Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen

Auteur Topic: Defensie van meerwaarde bij civiele hulpverlening en rampen  (gelezen 19869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #40 Gepost op: 26 juni 2014, 14:25:42
Citaat van: Thor link=msg=1280068 date=1403768762
Dan lijkt het ook wel zinnig dat er wat aan de patrouille uren etc. wordt gesleuteld.
Tenslotte is vaak toch de beste remedie om de brand ze snel mogelijk te ontdekken en vervolgens direct aan te pakken, dan heb je minder assistentie vanuit de lucht nodig.
Zeker nu die helikopters steeds schaarser worden en er kennelijk minder mogelijkheden voor defensie gaan ontstaan om die apparaten in te zetten moet je ook naar alternatieven zoeken om de meeste branden niet uit de hand te laten lopen.

De reden dat de branden die uit de hand lopen buiten de luchtsurveillance tijden zijn is natuurlijk omdat de branden later ontdekt worden. De ontdekkingstijd is bijna altijd het probleem. Zie bijvoorbeeld de brand op 20 april dit jaar op Nationaal Park de Hoge Veluwe. Daar was de ontdekkingstijd meer dan anderhalf uur. Daardoor had het vuur zich inmiddels 1200 meter verspreid en daarmee onbeheersbaar geworden.

Het uitbreiden van de surveillancetijden zou inderdaad een goeie oplossing zijn. Dat loopt echter wel tegen problemen aan;
De huidige luchtsurveillance geschied vanuit Cessna vliegtuigjes welke rondvliegen en af gaan op zichtbare rookpluimpjes. Vanuit de lucht is de rook van grote afstand al zichtbaar. De hele Veluwe, van Arnhem tot Wezep, kan door 2 vliegtuigjes afgedekt worden.
De huidige surveillance stopt rond 7 uur. Tijdens zonsondergang wordt het namelijk buitengewoon lastig om brandjes waar te nemen,  immers gaat de zon zich grenzen aan de horizon waardoor het zien van rook lastig wordt. Wanneer de zon onder is en het donker wordt is het zien van rook vanaf die afstand praktisch niet meer mogelijk.

Luchtsurveillance is daarnaast heel duur. Veel duurder dan een 24/7 FBO team paraat houden. Immers moet je voor luchtsurveillance niet alleen de inzittenden, bestaande uit drie man, een OvD, een Bevelvoerder en een piloot dacht ik, betalen, maar ook de huur van het vliegtuig en de brandstof. Dat is voor de veiligheidsregio een grote kostenpost. Daarom is het ook wel logisch dat het apparaat zo snel mogelijk aan de grond wordt gezet als door omstandigheden de luchtsurveillance niet meer goed uitgevoerd kan worden.

Om te zien hoe lastig dit ligt; met pasen een aantal jaar geleden bleek luchtsurveillance helemaal onmogelijk. Door de paasvuren overal en nergens vloog men van rookpluim naar rookpluim en was men niet meer normaal in staat een echte brand waar te nemen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #41 Gepost op: 26 juni 2014, 17:51:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1280040 date=1403744733
Met het roer om verder op dezelfde koers? Leuk dat er afspraken zijn over waarvoor het Heli-team ingezet kan worden. Maar zolang we in het veld nog steeds 8 uur wachten op de eerste heli is het een waardeloze samenwerking.

Dat DNOM bestond ook al. Ook erg mooie en nuttige voertuigen. Maar ook daar kunnen we geen 8 uur op wachten.

Zolang die opkomsttijden niet ver naar beneden kunnen blijft de samenwerking in slechts zeer beperkte mate nuttig.

Die opkomsttijden moeten toch naar beneden kunnen? Brandweer, SIGMA, Crisisteams, noodhospitaals, wegbeheerders, Rode kruis, bouwkundig adviseurs, veegwagens; allemaal kunnen ze binnen geringe tijd ergens terplaatse komen en hun werk doen, waarom kan die rare bruine helikopter dat toch niet?

Dat 't niet in 5 minuten kan snapt iedereen. Maar 2 uur na oproep inzetbaar op de Veluwe en drie uur voor alles daar buiten , daar zit een mogelijkheid en een uitdaging, dunkt mij.

