GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012

Auteur Topic: GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012  (gelezen 68623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Twee fregatten van de Koninklijke Marine assisteren bij de zoekactie. Zij zoeken contact met de reddingshelikopter ter plaatse.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Zo te zien (op Marinetraffic.com) is ook de Koninklijke Marine onderweg. Zowel de" Friesland" als de "Groningen" hebben hun koers verlegd en varen nu naar het noordwesten in de richting van de aanvaringsplaats.

De Friesland was inderdaad ook al gekoppeld, gezien de meldtekst. Geluk bij een ongeluk dat die gasten redelijk dicht in de buurt zijn.
Onderstaande meldingen zien er vrij ernstig uit.
19:58:42 05-12-12 -ALPHA- Prio 1, Gmdss alert, vessel sinkingPED02,STEbu,NJAbu,RESCUE,FRIESL,ST3,BRE1

KNRM: Antoinette, Koopmansdank, Zeemanshoop (3x Arie-visser klasse)
Marine: 2x fregat patrouillevaartuig
en diverse andere schepen
3 SAR-heli's (1x belgie)

Ik ben geen marineman ofzo, maar het is een wezenlijk verschil ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat
Baltic Ace had 24 opvarenden. Helikopters zijn ter plekke, er zijn reddingsvlotten gezien. #NOS
@NiekFroma, binnenland redacteur NOS
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Knooppunt
De schepen botsten bij een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. Volgens Sjaak Poppe, de woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam, heeft dit geen gevolgen voor de toegangsroute naar de Rotterdamse haven. "Ik zou er mijn hand voor in het vuur durven steken."

Het Kustwachtcentrum heeft nog geen idee wat de eventuele gevolgen voor de vaarroute zijn. Er is nog geen sprake van het afsluiten van de vaarroute.

http://www.bnr.nl/meernieuws/874176-1212/23-mensen-aan-boord-zinkend-vrachtschip-op-de-noordzee?s_cid=HUD

Nog even en ze gaan vragen of er al een omleiding is ingesteld... Ter info voor de "landrotten": Op zee kan en mag je naar eigen inzicht om iets heen varen, handig he!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Persbericht Kustwachtcentrum:

Om 19.20 uur ontving het Kustwachtcentrum Den Helder van het onder de vlag van de Bahama’s varende autocarrier ‘Baltic Ace’ dat het in aanvaring was gekomen met het containerschip ‘Corvus J’ ter hoogte van de Noord Hinder op ongeveer 65 kilometer west van Goeree. Het schip dat onder de vlag van Cyprus vaart, meldde tevens dat het water maakte en zinkende was. Aan boord zijn 24 opvarenden. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de reddingboten van de stations Neeltje Jans, Stellendam en Breskens van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gealarmeerd, alsmede een helikopter van Defensie (NHV), de offshore redding helikopter en een Belgische helikopter.
Verder melden een aantal in de buurt varende schepen dat ze naar de plaats van het ongeval onderweg zijn, waaronder het marinevaartuig ‘Friesland’. Er zijn 4 reddingvlotten gesignaleerd en de NHV helikopter en de Belgische helikopter zijn bezig met het ophijsen van opvarenden.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
loodsboot Menkar gaat er ook heen denk .
Zo te zien varen mijn collega's op het veer door dus ik denk dat de slachtoffers uit het water zijn.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Hele vreemde vraag voor een hoop mensen misschien maar op de binnen wateren om het zo maar te noemen
doet het KLPD of als het in het gebied van Rotterdam-Rijnmond is doet de zeehavenpolitie onderzoek naar een aanvaring.

Hoe zit zoiets eigenlijk als het op voor mijn gevoel in dit geval op volle zee betreft ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Omroep Zeeland‏@omroepzeeland

 Volgens de KNRM is de Baltic Ace gezonken. Er zijn diverse mensen door heli's van vlotten gehesen. #noordzee #balticace

“@onoffKNRMzld: #KNRM #collision : The Baltic Ace sunk on the North Sea after collision with MV Corvus J, persons in water and liferafts.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Nog even en ze gaan vragen of er al een omleiding is ingesteld... Ter info voor de "landrotten": Op zee kan en mag je naar eigen inzicht om iets heen varen, handig he!

Maar, 'naar eigen inzicht'. Wat nou als dat een nieuw incident oplevert?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
LIVE(!) mapping van alle schepen onderweg naar scheeps aanvaring.

Het Marine Schip Friesland lijkt ter plaatse

Marine schepen: Friesland, Groningen, Menkar;  Redding: Antoinette Sar (ook bijna ter plaatse) Koopmandank, Zeemanshoop.

Ook zie ik diverse andere schepen daar ter plaatse. o.a. visserschip

volg het zelf op:
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=209883000&centerx=2.943968&centery=51.84835&zoom=10&type_color=7

Ik zie de Corvus J wel,   de baltic ace zie ik alleen hier..
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=309474000&zoom=10&olddate=lastknown#