhalen over....
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2012, 16:59:58
Je bent ook bekend met het verhaal van de moker achterin een Touran bij een aanrijding?

De boem mag van mij best achterin liggen maar dan op een manier waarop hij ook goed vast ligt. En die voorziening heeft de kofferbak dan weer niet...

Bij ons wel hoor, hij is weggewerkt op de bodem van de Touran (dus achter de bank) en zit in een speciaal daarvoor gemaakte houder met veersysteem. Deze veer houdt hem stevig in de metalen houder, als je hem eruit wilt halen moet je met kracht de ram naar achter duwen en omhoog trekken.
Die voorziening heeft de kofferbak bij ons in het korps dus wel  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2012, 17:09:27
Ik ben benieuwd. Ken er geen verhalen over....

Met een van de aanrijdingen vorig jaar met een dienstauto is de bonk/boem/stadssleutel dwars door het achterruit gevlogen en meters verderop terecht gekomen.

Hoe doen andere regio's dit? Een ruit inslaan is namelijk niet altijd mogelijk en bevat bovendien meer risico's.

Wij gaan zowiezo vaker voor een ruit inslaan vanwege de kosten. Een complete deur+kozijn vervangen of alleen een ruit.
Verder zul je de afweging moeten gaan maken of je de ram laat brengen door een eenheid vanaf het bureau of dat je de brandweer laat komen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2012, 17:16:22
Ik heb zelf al een aantal situaties gehad waarbij acuut gevaar voor de bewoner was en wij direct naar binnen moesten. Een raam was in dit geval geen optie evenals afwachten op de brandweer.

Jerommeke, ik neem aan dat je de voorruit bedoelt? Bij een aanrijding zal de boem zich nl voorwaarts verplaatsen en niet achterwaarts, of er moet wel heel hard achterop het politievoertuig worden gereden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2012, 17:52:39
Met een van de aanrijdingen vorig jaar met een dienstauto is de bonk/boem/stadssleutel dwars door het achterruit gevlogen en meters verderop terecht gekomen.


Hoe kan dat nou, door de achterruit, dan moet de boem eerst een meter omhoog en dan nog meters vliegen.
Heeft de betreffende eenheid de boem op de hoedenplank gehad en is toen volgas achteruit gereden, want anders kan dit verhaal niet waar zijn .


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 1 december 2012, 18:45:50
Vol gas vooruit, bij vol gas achteruit maakt de boem ook een voorwaartse beweging. Of vol gas achteruit en vol in de remmen.....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2012, 20:45:26
Bij ons zijn er door het bureau bonkjes aangeschaft voor in alle voertuigen. Al dankbaar gebruik van kunnen maken en andere eenheden zijn er ook blij mee als je er mee komt aanleunen.

Tevens zijn de hondengeleiders bij ons zeer goed voorzien van het nodige breek en sloop gereedschap.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2012, 21:39:07
Jerommeke, ik neem aan dat je de voorruit bedoelt? Bij een aanrijding zal de boem zich nl voorwaarts verplaatsen en niet achterwaarts, of er moet wel heel hard achterop het politievoertuig worden gereden.

Wat er gebeurd is, is er gebeurd. De bonk lag meters bij de auto vandaan en het achterruit lag er uit ::)

Ik heb zelf al een aantal situaties gehad waarbij acuut gevaar voor de bewoner was en wij direct naar binnen moesten. Een raam was in dit geval geen optie evenals afwachten op de brandweer.

Tsja, die situatie's heb ik ook gehad en meestal lukt het met maatje 46 op de deur ook wel...
Daarnaast hebben wij wél in ieder dienstvoertuig een grote koevoet liggen, deur op spanning zetten met de koevoet en dan maatje 46 doet wonderen  ;)

Daarnaast zijn de hedendaagse dienstvoertuigen zo gebouwd (met de ladekasten en dergelijke) dat er zo min mogelijk troep los achter in ligt.
Een suikerklontje schijnt al met de kracht van 1 KG aan te komen bij een aanrijding, om nog maar te zwijgen over de schade die een paraplu aan kan richten  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !