Grensrechter (41) overleden na mishandeling door voetballers 15/16 jaar - Almere 02-12-2012

Auteur Topic: Grensrechter (41) overleden na mishandeling door voetballers 15/16 jaar - Almere 02-12-2012  (gelezen 44645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En als laatste dit wanstaltige bericht van Peter R de Vries:

De Vries hekelt gedrag grensrechters AMSTERDAM - Terwijl heel Nederland in shock is door het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen, vindt Peter R. de Vries dat grensrechters in het amateurvoetbal ook eens in de spiegel zouden moeten kijken. "Partijdige, onsportieve grensrechters verdienen natuurlijk nooit en te nimmer geweld, maar respect komt van twee kanten", aldus de oud-misdaadverslaggever op Twitter.

Volgens De Vries zijn veel clubgrensrechters "stuitend partijdig en grenzeloos onsportief." Hij vindt dat clubs daar vaker tegen moeten optreden. "Veel clubs voeden onsportieve clubgrensrechters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem."

Grensrechter Richard Nieuwenhuizen (41) werd zondag na de wedstrijd Buitenboys B3 tegen Nieuw Sloten B1, in Almere aangevallen door een groepje spelers van de bezoekende club. Voor de ogen van zijn zoon Mykel werd hij onder meer tegen zijn hoofd getrapt en is een paar uur hierna onwel geworden en naar het ziekenhuis afgevoerd. Maandagmiddag overleed hij.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21128357/__De_Vries_hekelt_grensrechters__.html
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Commentaar op het speelveld op de scheidsrechter.

Dat maak ik dus echt nooit mee. De scheidsrechter op de schietbaan in heilig. Zijn woord is almachtig en als het je niet zint, dan kun je direkt vertrekken en ook een goed gesprek verwachten met het bestuur. En als men daar nog niet in ziet dat men op de baan niet s in te brengen heeft, dan gaat zo'n schutter er gewoon uit.

Maar bij voetbal is een scheids, grensrechter, tegenstander of supporter vogelvrij.

Daarom vind ik dat er in het kader van openbare orde, veiligheid en welzijn wel eens wat mag gebeuren in het voetbal. Dit soort onzinregels waaraan ik refereer worden mij namelijk wel door mijn strot geragd. Gelijke monniken, gelijke kappen,kerels.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Commentaar op het speelveld op de scheidsrechter.

Dat maak ik dus echt nooit mee. De scheidsrechter op de schietbaan in heilig. Zijn woord is almachtig en als het je niet zint, dan kun je direkt vertrekken en ook een goed gesprek verwachten met het bestuur. En als men daar nog niet in ziet dat men op de baan niet s in te brengen heeft, dan gaat zo'n schutter er gewoon uit.

Maar bij voetbal is een scheids, grensrechter, tegenstander of supporter vogelvrij.

Daarom vind ik dat er in het kader van openbare orde, veiligheid en welzijn wel eens wat mag gebeuren in het voetbal. Dit soort onzinregels waaraan ik refereer worden mij namelijk wel door mijn strot geragd. Gelijke monniken, gelijke kappen,kerels.

Ik vind ook het rugby een mooi voorbeeld. Bikkelhard maar goudeerlijk.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
PERSVERKLARING sv Nieuw-Sloten

http://www.nieuw-sloten.nl/

Amsterdam, 3 december 2012

Het bestuur van de sv Nieuw Sloten heeft met afschuw kennis genomen van het overlijden van de grensrechter van Buitenboys. Wij zijn diep geschokt over het feit dat de voetbalwedstrijd afgelopen zondag zo ontaard is, met dit als gevolg.

Wij spreken hierbij ons medeleven uit. In de eerste plaats aan de familie van de overleden persoon. Woorden ontbreken ons. Daarnaast spreken wij ook ons medeleven uit naar de vereniging Buitenboys en al haar leden.

Wij nemen nadrukkelijk afstand van het gedrag van de spelers die hiervoor verantwoordelijk zijn. Als vereniging hebben wij, zodra wij op de hoogte waren van het wangedrag, excuses gemaakt naar de vereniging Buitenboys.