Je schets het toch echt te simpel. Als je 24/7 een operationele crew voor de heli wilt hebben moet je ze consigneren, het zij thuis of op de basis. Maar met alleen de heli-crew ben je er niet. Ondersteunende diensten zoals grondpersoneel, luchtmachtbrandweer, etc zul je dan op dezelfde manier moeten consigneren. Die ene crew kun je niet onbeperkt consigneren, dus ben je als luchtmacht de helft van het jaar 2 helicrews en ondersteuning kwijt. Je kunt ze namelijk niet meer voor hun hoofdtaak inzetten. En al deze mensen zullen ook betaald moeten worden, krijgen extra vergoedingen voor consignatie/onregelmatigheid. Uiteindelijk wordt dat ook door ons allen samen betaald. Je moet je dus afvragen of we met z'n allen in Nederland een paar honderd euro per jaar per persoon over hebben om 24/7 een blusheli paraat te hebben staan die slechts enkele keren per jaar echt het verschil maakt in brandbestrijding.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #42 Gepost op: 26 juni 2014, 18:12:01
Defensie garandeert, vind ik, al behoorlijk wat mensen en materieel inzetbaar binnen 48 uur in Nederland. Kijk maar eens op http://www.defensie.nl/documenten/brochures/2010/09/23/nationale-operaties-en-inter-nationale-noodhulpbaar

Kan natuurlijk allemaal veel sneller inzetbaar, maar welke prijs zijn we met z'n allen bereid hiervoor te betalen?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #43 Gepost op: 26 juni 2014, 18:41:37
Citaat van: Bozo link=msg=1280214 date=1403797872
Je schets het toch echt te simpel. Als je 24/7 een operationele crew voor de heli wilt hebben moet je ze consigneren, het zij thuis of op de basis. Maar met alleen de heli-crew ben je er niet. Ondersteunende diensten zoals grondpersoneel, luchtmachtbrandweer, etc zul je dan op dezelfde manier moeten consigneren. Die ene crew kun je niet onbeperkt consigneren, dus ben je als luchtmacht de helft van het jaar 2 helicrews en ondersteuning kwijt. Je kunt ze namelijk niet meer voor hun hoofdtaak inzetten. En al deze mensen zullen ook betaald moeten worden, krijgen extra vergoedingen voor consignatie/onregelmatigheid. Uiteindelijk wordt dat ook door ons allen samen betaald. Je moet je dus afvragen of we met z'n allen in Nederland een paar honderd euro per jaar per persoon over hebben om 24/7 een blusheli paraat te hebben staan die slechts enkele keren per jaar echt het verschil maakt in brandbestrijding.

Ik begrijp heel goed dat het niet zo makkelijk werkt als dat ik zou willen of misschien schets. Maar het moet toch haast sneller kunnen. Ik snap heel goed dat deze bijstand nooit zo snel kan zijn als bijvoorbeeld de traumahelikopter. Dat zal ik ook nooit vragen. De uitrukfrequentie is daar te laag voor, en daarnaast moeten er behoorlijk wat zaken geregeld worden voor de daadwerkelijke take-off. 24/7 binnen 5 minuten in de lucht is inderdaad onhaalbaar. Maar ik denk dat 2 tot drie uur (met uitzonderingen misschien 4 uur) redelijk haalbaar zou kunnen zijn. Misschien krap, maar dat is een uitdaging. De 7 of 8 uur die het duurde op 20 april moet echt wel minder kunnen.

Hoe wordt men gemobiliseerd? Telefonisch of per pager/semafoon? Is er een afgesproken poule voor wie er een calamiteitendienst draait of moet er bij een inzet rondgebeld worden wie er eventueel zou willen?

Ik begrijp dat voor het opstijgen de luchtmachtbrandweer op moet komen. Hoelang duurt dat en kan dat sneller door anders te alarmeren? Kan het beveiligen van het opstijgen niet gebeuren met hulp van de civiele brandweer of met hulp van beide. Gezien de lage frequentie denk ik niet dat de VR of het korps daar problemen mee heeft.

