Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen

Auteur Topic: Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen  (gelezen 19917 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2014, 16:18:49
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79706.msg1274360;boardseen#new
Tja, en weer een convenant tussen brandweer en defensie over samenwerking bij natuurbranden. Goede ontwikkelingen. O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2014, 03:05:33
Met het roer om verder op dezelfde koers? Leuk dat er afspraken zijn over waarvoor het Heli-team ingezet kan worden. Maar zolang we in het veld nog steeds 8 uur wachten op de eerste heli is het een waardeloze samenwerking.

Dat DNOM bestond ook al. Ook erg mooie en nuttige voertuigen. Maar ook daar kunnen we geen 8 uur op wachten.

Zolang die opkomsttijden niet ver naar beneden kunnen blijft de samenwerking in slechts zeer beperkte mate nuttig.

Die opkomsttijden moeten toch naar beneden kunnen? Brandweer, SIGMA, Crisisteams, noodhospitaals, wegbeheerders, Rode kruis, bouwkundig adviseurs, veegwagens; allemaal kunnen ze binnen geringe tijd ergens terplaatse komen en hun werk doen, waarom kan die rare bruine helikopter dat toch niet?

Dat 't niet in 5 minuten kan snapt iedereen. Maar 2 uur na oproep inzetbaar op de Veluwe en drie uur voor alles daar buiten , daar zit een mogelijkheid en een uitdaging, dunkt mij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2014, 06:57:26
Het voorbereiden en sluiten van een convenant kost weer eens veel tijd en geld. Waarom kun je niet gewoon praktisch samenwerken zonder convenanten, allianties etc.,allerlei kreten die tegenwoordig "ïn"" zijn en op papier al dan niet wat voorstellen en in feite niets nieuws onder de zon zijn.
Ik lees hier over een shovel, een bergingsvoertuig, een brandstof tankwagen etc. Daar heb je in feite defensie echt niet voor nodig en ook geen convenant.
Wat je van defensie echt nodig hebt zijn de blushelikopters, de garanties mbt beschikbaarheid en de inzet binnen een paar uur zonder moeilijke formele plichtplegingen, langdradige en omslachtige en overtollige en onnodige procedures. Dat is de kern van de zaak. Laten we hopen dat een praktische samenwerking op het gebied van de blushelikopters nu eens daadwerkelijk van de grond komt, een samenwerking waar je continu op kunt bouwen en die weer eens niet afhankelijk is van de beschikbaarheid van materieel en personeel.
Een shovel, een bergingsvoertuig, een brandstof tankwagen etc. kan door defensie beschikbaar worden gesteld.
Shovels, apparaten om vastgelopen brandweervoertuigen lost te trekken, tankwagens om brandweervoertuigen bij te tanken zijn in overdaad beschikbaar bij particulieren en ook nog binnen de kortste keren als je als brandweer even al dan niet van tevoren de nodige afspraken en regelingen treft met deze particulieren.
Praktischer, sneller en uiteindelijk aanmerkelijk goedkoper dan een defensie inzet. Defensie is en blijft waarschijnlijk nog lange tijd een log en duur lichaam/instituut.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2014, 07:51:26
Dat kan, bij code rood wordt er een verhoogde gereedheidsgraad vastgesteld. Tot die tijd is dat materieel inclusief bemanning voor andere taken ingezet en duurt het dus lang. Wil je het sneller? Dat kan masr dat gaat je kosten.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2014, 07:56:23
Citaat van: Highfield link=msg=1280054 date=1403761886
Dat kan, bij code rood wordt er een verhoogde gereedheidsgraad vastgesteld. Tot die tijd is dat materieel inclusief bemanning voor andere taken ingezet en duurt het dus lang. Wil je het sneller? Dat kan masr dat gaat je kosten.

Inderdaad. Bij Code rood. Dat is sowieso al zeer zeldzaam in Nederland. Ik gok dat 't eens in de drie á 4 jaar een keertje een paar dagen rood is, echt een zeldzaamheid. Branden lopen dan ook bijna nooit uit de hand omdat er altijd snelle patrouille is en er zeer groot wordt uitgerukt. De grote branden die ontstaan vinden 9/10 keer plaats buiten de patrouille uren. Dat zijn ook de uren waarbij de blushelikopter niet inzetbaar is. Dus ook dan moet men het alsnog zelf doen.

