Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen

Auteur Topic: Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen  (gelezen 19870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2014, 18:23:51
Citaat van: Peter71 link=msg=1276810 date=1402762710
Als je mijn citaten goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat defensie zich alles behalve zal terugtrekken uit de civiele hulpverlening, ook niet omdat hun pot geld weer aangevuld gaat worden. ::)

Ik heb jouw citaten gelezen ;) Maar niets zo veranderlijk als de huidige niet-transparante politiek. En zoals het er staat: het is mijn verwachting, ondanks jouw citaten :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2014, 09:27:22
Citaat van: Highfield link=msg=1276685 date=1402734073
Als er nu een terrorist of buitenlandse mogendheid (waar ligt de grens tegenwoordig?) een geïmproviseerde zeemijn in de havenmonding van Rotterdam legt (lees: 's nachts over de plint van een schip duwt want zo simpel is het), of een geloofwaardige dreiging in die richting creëert dan gaat geen rederij het risico nemen. Dat kost klauwen met geld en is megaschadelijk voor onze economie. Maar ja, "het gebeurt toch niet", en dus is onze capaciteit om er iets aan te doen weggesneden. Zo gaat het overal.

Ik hoor regelmatig redeneringen zoals die van Peter71. Helaas zijn ze onjuist. Niet expres, maar door gebrek aan kennis. Dat is u niet aan te rekenen, want onze media vinden het ook niet interessant; komkommernieuws overheerst in ons land. Overal in de wereld stijgen defensiebudgetten, en hard ook. Behalve in Europa, want hier gebeurt toch niets. Ik hoop dat u lekker slaapt.

Hier heb je inderdaad een belangrijk punt simpele zeemijnen die door een ieder vrij  eenvoudig kunnen worden neergelegd.
Tijdens de Golfoorlog is bijvoorbeeld veel schade aan zeer geavanceerde oorlogsschepen, die dus vrijwel alles aankonden, toegebracht door simpele zeemijnen. Meerdere met name geavanceerde Amerikaanse schepen moesten in het gebied worden gedokt door particuliere vaartuigen, geen eenvoudige klus gelet op de gevoeligheid van dit type schepen. Sommige hadden dermate ernstige schade opgelopen dat ze naar Amerika terug moesten worden gebracht aan boord van andere, particuliere, vaartuigen.

De natte aannemerij werkt tegenwoordig op zeer grote schaal en efficient met de "multicats" waar meerdere typen vaartuigen in een vaartuig zijn gecombineerd. De offshore industrie werkt met varende werkplatforms die snel middels o.a. op het ruime werkdek te plaatsen containers eenvoudige kunnen worden aangepast aan de inzet. Mogelijk bruikbare ideen voor de marine om ook efficienter te kunnen werken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2014, 10:58:16
Defensie heeft bepaalde kerntaken dus andere prioriteiten dan de inzet bij civiele hulpverleningen en rampen.
Het is niet verstandig en ook niet wenselijk om als "hulpverlening" afhankelijk te zijn van een bedrijf dat andere prioriteiten heeft dan "hulpverlening". Als je hulpverlening, daar waar het ook anders kan worden georganiseerd, wel afhankelijk maakt/houdt van defensie dan trek je de boel scheef, zeker daar waar ook o.a. de huidige particuliere bedrijven het werk dat defensie nu doet voor een niet onbelangrijk gedeelte ook zouden kunnen doen.
Daarbij komt dat als je naar de werkelijke kosten kijkt defensie uiteindelijk aanmerkelijk duurder zal zijn dan particuliere bedrijven.
"Hulpverlening" zou moeten inventariseren want er allemaal ontbreekt en moeten komen met oplossingen hoe deze gaten op te vullen. Het overgrote gedeelte van de oplossingen zal dan kunnen worden gevonden buiten defensie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2014, 07:49:43
Een duidelijk voorbeeld hoe meerdere taken, die eerder door verschillende vaartuigen moesten worden uitgevoerd. kunnen worden gecombineerd in een vaartuig.

Bevoorradingsschip marine verkocht aan Peru

Posted: 16 Jun 2014 12:37 PM PDT

Het ministerie van Defensie verkoopt het laatste Nederlandse
bevoorradingsschip aan Peru. Hoeveel Zr.Ms. 'Amsterdam' opbrengt
blijft om commerciële redenen geheim.

De bevoorradingstaken van het verkochte schip worden overgenomen
door de 'Karel Doorman', die eerder dit jaar werd gedoopt.


Het nieuwe schip beschikt onder meer over operatiekamers en
landingsplaatsen voor helikopters. Ook kan het schip dienen als
basis op zee voor operaties op het land.