Welke procedures worden er voor het starten nog afgewerkt? Van waar moet de Fire Bucket komen? Moet er nog papierwerk gedaan worden of is het instappen starten en vliegen?

De piloot moet misschien van erg ver komen. Is het het overwegen waard om een begeleiding of spoed 'taxi'dienst te laten regelen door de politie als de piloot van ver moet komen? In een degelijk geval zou dat haast een keer moeten kunnen.


Al met al denk ik dat er best wel wat mogelijk moet zijn, maar ik begrijp ook heel goed dat het wat tijd kost. Het is alleen zo jammer. Het Heliteam is een fantastisch middel wat goed werkt. De heli is een graag geziene gast op de Veluwe als de nood aan de man is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #44 Gepost op: 26 juni 2014, 21:45:55
Jij geeft aan dat je denkt, het ontdekken van de brandhaard is essentieel voor een tijdige bestrijding. Daar is toch geen defensie voor nodig? (Misschien begrijp ik je verkeerd, vandaar de vraag. :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2014, 22:31:37
Citaat van: zwelgje link=msg=1280259 date=1403811955
Jij geeft aan dat je denkt, het ontdekken van de brandhaard is essentieel voor een tijdige bestrijding. Daar is toch geen defensie voor nodig? (Misschien begrijp ik je verkeerd, vandaar de vraag. :) )

2 zaken zijn van essentieel belang; een snelle ontdekking en binnen afzienbare tijd een groot potentieel aan geschikt materieel terplaatse. Deze zaken zijn beide nodig voor een bestrijding. Alleen snel ontdekken is niet genoeg als je 'm daarna niet goed kunt bestrijden.

Als je alles in het beginstadium ontdekt en direct voldoende materiaal stuurt zal een brand niet makkelijk uit de hand te lopen. Het probleem is echter dat een snelle ontdekking niet altijd mogelijk is. Juist in de minder droge periodes duurt dat langer omdat er bijvoorbeeld geen luchtsurveillance is. Je zou ervoor kunnen kiezen altijd luchtsurveillance uit te voeren, maar dat is gewoonweg veel te duur. Daarnaast is de kans op een natuurbrand in de minder droge periode te klein om te blijven vliegen. Daarnaast heerst er geen stookverbod in de natte dagen. Dit maakt luchtsurveillance ook weer onmogelijk door de diverse vuilverbrandingen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2014, 23:52:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1280263 date=1403814697
2 zaken zijn van essentieel belang; een snelle ontdekking en binnen afzienbare tijd een groot potentieel aan geschikt materieel terplaatse. Deze zaken zijn beide nodig voor een bestrijding. Alleen snel ontdekken is niet genoeg als je 'm daarna niet goed kunt bestrijden.

Als je alles in het beginstadium ontdekt en direct voldoende materiaal stuurt zal een brand niet makkelijk uit de hand te lopen. Het probleem is echter dat een snelle ontdekking niet altijd mogelijk is. Juist in de minder droge periodes duurt dat langer omdat er bijvoorbeeld geen luchtsurveillance is. Je zou ervoor kunnen kiezen altijd luchtsurveillance uit te voeren, maar dat is gewoonweg veel te duur. Daarnaast is de kans op een natuurbrand in de minder droge periode te klein om te blijven vliegen. Daarnaast heerst er geen stookverbod in de natte dagen. Dit maakt luchtsurveillance ook weer onmogelijk door de diverse vuilverbrandingen.

Ik denk dat als een snelle ontdekking niet mogelijk is dat er dan moet worden ingezet op zo spoedig mogelijk  voldoende potentieel ter plaatse, dus niet zoals nu is gebeurd defensiebrandweer I.S.K. 4 uur later alarmeren terwijl het korps 24/7/366 met 6 minuten uit kan rukken met 1 voertuig en binnen 15-20 minuten met alle TST-NB voertuigen en de buurman van Nationaal Park de Hoge Veluwe is.
Ik heb uit  betrouwbare bron vernomen dat diverse brandweermensen van I.S.K. not amused waren dat zij zo laat gealarmeerd zijn terwijl zij als buurman van N.P.D.H.V. binnen no time met hoog gespecialiseerd materieel ter plaatse hadden kunnen zijn en er een samenwerkingsovereenkomst is met VGGM dat indien nodig en mogelijk de bluscapaciteit van Defensiebrandweer I.S.K. ook beschikbaar voor terreinen buiten het schietkamp.

