Diploma`s niet erkend bij Rijk!

Auteur Topic: Diploma`s niet erkend bij Rijk!  (gelezen 7345 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2005, 11:13:10
mmmm, tja kijk hier eens naar:


Citaat
Egmond aan Zee, woensdag 23 maart 2005
Onwelwording op strand Egmond aan Zee



Woensdagavond 23 maart 2005 is de bemanning van het Kusthulpverleningsvoertuig(KHV) van Egmond aan Zee gealarmeerd om te assisteren voor een hulpverlening op strand. Tegen 18.15u werd men gealarmeerd voor een onwel geworden persoon op strand, het zou gaan om een reanimatie. Naast het KHV waren ook 2 ambulances onderweg. Nadat er bemanningsleden waren afgezet bij het slachtoffer, die onmiddelijk begonnen te reanimeren, reed het KHV naar de hoofdstrandafgang om het ambulancepersoneel te vervoeren naar het slachtoffer.
Door de ambulancedienst, bemanningsleden van het KHV en de politie is vervolgens alles uit de kast gehaald om het slachtoffer te reanimeren. Helaas mocht deze hulp niet meer baten en is het slachtoffer overleden.

Als de terreinauto van de Egmondse Reddingsbrigade buiten dienst is neemt het KHV de dienst over om zo de ambulancedienst te kunnen assiteren bij medische hulpverleningen op strand of in duin binnen de gemeente Bergen.

Bron: KNRM.nl

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2005, 11:37:22
mmmm, tja kijk hier eens naar:


Bron: KNRM.nl

Henk

..wat is hier mis mee?
Als ik het zo lees een regio met goede afspraken!
Zorgen voor dubbele dekking zodat altijd assistentie verleend kan worden.
beetje vergelijkbaar als bij ons. Als bv Zandvoort buiten dienst is wordt Bloemendaal gealarmeerd en vica versa.
Dus wat bedoel je met 'mmm tja', ben wel nieuwsgierig???
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2005, 12:51:16
Nou ik bedoel dat ik zo mijn bedenkingen heb bij organisaties met slechts een gedeelte van de tijd dekking. Beter één keer goed dan twee keer half. Net zoals een brigade "die een feestje heeft en daardoor niet kan". Als er echt poep aan de knikker is mis je dan toch die capaciteit.

Je moet streven vind ik (en dat uiteindelijk bereiken) naar een 98% dekking, vooral als je geld krijgt van de overheid.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2005, 13:07:06
Nou ik bedoel dat ik zo mijn bedenkingen heb bij organisaties met slechts een gedeelte van de tijd dekking. Henk
aha..op die manier. Denk juist dat bovenstaande de perfecte oplossing is.

En is binnen de KNRM, Brandweer (vrijwillig) etc. een zeer normale oplossing. Ons KNRM station is ook een aantal dagen per jaar uit de running (onderhoud, jaarlijkst uitstapje ed.) Op zo'n dag worden de eventuele inzetten door de buren overgenomen. Dit natuurlijk na overleg etc.
Bij Reddings Brigades geldt natuurlijk hetzelfde. Al is het maar dat de meeste kustbrigades in het winterseizoen geen vaste bebouwing hebben op het strand. Hier in de regio gelukkig wel. En wat betreft de capaciteit daarin zit het probleem niet. Qua materiaal is er juist een overbezetting, qua bemensing is het goed te regelen. Dus conclussie: goede oplossing! 8)
[img]/img]


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2005, 13:09:35
Je moet streven vind ik (en dat uiteindelijk bereiken) naar een 98% dekking, vooral als je geld krijgt van de overheid.

Dit tweede hangt natuurlijk af van de basis waarvoor je het geld krijgt. Kijk ik naar mijn standplaats dan krijgen wij de subsidie nog steed op basis van afspraken dat de twee reddingsposten op zondagen gedurende het zomerseizoen open zijn. zolang we dus daaraan voldoen (bij ons dus 100%). Dat we in de praktijk 365 dagen per jaar oproepbaar zijn en dat 1 van beide strandposten van april t/m september dagelijks open is. Da's dus als je het sec bekijkt alleen maar extra
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2005, 13:09:45
Ik dacht dat deze discussie over de diploma's en de rijkserkenning gingen.. en niet over de bezetting ...
hoe discussie vervuiling.

zal wel aan mij liggen... ???


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2005, 13:11:35
Je hebt gelijk peter...maar kon het ff niet laten om op Henk te reageren  ;D
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2005, 13:26:04
Ik dacht dat deze discussie over de diploma's en de rijkserkenning gingen.. en niet over de bezetting ...
hoe discussie vervuiling.

zal wel aan mij liggen... ???

