GRIP 1 Hulpverlening (fabriek ontruimd ivm koolmonoxide) Hak Industrial Services - Tricht 11-12-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (fabriek ontruimd ivm koolmonoxide) Hak Industrial Services - Tricht 11-12-2012  (gelezen 3152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
p2kflex
11:34:20 11-12-12GROUP-1PRIO 2 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT BR Industrie (GRIP: 1) (Inzet: ts,overdrukventilator,ademlucht hah,ovd,rv) ROEPNAAM 9082
GRIP 10903592BRW Geldermalsen (Ademluchtploeg)
GRIP 10903596BRW Geldermalsen (Bemanning HA Groep 2)




erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
p2kflex
11:20:43 11-12-12GROUP-1graag naar de COH voor mogelijke verplaatsing.
0903596BRW Geldermalsen (Bemanning HA Groep 2)
p2kflex
11:06:26 11-12-12GROUP-1PRIO 1 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT BR Industrie (Inzet: overdrukventilator,ts,ovd,rv) ROEPNAAM 6232
0903593BRW Geldermalsen (Dienstwissel)
0903599BRW Geldermalsen (Korpsalarm)
p2kflex
11:04:41 11-12-12GROUP-2PRIO 1 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT HV Assistentie ambu (Inzet: overdrukventilator,ts,ovd,rv) ROEPNAAM
0903633BRW Neerijnen (Oost) (Ondersteuningsploeg)
p2kflex
10:44:37 11-12-12GROUP-2PRIO 1 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT Overige gebouwbrand (Inzet: rv,ovd) ROEPNAAM 6651
0903657BRW Neerijnen (West) (HW ploeg 1)
0903658BRW Neerijnen (West) (HW ploeg 2)
0903659BRW Neerijnen (West) (HW ploeg 3)
p2kflex
10:42:20 11-12-12GROUP-1PRIO 1 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT Overige gebouwbrand (Inzet: ovd) ROEPNAAM 7091
0903293BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (DOvD Buren - Culemborg)
p2kflex
10:40:20 11-12-12GROUP-1PRIO 1 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT Overige gebouwbrand ROEPNAAM 6231
0903576BRW Geldermalsen (Blusploeg 1)
0903593BRW Geldermalsen (Dienstwissel)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
p2kflex
11:41:17 11-12-12GROUP-1PRIO 2 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT INZET OVERDRUKVENTILATOR
0903698BRW Lingewaal (Zuid) (Meeloopcode)
0903699BRW Lingewaal (Zuid) (Korpsalarm)
p2kflex
11:42:09 11-12-12GROUP-1PRIO 2 A Hak Industrial Services BV STEENOVEN 2 6 TRICHT INZET OVERDRUKVENTILATOR
0903490BRW Culemborg (Bevelvoerder)
0903493BRW Culemborg (Dienstwissel)
0903499BRW Culemborg (Korpsalarm)


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
p2kflex
11:45:24 11-12-12-ALPHA-Na rookontwikkeling bij een bedrijf aan de Steenoven in Tricht heeft de brandweer koolmonoxyde gemeten. Pand is ontruimd. Hulpdiensten schalen op naar grip 1. Woordvoerder gaat terplaatse. ##########.
GRIP 10933350Politie Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (PersInfo Regionaal)
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Koolmonoxide: fabriek in Tricht ontruimd

TRICHT - Een fabriek aan de Steenoven in Tricht is ontruimd, omdat er koolmonoxide is vrijgekomen.
Volgens de brandweer staan zo'n 50 medewerkers buiten.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1949251/Koolmonoxide-fabriek-in-Tricht-ontruimd.htm#.UMcO6oNJOAg




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Update in eerder gepost artikel van De Gelderlander.

* 1 slachtoffer naar ziekenhuis
* Vermoedelijk oorzaak kachels in bedrijfshal


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Koolmonoxide: fabriek in Tricht ontruimd
TVGelderland·
Gepubliceerd op 11 dec 2012
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Verrast door koolmonoxide

Nederland   12 februari 2018

Deze week zijn we actief met de CO-campagne, gericht op bewustwording van de gevaren van koolmonoxide (CO) bij burgers. Daarnaast is CO ook een belangrijk onderwerp voor de brandweer. Regelmatig worden we gealarmeerd voor mogelijke aanwezigheid van CO in een woning of bedrijf.

Arie van Dooijeweert werd gealarmeerd voor een gebouwbrand en rukte uit naar een adres in Tricht, waar een bedrijf melding had gedaan bij de alarmcentrale. Arie is teamleider brandweer en Officier van Dienst  bij de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en Teamleider STH midden. "Op dinsdag 11 december 2012 werd ik gealarmeerd voor een gebouwbrand bij een industrieel bedrijf in Tricht, vlakbij Geldermalsen. Door de alarmcentrale werd een TS ingezet en ik was die dag bevelvoerder op dit voertuig. Aanrijdend kreeg ik de volgende info van de alarmcentrale: er zou rookontwikkeling zijn in het kachelhok, meerdere ramen zouden verkleurd zijn. Het gebouw werd op dat moment verbouwd en de medewerkers van het bedrijf hadden de gasafsluiting al dichtgezet. Ook vernam ik dat de BHV van het bedrijf actief was en dat de ontruiming in gang was gezet."