De meeste branden die dusdanig groot worden dat defensiehulp nodig danwel nuttig is ontstaan tijdens code geel of groen, en niet tijdens code oranje of rood.

Het zou mooier zijn als er tussen Maart en juni ook een directe, of in ieder geval snelle inzet mogelijk is. Dat is namelijk de gevaarlijkste periode.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2014, 09:46:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1280056 date=1403762183
Inderdaad. Bij Code rood. Dat is sowieso al zeer zeldzaam in Nederland. Ik gok dat 't eens in de drie á 4 jaar een keertje een paar dagen rood is, echt een zeldzaamheid. Branden lopen dan ook bijna nooit uit de hand omdat er altijd snelle patrouille is en er zeer groot wordt uitgerukt. De grote branden die ontstaan vinden 9/10 keer plaats buiten de patrouille uren. Dat zijn ook de uren waarbij de blushelikopter niet inzetbaar is. Dus ook dan moet men het alsnog zelf doen.

De meeste branden die dusdanig groot worden dat defensiehulp nodig danwel nuttig is ontstaan tijdens code geel of groen, en niet tijdens code oranje of rood.

Het zou mooier zijn als er tussen Maart en juni ook een directe, of in ieder geval snelle inzet mogelijk is. Dat is namelijk de gevaarlijkste periode.

Dan lijkt het ook wel zinnig dat er wat aan de patrouille uren etc. wordt gesleuteld.
Tenslotte is vaak toch de beste remedie om de brand ze snel mogelijk te ontdekken en vervolgens direct aan te pakken, dan heb je minder assistentie vanuit de lucht nodig.
Zeker nu die helikopters steeds schaarser worden en er kennelijk minder mogelijkheden voor defensie gaan ontstaan om die apparaten in te zetten moet je ook naar alternatieven zoeken om de meeste branden niet uit de hand te laten lopen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #36 Gepost op: 26 juni 2014, 10:24:12
leuke titel van het topic....

Ik denk zeker dat Defensie een meerwaarde in de civiele hulpverlening kan hebben. Helaas is in de jaren 80-90 de BB opgeheven. Mijn inziens was dit een zeer accuraat en snel inzetbare organisatie ter ondersteuning van de civiele organisaties. Sindsdien is de ondersteuning vanuit Defensie minimaal gebleven door de zeer logge en trage organisatie met veel heilige huisjes. Het meest kenmerkende voorbeeld uit mijn geheugen zal ik proberen te beschrijven...

ergens in de jaren 90...."zeer grote" wateroverlast in midden-; zuid-west en zuid-oost Drenthe. Toenmalig CdK Relus ter Beek....had gevraagd voor ondersteuning vanuit Defensie voor het ophogen en beschermen van het kassengebied en omliggende woonplaatsen in Zuid-Oost Drenthe. Er zijn 3 dagen overheen gegaan voordat eindelijk het besluit kwam dat dit wel mogelijk moest zijn. De beloofde eenheden kwamen pas op dag 5 toen het waterpeil stabiel was. Absurd!!

Mijn inziens zou het een goede zet zijn om wederom een (defensie-)tak op te richten waarin groepen zitten voor ondersteuning bij redding en/of ambulancezorg en/of brandbestrijding en/of maatschappelijke taken. Oftewel....steek de Bescherming Bevolking in een nieuw jasje. Dat het werkt blijkt wel in Duitsland/Belgie/Frankrijk/Engeland.
Het personeel hiervan kan zowel vanuit Defensie als civiele organisaties komen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #37 Gepost op: 26 juni 2014, 11:06:32
"Iedereen" wijst nu wel naar defensie als "log en traag" en als "heilig huisje" , maar volgens mij is het niet defensie die als eerste verantwoordelijk is voor openbare orde, veiligheid en hulpverlening bij kleine en grote calamiteiten. Voor mij als leek, lijken er net zo veel heilige huisjes te zitten in de organisaties die wel verantwoordelijk zijn voor hulpverlening....