Daar ligt nu wel weer een raak vlak. zie het opleidingstraject voor de medewerkers van de KNRM binnen de strandhulpverlening en de lage opleidingsgraad in vergelijking tot de medewerkers van de verschillende reddingsbrigades.

Bij de reddingsbrigades is een AED en zuurstof-toediening en immobilisatie al helemaal geïntergreerd in de hulpverlening. Alleen is daar geen direct certificaat voor en wordt deze gegevens tijdens de regulaire bijscholing.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2005, 14:13:46
Daar ligt nu wel weer een raak vlak. zie het opleidingstraject voor de medewerkers van de KNRM binnen de strandhulpverlening en de lage opleidingsgraad in vergelijking tot de medewerkers van de verschillende reddingsbrigades.

Bij de reddingsbrigades is een AED en zuurstof-toediening en immobilisatie al helemaal geïntergreerd in de hulpverlening. Alleen is daar geen direct certificaat voor en wordt deze gegevens tijdens de regulaire bijscholing.

Precies, de bekwaam maakt bevoegd, behalve bij de KNRM. Daar gaat alles onder de vlag van de radio medische dienst, en dan nog kunnen de zuurstofstes niet meer dan 4 l /min geven. Een "beetje zuurstof" dus.

Mijn opmerking was mi ook niet zo vervuilend maar om er op te wijzen dat het niet alleen de brandweer is die waarneemt. Er komen steeds meer "kusthulpverleningvoertuigen" met een wezenllijk andere insteek als de reddingsbrigades.

Alleen het vervoer zonder voldoende eerste hulp kennis daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als je dan professionele hulp gaat halen ben je eigenlijk meer strandtaxi.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2005, 19:20:29
Precies, de bekwaam maakt bevoegd, behalve bij de KNRM. Daar gaat alles onder de vlag van de radio medische dienst, en dan nog kunnen de zuurstofstes niet meer dan 4 l /min geven. Een "beetje zuurstof" dus.

Er komen steeds meer "kusthulpverleningvoertuigen" met een wezenllijk andere insteek als de reddingsbrigades.

Alleen het vervoer zonder voldoende eerste hulp kennis daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als je dan professionele hulp gaat halen ben je eigenlijk meer strandtaxi.

Henk

Maar dat is de insteek van de KNRM. Geen extra opleidingen, maar alles afdragen qua verantwoording naar de Radio Medische Dienst. Maar hierin laten zij mi een grove steek vallen tijdens een strandhulpverlening. Geen verantwoording dragen is ook een manier om jezelf niet te hoeven te certificeren.

[quote vanaf de site van de KNRM].
Citaat
Deze trucks worden tweedehands gekocht en aangepast voor het gebruik bij de KNRM. De achteropbouw wordt geschikt gemaakt voor personenvervoer en ambulancetaken op het strand.

Voor het uitvoeren van ambulance taken moet een voertuig dan aan inrichtings- en voertuigeisen voldoen. Helaas voldoen de Unimog's en Ginaf's 'van de KNRM hier niet aan, overigens van de reddingsbrigades ook niet, maar zij verwoorden het in elk geval beter.

Maar wat willen we ondertussen alles rijksgoedgekeurd of gecertificeerd hebben, de voertuigen, opleidingen, het beroep strandwacht? Laten we dan ook eerst eens kijken wat de kerntaken van een All-round strandwacht is, dan hebben we al meer dan één discussiepunt gevonden.

In mijn ogen maakt het niet uit hoe men het verandert, maar de opleidingen van RN KNBRD moeten veranderd worden. We hebben hier op dit en andere forums regelmatig aangegeven dat de huidige opleiding niet voldoende zijn voor de all-round strandwacht en moet elke impuls tot verbetering van de opleiding aangegrepen worden.
Recent een discussie gehad met een GHOR medewerker die zegt dat hij liever geld spandeert aan een extra TAS bemanning ten behoeve van de strandbewaking dat het geld in een bodemloze put te gooien die reddingsbrigade heet. Immers is de reddingsbrigade volgens hem de zwakste schakel in de hulpverlening met allemaal eigen lokale reglementen en inzichten, waarbij de lokale reddingsbrigade-bestuursleden hun vereniging besturen naar eigen ego-beheer.
In zijn ogen dan liever een vaste betaalde strandwacht geheel volgens de Leidraad waterongevallen, inclusief de opleiding en training modules. Hierin kan de vrijwilliger rustig bij instappen en is er een minimale standaard gewaarborgd. Aldus . . . . . .

Misschien is de constructie helemaal niet zo gek.
Elke hulpverlening start met communicatie.