Voor onze vereniging is dit een enorme schok. Een gebeurtenis die al onze leden raakt. Geweld hoort niet op onze voetbalvelden. En zeker niet gericht tegen scheidsrechters, grensrechters en al die anderen die zich vrijwillig inzetten om jaarlijks meer dan een miljoen amateurvoetballers te laten sporten. We moeten er alles aan doen om deze excessen uit te bannen.

Nieuw Sloten is een vereniging met veel jeugdleden. Wij hebben fairplay en normen en waarden hoog in het vaandel staan en ondersteunen de campagne van de KNVB tegen geweld op de velden en werken daar van harte aan mee.

Wij zullen uiteraard volledige medewerking verlenen aan het politieonderzoek. Wij menen dat degenen die voor deze daad verantwoordelijk zijn, moeten worden gestraft.

Wij hebben gisteren besloten het betreffende team uit de KNVB-competitie te nemen. Tevens is het lidmaatschap van de personen voor zover bij ons bekend de aanstichters waren van deze molestatie, per direct ontbonden. Zij kunnen nooit meer lid worden van onze vereniging. Uiteraard doet de politie nader onderzoek naar het incident. Zodra hun betrokkenheid officieel is vastgesteld, zullen wij deze personen ook bij de KNVB voordragen voor een levenslang royement.

Voorlopig schorten wij al onze activiteiten als club op. De trainingen van al onze teams zijn voor deze week afgelast. We hebben na overleg met de KNVB uit respect voor de familie van het slachtoffer besloten dat onze teams komend weekend geen wedstrijden spelen.

Het bestuur van sv Nieuw-Sloten
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Geen amateurvoetbal dit weekend

http://www.knvb.nl/nieuws/26148/geen-amateurvoetbal-dit-weekend
Dinsdag, 4 december 2012 16:35

De KNVB heeft dinsdagochtend onder meer na een goed gesprek met twee bestuursleden van SC Buitenboys tot een aantal maatregelen besloten, in vervolg op het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen.

1. Alle wedstrijden in het amateurvoetbal voor komend weekend worden afgelast.
2. Voorafgaand aan alle wedstrijden betaald voetbal zal een minuut stilte in acht worden genomen.
3. De teams en arbitrage in het betaald voetbal zullen komend weekend rouwbanden dragen.
4. De algemene vergadering amateurvoetbal - die gepland stond voor aanstaande zaterdag - wordt tot nader order uitgesteld.

Voorzitter van het bestuur amateurvoetbal Bernard Fransen en directeur amateurvoetbal Anton Binnenmars, die ook namens de KNVB bij Buitenboys waren vanochtend, zullen vanmiddag tijdens een persconferentie een toelichting geven op bovenstaande besluiten. Zij zullen aangeven hoe deze besluiten tot stand zijn gekomen.

Ook directeur betaald voetbal Bert van Oostveen laat weten geschokt te zijn door de gebeurtenissen ,,Het is onvoorstelbaar dat zoiets op een voetbalveld plaatsvindt. Dit zijn de vrijwilligers waar onze sport op bouwt, waar we niet zonder kunnen. Zonder respect, geen voetbal. Het is daarom dat we in het betaald voetbal ook stil willen staan bij deze verschrikkelijke situatie. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van Richard Nieuwenhuizen.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Dit incident komt niet uit het niets, het heeft te maken met een breder maatschappelijk probleem waar enkele tientallen jaren geleden de kiem is voor gelegd.

Gezagsverhoudingen worden steeds minder gerespecteerd. Of het nu gaat om een politieagent, een rechter, een dokter en dit geval een scheidsrechter. Je ziet meer en meer incidenten op dit vlak.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
In de eredivisie is het ook heel normaal dat een half elftal achter de scheidsrechter aan rent, om verhaal te halen, als hij een 'verkeerde' beslissing neemt. In mijn ogen ligt daar het begin van de oplossing...
Mee eens, en daarom is het jammer, dat de KNVB niet het lef heeft getoond ook het betaalde voetbal dit weekend stil te leggen... blijkbaar zijn de commerciële belangen dan opeens te groot?  :-\

Dit incident komt niet uit het niets, het heeft te maken met een breder maatschappelijk probleem waar enkele tientallen jaren geleden de kiem is voor gelegd.

