Regie en efficiënt werken bij verschillende handhavings- en toezichtsvormen

Auteur Topic: Regie en efficiënt werken bij verschillende handhavings- en toezichtsvormen  (gelezen 2333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is om deze vraag te stellen, maar denk dat deze subgroep er het beste bij past.

Voor een grote gemeente in de Randstad heb ik in het kader van een organisatieverandering (lees: bezuinigingen ;)) samen met mijn afdelingscoördinator de opdracht gekregen om alle handhavings- en toezichtsvormen binnen onze gemeente te inventariseren. Ons plan van aanpak is om interviews te houden met alle denkbare partners (Politie, brandweer, handhaving, parkeercontrole, boswachter, sociale recherche, particuliere beveiligers, woonwagencoördinator, jongerenwerkers, enz. enz.). In deze interviews stellen we vragen aan mensen van de werkvloer hoe zij een betere integrale samenwerking zien en hoe de regie in dit hele verhaal zou kunnen gaan worden. Op dit moment doet elke discipline zijn eigen werk (en goed over het algemeen), maar missen we kansen door niet goed of minimaal samen te werken. De klanten van de wijkagent zijn immers ook klanten van de handhavers en de hangende jongeren in het bos zijn ook de klanten van de jongerenwerkers enz.. Nu komt het bijvoorbeeld voor dat de wijkagent met een groep jongeren afspreekt dat zij op een bepaalde plek mogen zitten zolang ze geen overlast veroorzaken, de handhavers dezelfde groep jongeren wegsturen van dezelfde locatie en de jongerenwerkers de jongeren door verwijzen naar een plek waar een particuliere beveiliger er rond zijn pand last van heeft. Door beter fysiek samen te werken, informatie te delen of werkwijzes te koppelen is er mogelijk een grotere slag te maken met elkaar.
Onze opdracht is om te inventariseren welke diensten er zijn, hoe we deze efficiënter kunnen laten werken door beter samen te werken en hoe/wie de regie hiervan in handen zou moeten hebben en hoe deze geregeld zou moeten worden. Uiteindelijk gaan we enkele mogelijke scenario's uitschrijven en beslist de raad voor welke vorm er gekozen gaat worden.

Ik zou het leuk en fijn vinden om hier vanuit diverse disciplines en achtergronden te horen of jullie hier leuke ideeën over hebben of ervaringen mee hebben. Ik hoor ook graag of er al initiatieven zijn in den lande waarbij verschillende disciplines reeds gekoppeld zijn en op intensieve wijze integraal de werkzaamheden uitvoeren. Het initiatief in het centrum van Rotterdam waar RET/Stadstoezicht/Politie/Particuliere beveiligers en ondernemers samenwerken is mij reeds bekend.

Bij voorbaat dank voor je input!

Groet,
Frank




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ik ben blij met met jullie doelstelling! De tijd dat iedereen zijn eigen kunstje komt doen en dan weer vertrekt kan eigenlijk niet meer binnen de huidige ontwikkelingen. Met alle respect, maar hier zie ik veel problemen in bij de "gemeentelijk handhaving", je ziet in de praktijk vooral dat deze diensten de agenda van de gemeente afdraaien, zonder rekening te houden met het algemeen en gezamenlijk belang. Goede actie dus!

Meteen een vraag: Participeert de gemeente in jouw werkgebied al een "veiligheidshuis"?

Onderlinge communicatie is een van de belangrijkste zaken in dergelijke netwerk samenwerking, maar dit levert ook meteen de grootste problemen op binnen de veiligheidswereld. De verschillende diensten kunnen vanwege privacy en operationele redenen niet zomaar alle informatie met elkaar gaan delen, hier moet je heel goed over nadenken.
 
Ik zou oppassen met "de raad gaat beslissen hoe we het doen". In dit soort netwerk samenwerking moeten alle betrokken partijen gezamenlijke doelen en strategieën bepalen, anders gaat het in de praktijk niet zo werken als op papier. Dit is over het algemeen ook een lang proces wat vaak begint bij informele samenwerking en uiteindelijk eindigt in een integraal "systeem" waarbij voor verschillende specifieke toepassingen (concrete!) afspraken zijn gemaakt over hoe te handelen door de verschillende diensten.

Het is tevens van belang om na te denken over het niveau waarop je deze samenwerking wil laten verlopen; operationeel, tactisch en/of strategisch? Het mooiste is natuurlijk dat een eventuele integrale aanpak breed wordt gedragen binnen de verschillende organisaties, van de mensen op straat tot de hoge heren op het kantoor.

Tevens nog even een persoonlijke noot: Ik ben altijd een enorm voorstander van een integrale aanpak van het probleem(bijv. jeugdoverlast), naast het integraal aanpakken van de aanpak (lees: een interventie bijv. het daadwerkelijk handhaven). Ik zie liever in de krant dat men gaat proberen met verschillende diensten de jeugdoverlast te reguleren en te voorkomen, dan dat er staat "Hardere gezamelijke aanpak jeugdoverlast!". Staar jezelf dus niet teveel blind op het handhaven (cliché: "bonnen schrijven voor onzinfeiten"), maar kijk vooral hoe je het algemeen belang kan dienen door het probleem te reguleren en gezamelijk aan te pakken bij de oorzaak.