Grensrechter (41) overleden na mishandeling door voetballers 15/16 jaar - Almere 02-12-2012

Auteur Topic: Grensrechter (41) overleden na mishandeling door voetballers 15/16 jaar - Almere 02-12-2012  (gelezen 44973 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
In de tweede helft was het lang niet meer zo duidelijk te zien dat FC Groningen slechts met tien man acteerde.

De meest opvallende actie kwam net als voor rust op naam van Gözübüyük. De arbiter ergerde zich zo aan de kritiek van trainer Maaskant dat hij richting de oefenmeester van FC Groningen wandelde en een blauw bandje met de tekst ''respect'' uit zijn zak haalde.

Gözübüyük wilde bijna twee weken na de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen kennelijk nogmaals benadrukken dat profs en trainers een voorbeeldfunctie hebben en dat voetbal zonder respect een slechte toekomst heeft.

Bron nu.nl
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Verdachte zaak grensrechter voorlopig vrij

LELYSTAD - Een 15-jarige verdachte die een dag na de mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen werd aangehouden, mag op korte termijn voorlopig naar huis.

Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag. Het wil wel dat drie andere jongens die als eerste werden aangehouden, in voorlopige hechtenis blijven.
''In dit stadium van het onderzoek zijn er onvoldoende aanwijzingen dat deze verdachte geweldshandelingen heeft gepleegd tegen de grensrechter. Hij is wel betrokken geweest bij het incident en blijft verdacht van openlijke geweldpleging'', aldus het OM.
Drie jongens en een volwassene die een week geleden werden aangehouden, krijgen waarschijnlijk op 27 december van de rechter-commissaris te horen of ze langer in voorlopige hechtenis moeten blijven.
Nieuwenhuizen (41) raakte begin deze maand ernstig gewond toen hij werd mishandeld door jonge voetballers uit Amsterdam. Hij overleed een dag later.


Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2986143/verdachte-zaak-grensrechter-voorlopig-vrij.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Drie verdachten zaak grensrechter morgen voor Raadkamer

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160009/drie-verdachten-zaak/
18 december 2012 - Parket Lelystad

De officier van justitie in Lelystad vordert woensdag 19 december aanstaande verlenging van de voorlopige hechtenis van drie in de eerste week na het incident aangehouden verdachten in de zaak van de ernstige mishandeling van de grensrechter in Almere.

Van een van de twee 15-jarige jongens vraagt het OM geen verlenging van het voorarrest. In dit stadium van het onderzoek zijn er onvoldoende aanwijzingen dat deze verdachte geweldshandelingen heeft gepleegd tegen de grensrechter. Hij is wel betrokken geweest bij het incident en blijft verdacht van openlijke geweldpleging.

De Raadkamer van de rechtbank in Lelystad zal de vordering bewaring voor de andere drie verdachten woensdag behandelen.

De vier verdachten die op 11 december jongstleden zijn aangehouden zullen, zoals het er nu naar uitziet, donderdag 27 december aanstaande voor de Raadkamer verschijnen die zal beslissen over verlenging van hun voorlopige hechtenis.

De 41-jarige grensrechter raakte zondag 2 december jongstleden door geweld ernstig gewond. Hij overleed later in het ziekenhuis.
Op 3 december 2012 werden twee jongens van 15 jaar en een jongen van 16 jaar aangehouden. Op 6 december volgde de aanhouding van een tweede 16-jarige jongen.
Op 11 december 2012 zijn twee jongens van 16 jaar, een jongen van 17 jaar en een 50-jarige man aangehouden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Verdachten niet meer welkom op school

AMSTERDAM Twee jongens die worden verdacht van het doodschoppen van grensrechter Richard Nieuwenhuizen in Almere, zijn niet langer welkom op hun school, het Huygens College in Amsterdam. Dat schrijft de Telegraaf.

De school waar de twee verdachten op zaten, vindt het voor hen onverstandig om op de school terug te keren vanwege het stigma. Ook is de school bang dat hun terugkomst onrust veroorzaakt op de school. En dat is ongewenst, aldus het Huygens College.

De vmbo-school kwam ook al in het nieuws vanwege het intimiderende en agressieve gedrag van de leerlingen tegen buurtbewoners. De kersverse onderwijswethouder Pieter Hilhorst heeft eerder in de week gesproken met omwonenden die door leerlingen van de school zijn aangevallen.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/94051/Verdachten%20niet%20meer%20welkom%20op%20school


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #104 Gepost op: 28 december 2012, 13:04:16
Vier verdachten doodtrappen grensrechter langer vast
ANP | 28 december 2012, 10:52

Drie minderjarige jongens en een volwassen man blijven 30 dagen langer in voorarrest omdat zij
worden verdacht van betrokkenheid bij de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen van voetbalclub
Buitenboys uit Almere.


Het gaat om twee 16-jarigen, een 17-jarige en een 50-jarige man uit Amsterdam. De rechtbank vindt dat er
voldoende verdenking is tegen de vier. Daarnaast is het onderzoek nog in volle gang, en is er sprake van een
zeer ernstig feit.

Momenteel zitten zeven verdachten, van wie zes minderjarige spelers van Nieuw Sloten, in voorarrest.
Wanneer de zaak inhoudelijk wordt behandeld, is nog niet bekend.

De 41-jarige grensrechter werd begin december na de wedstrijd tussen Buitenboys B3 en Nieuw Sloten B1 in elkaar
getrapt door een aantal spelers van Nieuw Sloten. Twee uur later werd hij onwel en zakte hij in elkaar.
Hij werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Een dag later overleed hij.

BRON: RTL Nieuws: Vier verdachten doodtrappen grensrechter langer vast
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
'Grensrechter zocht zelf confrontatie'

HILVERSUM - Volgens de advocaat van een van de verdachten van de dodelijke mishandeling van Richard Niewenhuizen zocht de grensrechter zelf de situatie op.