Gezagsverhoudingen worden steeds minder gerespecteerd. Of het nu gaat om een politieagent, een rechter, een dokter en dit geval een scheidsrechter. Je ziet meer en meer incidenten op dit vlak.
En ook hier mee eens, dit is zeker niet een probleem wat alleen op het voetbalveld speelt. De term 'zinloos geweld' (alsof geweld ooit zinnig kan zijn...) kennen we helaas al veel langer, en in een veel breder verband.  :'(
Samen sterk in de hulpverlening!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik had hiervoor al even alleen de voornamen gepost van de verdachten om op de achtergrond te wijzen van het team van de drie verdachten, maar die posting is verwijderd. Het staat inmiddels in de Telegraaf, even testen of het hier dan ook mag staan:


„Na het laatste fluitsignaal gaven vrijwel alle spelers de scheidsrechter een hand om hem te bedanken voor de leiding. Alleen de drie Marokkaanse spelers van Nieuw Sloten liepen naar onze grensrechter, trokken hem naar de grond en begonnen op zijn hoofd en nek in te trappen”, reconstrueert voorzitter Marcel Oost

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21128364/__Wat_een_k__voetbal__.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ik had hiervoor al even alleen de voornamen gepost van de verdachten om op de achtergrond te wijzen van het team van de drie verdachten, maar die posting is verwijderd. Het staat inmiddels in de Telegraaf, even testen of het hier dan ook mag staan:


„Na het laatste fluitsignaal gaven vrijwel alle spelers de scheidsrechter een hand om hem te bedanken voor de leiding. Alleen de drie Marokkaanse spelers van Nieuw Sloten liepen naar onze grensrechter, trokken hem naar de grond en begonnen op zijn hoofd en nek in te trappen”, reconstrueert voorzitter Marcel Oost

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21128364/__Wat_een_k__voetbal__.html

Als je even had teruggelezen, had je gezien dat dit hier vanmorgen al gepost is:

Laatste woorden grensrechter: "Wat een k**voetbal" ALMERE

Het vlaggen van de jeugdwedstrijd van zijn zoon Mykel heeft voetbaldier Richard Nieuwenhuizen met de dood moeten bekopen. De 41-jarige hobbygrensrechter stierf gistermiddag in het ziekenhuis, nadat minstens drie jongeren van 15 en 16 jaar met hun noppenschoenen zondagochtend op beestachtige wijze op zijn hoofd intrapten omdat ze het niet eens waren met zijn buitenspelbeoordelingen.


„We zijn er helemaal kapot van”, stamelde voorzitter Marcel Oost, nadat Mykel hem per sms had laten weten dat zijn vader, te midden van zijn vrouw, moeder en drie zoons, was overleden. „Gisteravond was hij nog even aanspreekbaar in het ziekenhuis. Hij herkende me: ’Hé Marcel, alles goed? Wat een k**voetbal, hè’, zei hij."

„Hij sprak wel wat warrig, maar maakte niettemin een positieve indruk en dacht dat hij wel weer zou herstellen. Het is de laatste keer geweest dat ik deze gouden voetbalvriend heb mogen spreken”, vertelt de preses aangeslagen.

Vermoedelijk is Nieuwenhuizen overleden als gevolg van hersenschade, opgelopen door de trappen op zijn hoofd en nek die hij direct na de wedstrijd van BuitenBoys B3 opliep. „Na het laatste fluitsignaal gaven vrijwel alle spelers de scheidsrechter een hand om hem te bedanken voor de leiding. Alleen de drie Marokkaanse spelers van Nieuw Sloten liepen naar onze grensrechter, trokken hem naar de grond en begonnen op zijn hoofd en nek in te trappen”, reconstrueert voorzitter Marcel Oost

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21128364/__Wat_een_k__voetbal__.html

Enige verschil is, dat Pully gewoon het hele artikel heeft overgenomen, en niet bewust de nadruk probeert te leggen op een enkele quote...  ^-^
Samen sterk in de hulpverlening!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Er zijn aantal postings met de persoonlijke meningen over de multiculturele problematiek uit dit topic verwijderd. Die voegen namelijk weinig toe aan de nieuwsgeving rondom dit incident.