De vliegende bluscapaciteit van Defensie is eigenlijk een uiterst redmiddel om als de civiele capaciteit tekortschiet of door terreinomstandigheden niet kan blussen dit te doen.
Maar als ik in grote delen van Nederland kijk is de organisatie van veel V.R. niet eens ingericht om een natuurbrand van enige omvang te bestrijden, wat ook uit onderzoek van BZK van een paar jaar geleden is gebleken.

In deze V.R. is er een chronische tekortkoming in de civiele capaciteit terwijl je voor 1 vlieguur van een chinook zomaar een compagnie 4x2 voertuigen kunt upgraden naar TST-BT voertuigen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #47 Gepost op: 27 juni 2014, 00:10:04
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1280157 date=1403785542
Daardoor had het vuur zich inmiddels 1200 meter verspreid en daarmee onbeheersbaar geworden.


Onbeheersbaar was de brand niet; vergde wel een grote inzet van materieel en menskracht. De branden op de Strabrechtse en Kalmthoutse Heide waren in een zeker stadium onbeheersbaar door kroonvuur, stevige wind en ondergrondse inbranding, maar dat even terzijde...

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1280157 date=1403785542
Luchtsurveillance is daarnaast heel duur. Veel duurder dan een 24/7 FBO team paraat houden. Immers moet je voor luchtsurveillance niet alleen de inzittenden, bestaande uit drie man, een OvD, een Bevelvoerder en een piloot dacht ik, betalen, maar ook de huur van het vliegtuig en de brandstof. Dat is voor de veiligheidsregio een grote kostenpost. Daarom is het ook wel logisch dat het apparaat zo snel mogelijk aan de grond wordt gezet als door omstandigheden de luchtsurveillance niet meer goed uitgevoerd kan worden.


De vliegtuigjes worden gehuurd van een bedrijf op Teuge. In principe vliegt er alleen een luchtwaarnemer vanuit de brandweer mee, niet specifiek een bevelvoerder of officier van dienst. Men betaalt simpelweg voor de vlieguren (huur toestel+piloot) bij het bedrijf op Teuge.

Maar we zijn inmiddels helemaal aan het innoveren bij de brandweer; alleen ieder 'vakgebied' voor zich. Er gaan verschillende testen met drones draaien voor de brandbestrijding, maar voor natuurbranden heb ik daar nog niets over gehoord. De "goedkope" drones zijn er al vanaf 1000 euro, kunnen al gauw 200 meter hoog en leveren behoorlijk scherpe beelden. Als je naar duurdere modellen gaat kijken is het bereik veel groter, met daarbij ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een warmtebeeldcamera toe te voegen. Voor iedere dag dat er gevlogen wordt, kan er zo'n beetje een drone gekocht worden......en in combinatie met wat verkenningseenheden in het veld heb ik het idee dat het best succesvol kan zijn om brandjes vroeg te ontdekken :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 27 juni 2014, 07:34:27
Drones lijken een zeer interessant alternatief om te onderzoeken voor de toepassingen bij het signaleren van natuurbranden en tijdens de inzet van de brandweer bij deze branden.

Drones kunnen een van de alternatieven vormen. Hoe zit het met de waarnemingen middels satellieten qua frequentie boven Nederland en de scherpte van de beelden.

Het huren van een eenvoudig vliegtuigje vanaf Teuge kost echt de kop niet en is natuurlijk heel effectief.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 27 juni 2014, 07:49:14
@Firefighter 1970.

De gang van zaken zoals jij die schetst geldt niet alleen voor de inzet bij natuurbranden.
Met de inzet van derden die van betekenis kunnen zijn bij de aanpak van een calamiteit wordt wel vaker veel te lang gewacht. Schrijnend voorbeeld is de bedelving van een sloper in Groningen een paar jaar geleden waar de brandweer pas na een paar uur de hulp inriep van de kraanverhuurder Wagenborg/Nedlift die op hooguit tien minuten rijden van de locatie het nodige materieel had staan.