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1280077 date=1403771052
Mijn inziens zou het een goede zet zijn om wederom een (defensie-)tak op te richten waarin groepen zitten voor ondersteuning bij redding en/of ambulancezorg en/of brandbestrijding en/of maatschappelijke taken.
Wat is de meerwaarde van nog een organisatie naast Politie, Brandweer, GHOR en Veiligheidsregio, etc ? Kan dit niet gewoon vanuit een Veiligheidsregio, of samenwerkende Veiligheidsregios opgezet worden?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 26 juni 2014, 11:17:42
Toen de BB werd opgeheven zijn de taken en het materieel (en dat omvatte nogal het een en ander) grotendeels overgegaan naar de brandweer en voor het natte deel de reddingsbrigade.
De BB werd onder andere bedacht en opgezet in de periode van de koude oorlog en de toenmaals acute dreiging van een atoomoorlog en mogelijke andere grootschalige calamiteiten zoals bijvoorbeeld watersnoodrampen en zou ongeveer 150.000 redelijk snel inzetbare hulpverleners moeten omvatten. Men is volgens mij in de praktijk niet veel verder gekomen dan ca 80.000 man.
De brandweer is qua personele bezettingen volgens mij nooit uitgebreid en de reddingsbrigade is de laatste jaren wat meer op dreef gekomen met vrijwilligers.
Ergo als er nu een grote calamiteit zou komen is men op papier misschien wel wat gevorderd maar in de praktijk zal de hulpverlening het allemaal moeten waarmaken en het is inderdaad de vraag of dat zal lukken en of het toch niet zinvol is wederom te gaan denken aan een BB achtige opzet met voldoende bekwaam personeel en voorzien van het nodige moderne materieel.

Je schetst de situatie in Drenthe. Er wordt vaker gesproken over de genie etc. maar momenteel stelt de genie qua personeel (aantallen) en (modern) materieel in de praktijk nog maar bitter weinig voor dus daar kun je echt niet op rekenen bij een grootschalige ramp.

Een trage/lompe/bureaucratische organisatie met goedwillende medewerkers maar in concrete weinig effectief en efficient als het op inzet en daden aankomt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 26 juni 2014, 12:51:26
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1280077 date=1403771052
leuke titel van het topic....

Ik denk zeker dat Defensie een meerwaarde in de civiele hulpverlening kan hebben. Helaas is in de jaren 80-90 de BB opgeheven. Mijn inziens was dit een zeer accuraat en snel inzetbare organisatie ter ondersteuning van de civiele organisaties. Sindsdien is de ondersteuning vanuit Defensie minimaal gebleven door de zeer logge en trage organisatie met veel heilige huisjes. Het meest kenmerkende voorbeeld uit mijn geheugen zal ik proberen te beschrijven...

ergens in de jaren 90...."zeer grote" wateroverlast in midden-; zuid-west en zuid-oost Drenthe. Toenmalig CdK Relus ter Beek....had gevraagd voor ondersteuning vanuit Defensie voor het ophogen en beschermen van het kassengebied en omliggende woonplaatsen in Zuid-Oost Drenthe. Er zijn 3 dagen overheen gegaan voordat eindelijk het besluit kwam dat dit wel mogelijk moest zijn. De beloofde eenheden kwamen pas op dag 5 toen het waterpeil stabiel was. Absurd!!

Mijn inziens zou het een goede zet zijn om wederom een (defensie-)tak op te richten waarin groepen zitten voor ondersteuning bij redding en/of ambulancezorg en/of brandbestrijding en/of maatschappelijke taken. Oftewel....steek de Bescherming Bevolking in een nieuw jasje. Dat het werkt blijkt wel in Duitsland/Belgie/Frankrijk/Engeland.
Het personeel hiervan kan zowel vanuit Defensie als civiele organisaties komen.

De BB was een organisatie die qua handjes voor het werk geen beroepskrachten had maar geheel op vrijwilligers had moeten gaan drijven, vrijwilligers die er nooit in voldoende mate waren en waardoor als snel werd overgegaan op dienstplichtigen zonder mobilisatiebestemming voor de Mobiele Colonnes
Met name het KMC, wat een onderdeel van de Koninklijke Landmacht was, was zo mogelijk qua inzet tijd nog slomer en in-accurater als defensie nu aangezien met name het KMC altijd onderbezet was, en personeelsmatig qua handkrach was opgetuigd met dienstplichtigen zonder mobilisatiebestemming.
Dus voordat er een eenheid organisatorisch opgetuigd was was je al snel een dag of 2,3 4,5,... week verder en dat durf jij een zeer accurate snel inzetbare organisatie te noemen.