De 'Amsterdam' zorgde sinds 1995 tijdens marinemissies voor
bevoorrading van mariniers op zee. Het schip bracht goederen zoals
brandstof, kleding, voedsel en munitie.
De marine had nog een bevoorradingsschip, de Zuiderkruis, maar dat
schip werd al in december 2011 uit dienst gehaald.

In 2013 had de minister al aangekondigd dat de 'Amsterdam' vanwege de
bezuinigingen bij Defensie in 2014 uit de vaart zou worden genomen.
Peru koopt het schip inclusief het Goalkeeper-wapensysteem

Bron : Scheepvaartnieuws


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2014, 08:17:09
Maar het kan ook maar op 1 plaats tegelijk zijn..dus geen ondersteuning bij rampen als er bevoorrading op zee op de planning staat. #platformsmatter

Vergelijk het met het vervangen van een ambu, een TS en een politiewagen door 1 voertuig. Rete-efficiënt in bepaalde situaties, maar meestal overkill op 1 plek terwijl je ze liever los op 3 plekken inzet. Maarja, daar is geen geld meer voor. Wens/behoefte strookt niet met middelen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2014, 09:01:44
Citaat van: Highfield link=msg=1277479 date=1402985829
Maar het kan ook maar op 1 plaats tegelijk zijn..dus geen ondersteuning bij rampen als er bevoorrading op zee op de planning staat. #platformsmatter

Vergelijk het met het vervangen van een ambu, een TS en een politiewagen door 1 voertuig. Rete-efficiënt in bepaalde situaties, maar meestal overkill op 1 plek terwijl je ze liever los op 3 plekken inzet. Maarja, daar is geen geld meer voor. Wens/behoefte strookt niet met middelen.

Daarbij heb ik begrepen dat de "Karel Doorman" het toppunt is van compromissen waardoor het schip voor geen enkele taak echt geschikt is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2014, 09:15:55
Dat hoort erbij dan he, hoewel ik denk dat we er in 95% van de gevallen wel mee uit de voeten kunnen. Het alternatief is 4 aparte specialistische schepen die maar een klein deel van de tijd hun volle potentieel gebruiken. Dat is te duur.

Los van de specifieke capaciteit is een schip ook gewoon een inzetbaar platform, vergelijkbaar met ogen op straat. In de huidige low-intensity operaties is dat denk ik het belangrijkst, en ook waar we het meest op inkrimpen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2014, 10:49:01
Ook in de periode dat er geen sprake was van het inkrimpen van de budgetten zijn voor sommige onderdelen de uitgaven sterk beperkt

Zo heeft de marine bijvoorbeeld kapitaalgoederen als de zeesleepboten en bergingsvaartuigen afgestoten. De bijbehorende activiteiten kunnen tegenwoordig wereldwijd worden uitgevoerd door particuliere bedrijven als zeesleepvaart- en bergingsbedrijven en de huidige offshore bedrijven en de gespecialiseerde duikbedrijven. Deze bedrijven kunnen beschikken over modern, meestal het modernste, materieel en gespecialiseerd personeel en gebruiken de nieuwste technieken waardoor de werkuitvoering aanmerkelijk efficiënter en veiliger is.
De jaarlijkse uitgaven van de marine op dit gebied werden hierdoor aanzienlijk lager terwijl het product, de dienstverlening op deze gebieden sterk verbeterde.
De marine werkt ondertussen daar waar geboden goed samen met de particuliere bedrijven en v.v.
De particuliere bedrijven nemen vaak ex. marine personeel in dienst, profiteren direct en indirect van o.a. specifieke marine opleidingen, ontwikkelingen door de marine, keuringen voor duikers etc.

Een goed voorbeeld van zinvolle en vruchtbare samenwerking met particuliere bedrijven voor  bijvoorbeeld de brandweer waardoor de nodige taken kunnen afgestoten naar particuliere bedrijven.

Ook de Russen schakelen steeds vaker particuliere (westerse) bedrijven in, sprekend voorbeeld is de berging van de Koersk. De Russische marine had eerder vijf speciale vaartuigen voor o.a. de hulpverlening aan en berging van onderzeeboten in opdracht gegeven, daarvan zijn er uiteindelijk maar twee gebouwd en die zijn al snel doorverkocht aan het ministerie van gas, etc.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2014, 11:27:12
Citaat van: Highfield link=msg=1277479 date=1402985829
Vergelijk het met het vervangen van een ambu, een TS en een politiewagen door 1 voertuig. Rete-efficiënt in bepaalde situaties, maar meestal overkill op 1 plek terwijl je ze liever los op 3 plekken inzet. Maarja, daar is geen geld meer voor. Wens/behoefte strookt niet met middelen.

Roep dat vooral niet te hard ::) Binnenkort meer nieuws...

Edit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=85053


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2014, 11:31:24
Tsja, defensie zit niet op een eilandje ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.