Oefening grootschalig incident gevaarlijke stoffen Betuweroute - Zevenaar 03-11-2012

Auteur Topic: Oefening grootschalig incident gevaarlijke stoffen Betuweroute - Zevenaar 03-11-2012  (gelezen 4065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Beter laat dan nooit, maar nu pas toestemming om hem openbaar te gooien
03-11-2012 Grote multidisciplinaire oefening Betuweroute Zevenaar


Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Beter laat dan nooit, maar nu pas toestemming om hem openbaar te gooien
03-11-2012 Grote multidisciplinaire oefening Betuweroute Zevenaar

Super mooi!  O0 Vooral met die helmcamera!


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Thanks! Het heeft me best wat werk gekost, maar denk dat ik met het resultaat best tevreden kan zijn. Is toch eens wat anders dan de gemiddelde melding
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Mooi om de onderlinge communicatie tussen commandanten te zien. "Hey luister, ik wil daar en daar dit en dit opstellen..."  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Drukte bij oefening Betuweroute

http://www.vggm.nl/vggm/nieuwsarchief/drukte_bij_oefening_betuweroute
 
Tijdens twee realistische oefeningen zijn zaterdag 3 november veel hulpverleners ingezet bij een grootschalig ongeval op de Betuweroute bij Zevenaar. Deze multidisciplinaire praktijkdag was bedoeld om de samenwerking en de afstemming van alle leidinggevende van de diverse disciplines te oefenen.
 
De oefening ging om een grootschalige incident met gevaarlijke stoffen op de Betuweroute bij Zevenaar. De trein had meerdere wagons met een gevaarlijke lading. Door een aanrijding met een onbekend object kwam de trein tot stilstand. Daarbij werd gespeeld dat er een lekkage van een giftige stof in één van de wagons was ontstaan. In de oefening ging de machinist kijken en werd onwel. Voor deze oefening is de Betuweroute enige tijd afgezet.
Bij de aanpak van dit incident zijn in totaal ongeveer 70 mensen ingezet van verschillende disciplines als brandweer, GHOR, politie en prorail. De prestaties zijn door externe waarnemers geregistreerd. Alle opmerkingen en verbeterpunten worden binnenkort grondig geëvalueerd.
 
"Ik fiets op de Groesenseweg over de Betuweroute en zie dat er een trein stil staat onder de brug en er komt heel veel witte rook van een wagon. Ook zie ik dat er iemand bewusteloos naast de trein ligt."
 
Met deze melding werden brandweer, politie en ambulance hulpverleners gealarmeerd. Naast vertegenwoordigers van de gemeente Zevenaar hadden ook deskundigen van Prorail en Keyrail een belangrijk aandeel tijdens de oefendag die door de Veiligheidsregio Gelderland-Midden was georganiseerd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
En een paar foto'tjes:






Student Technische Bedrijfskunde TU/e


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Erg interessant om "mee te lopen" bij zo'n incident. Leuk gedaan! ;)
Echter een vraag. De persvoorlichter zegt dat er een ongeval is gebeurd met een treinstel, 8 wagons, 3 beladen waarvan 2 met diesel/benzine en de lekkende met een irriterende stof.
Als ik nou op de foto's hierboven kijk zie je dat er 6 ladingen zitten, 2 ladingen per wagon dus. Hier wordt echter niks over vermeld in de hele video.

Weet iemand waarom er hier geen verschil in wordt gemaakt? Of is dit miscommunicatie tussen brandweerlieden/ovd en de persvoorlichter? Aangezien er op 1 wagon wel degelijk 2 verschillende ladingen/stoffen kunnen staan.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Dat was het voor ons zeker. Wij werden gevraagd om dit te doen en hebben een mooie dag gehad om dit allemaal te zien. Ook was het leuk om te zien hoe beide oefeningen (ochtend en middag) het allebei verschillend van elkaar deden.

Ik zou het niet weten, moet zeggen dat ik er niet naar gevraagd heb en het nu pas zie. Ik gok inderdaad een gevalletje miscommunicatie van de voorlichter. Ik geloof dat ze trouwens met de eerste  verkenning wel die overige hebben gecontroleerd.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Dat was het voor ons zeker. Wij werden gevraagd om dit te doen en hebben een mooie dag gehad om dit allemaal te zien. Ook was het leuk om te zien hoe beide oefeningen (ochtend en middag) het allebei verschillend van elkaar deden.

Ik zou het niet weten, moet zeggen dat ik er niet naar gevraagd heb en het nu pas zie. Ik gok inderdaad een gevalletje miscommunicatie van de voorlichter. Ik geloof dat ze trouwens met de eerste  verkenning wel die overige hebben gecontroleerd.

Bestaat er de kans dat jij dit vaker mag doen? Of dat de bevelvoerder vaker een camera+mic op z'n helm heeft?
Ook bij echte incidenten (bijvoorbeeld: VO, brand).. Of is dit tegen bepaalde regels/wetten?
Ik zou het erg interessant vinden namelijk, en met mij 90% van het forum denk ik ook wel.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Bestaat er de kans dat jij dit vaker mag doen? Of dat de bevelvoerder vaker een camera+mic op z'n helm heeft?
Ook bij echte incidenten (bijvoorbeeld: VO, brand).. Of is dit tegen bepaalde regels/wetten?
Ik zou het erg interessant vinden namelijk, en met mij 90% van het forum denk ik ook wel.

Ik hoop dat ik dit soort dingen vaker mag doen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als ik weer wordt gevraagd gaat die camera zeker mee (met steviger plakband, daarom is het stukje ook zo kort)

Tijdens echt incidenten heb je niks aan deze camera. Smelt waarschijnlijk bij de eerste de beste brand. Daarnaast schend je denk ik ook wel de privacy van het slachtoffer.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e