Eerste aanname
“Terwijl wij naar het brandadres reden, was ik bezig met het maken van een ‘plaatje’. Ik kende het pand, drie jaar eerder hadden we hier een zeer grote brand meegemaakt in een loods van ca. 100 x 150 meter. Ik was in mijn hoofd bezig met de komende inzet, gericht op brandbestrijding.

Bij aankomst stond de hoofd BHV’er mij op te wachten. Ik zag geen vlammen en ook geen rook. Twee manschappen heb ik op verkenning gestuurd. De BHV’er vertelde me dat er rookontwikkeling was in het kachelhok, maar dat er geen vuur waargenomen was. Eén persoon was onwel geworden door de rook maar was inmiddels buiten. Er waren ramen van het pand verkleurd en niet het gehele pand was ontruimd. Het kachelhok, waar de vermoedelijke brandhaard was, kon ik vinden achter de receptie links, dan weer links, naar beneden, links, rechts, weer links, rechts en dan de vijfde deur links... Omdat deze beschrijving niet duidelijk was, heb ik gevraagd of de BHV’er mee wilde lopen, tot in het veilige gebied. Tijdens het lopen vroeg ik de BHV’er verder uit.”
 
Geen rook, maar condens!
Tijdens de lange route naar het kachelhok, vernam ik dat er door de medewerkers geen rook- of brandgeur was waargenomen. Wel hadden ze aangegeven dat ze vanaf de dag ervoor last hadden van hoofdpijn, misselijkheid, sufheid en vermoeidheid. Terwijl ik dit aanhoorde en we richting het kachelhok liepen, zag ik condens op de ramen. En toen vielen bij mij alle puzzelstukjes op z’n plaats! Hier was geen sprake van brand, maar van CO! Onmiddellijk hebben we ons terug getrokken. Geen van ons had een CO-meter bij, omdat we naar binnen gingen voor een mogelijke brand.

Eenmaal veilig buiten, hebben we een inzetplan gemaakt. Als eerst zijn we gaan meten met de CO-meter die we bij ons hadden op de TS. Deze heeft een meetbereik van 0-1000 ppm. Bij de ingang van het gebouw hebben we een waarde gemeten van 250 ppm. Bovenaan de trap werd 800 ppm gemeten en in de kelder gaf de meter 'OOL' aan. De betekenis van deze melding was mij op dat moment onbekend. Later bleek dat dit Out Of Limit betekende, dus dat de concentratie CO hoger was dan 1000 ppm. Deze concentratie is dodelijk na een blootstelling van 30 minuten. Ik heb onmiddellijk opdracht gegeven het gehele gebouw te ontruimen. In totaal zijn er 100 mensen opgevangen. Elke ruimte is door ons gecontroleerd op achterblijvers. We hebben het gehele pand zowel natuurlijk als mechanisch geventileerd.”

Extra aandacht
Zeven werknemers bleken symptomen van koolmonoxidevergiftiging te hebben. Zij zijn behandeld door ambulancepersoneel. Extra aandacht ging uit naar de manschappen die in aanraking zijn geweest met CO. Gelukkig bleek de blootstelling te kort om invloed te hebben op de gezondheid van mijn collega’s.

Lessons learned
"Deze inzet is voor mij een enorme eye-opener geweest. Ik werd op het verkeerde been gezet door -in eerste instantie- de melding, maar ook door mijn eigen referentiekader. Dit omdat ik in hetzelfde gebouw een zeer grote brand heb meegemaakt. Ik merkte dat ik heel snel weer uitging van een soortgelijke inzet. Ik werd door de BHV’er pas laat op het goede spoor gezet, in combinatie met het waarnemen van condens.
Deze inzet heeft me geleerd om nog beter verbanden te leggen. Luisteren naar de mensen die informatie geven en daarnaast zelf ook goed waarnemen en de kennis die je hebt, gebruiken en inzetten. Ook ben ik nu veel alerter op de signalen van koolmonoxide."

Dit incident is gelukkig goed afgelopen. De oorzaak bleek te liggen in de cv-installatie, die enige tijd uitgeschakeld is geweest.

zie ook: Hulpverleningsforum  »  Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen » Hulpverlening Algemeen » Gevaren van koolstofmonoxide (CO)  »  Aandacht voor de gevaren van koolmonoxide en voor plaatsen CO-melders!

Samen sterk in de hulpverlening!