 Advocaat Geert-Iem Roos vertelde in Nieuwsuur dat in het strafdossier staat dat Nieuwenhuizen na de wedstrijd de jongens toeliep en dat hij ze met zijn vlag zat te porren. "Er zijn ook verklaringen dat hij zei: "Sla me dan, een tik is genoeg," aldus de raadsman.

Roos noemde de dood van Nieuwenhuizen vreselijk en wilde verder niet diep op de zaak ingaan. "Het rechtvaardigt niets, maar het is wel duidelijk dat hij de situatie in feite wat heeft opgezocht." Hij wil een reconstructie van de schoppartij op het voetbalveld in Almere.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21208763/___Grensrechter_zocht_confrontatie___.html


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
'Grensrechter zocht zelf confrontatie'

HILVERSUM - Volgens de advocaat van een van de verdachten van de dodelijke mishandeling van Richard Niewenhuizen zocht de grensrechter zelf de situatie op.

 Advocaat Geert-Iem Roos vertelde in Nieuwsuur dat in het strafdossier staat dat Nieuwenhuizen na de wedstrijd de jongens toeliep en dat hij ze met zijn vlag zat te porren. "Er zijn ook verklaringen dat hij zei: "Sla me dan, een tik is genoeg," aldus de raadsman.

Roos noemde de dood van Nieuwenhuizen vreselijk en wilde verder niet diep op de zaak ingaan. "Het rechtvaardigt niets, maar het is wel duidelijk dat hij de situatie in feite wat heeft opgezocht." Hij wil een reconstructie van de schoppartij op het voetbalveld in Almere.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21208763/___Grensrechter_zocht_confrontatie___.html

Ik denk dat de advocaat niet inziet wat er is gebeurd.. en schuld afschuiven op een overledene danwel zijn familie vindt ik bijzonder onsmakelijk en ongepast.  

Een reconstructie op het voetbalveld ?  Wil hij de overledene er dan ook bij hebben ?  Ik denk dat de verdachten zullen proberen onder zinloos geweld en de gevolgen ervan uit te komen.  

Ik vind - persoonlijke mening - dat dit niet MAG gebeuren !


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Ik denk dat de advocaat niet inziet wat er is gebeurd.. en schuld afschuiven op een overledene danwel zijn familie vindt ik bijzonder onsmakelijk en ongepast.  

Een reconstructie op het voetbalveld ?  Wil hij de overledene er dan ook bij hebben ?  Ik denk dat de verdachten zullen proberen onder zinloos geweld en de gevolgen ervan uit te komen.  

Ik vind - persoonlijke mening - dat dit niet MAG gebeuren !

Ach ja, wat had je anders verwacht? Hij staat een van de verdachten bij......
Ik kan wel heel eerlijk zijn in mijn mening over de betreffende raadsman, maar dat haalt ook niets uit..
Laat ik het erop houden dat ik hem nooit als raadsman zou willen hebben..... (heel zacht uitgedrukt)
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Tja, hoe zat dat ook weer; De één zijn dood...

Deze advocaat dient uiteraard zijn cliënt te verdedigen, waarbij ik denk dat niet velen in zijn schoenen willen staan.

Hoe het ook zij, een reconstructie is in deze al niet op zijn plaats, alleen al omdat het slachtoffer geen inzicht in de situatie kan geven.
Geen van de verdachten zal dan ook naar waarheid (iets wat ik veronderstel) handelen, om te trachten onder een straf uit te komen. Zij zullen verwijzen naar opmerkingen, intimidatie van dhr. Niewenhuizen, iets wat dus nooit verdedigd kan worden en uitkomt op een "welles-nietes" verhaal.

Ik hoop dat de rechters, alsmede het OM, de zaak hard kunnen maken, om de verantwoordelijken te veroordelen.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Buitenboys-voorzitter vindt verhaal advocaat 'zwak'

’Feit is dat Richard is doodgeschopt toen hij op de grond lag’

'Een zwak verhaal', noemt Buitenboys-voorzitter Marcel Oost de uitspraak van de advocaat van een van de verdachten woensdagavond in Nieuwsuur. In het programma zei de advocaat dat grensrechter Richard Nieuwenhuizen, die begin december in Almere werd mishandeld en later overleed, de situatie zelf had opgezocht.

In het strafdossier staat dat de grensrechter naar de jongens toeliep en dat hij met zijn vlag zat te porren, zo liet advocaat Geert-Iem Roos weten. Ook zijn er verklaringen dat Nieuwenhuizen zei: 'Sla me dan, een tik is genoeg.' Marcel Oost zegt in een interview op Radio 1 dat dit verhaal 'nieuw' is voor hem. 'Ik weet niet of het klopt, want ik was er niet bij', zei Oost. 'Maar zijn cliënt zit al vijf weken vast, dus zo kloppend kan het niet zijn.'

Oost zei wel dat er eventueel iets is gezegd, maar van porren met een vlag weet hij niets. 'Het maakt ook niet uit. Feit is dat Richard is doodgeschopt toen hij op de grond lag.'

Maatregelen
Volgens Oost is er veel veranderd bij Buitenboys sinds het incident. 'Het is nog niet voorbij. Mensen hebben het er nog elke dag over.' De voetbalclub is bezig met het ophangen van borden langs het veld en bij de ingang. 'Hierop staan de regels hoe je je moet gedragen. Doe je dat niet, dan staan daar maatregelen tegenover.'

http://www.ad.nl/ad/nl/11966/Dossier-Voetbalgeweld/article/detail/3375058/2013/01/10/Buitenboys-voorzitter-vindt-verhaal-advocaat-zwak.dhtml