wetgeving EHBO

Auteur Topic: wetgeving EHBO  (gelezen 3785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2005, 13:01:09
In wat voor opzicht zie jij de ehbo-wereld versnipperen? In het feit dat er steeds meer opleidingen worden aangeboden die andere onderwerpen aanbieden dan het OK?

Ik denk dat een zekere marktwerking geen kwaad kan, zolang er maar kwalitatief goed en verantwoord onderwijs geleverd wordt. Wrijving tussen de verschillende organisaties zal er altijd zijn.

Het OK is een aardige basis, waarop voortgeborduurd kan worden. Voor de individuele (incidentele) hulpverlener voldoende, voor de georganiseerde hulpverlener (RK, EHBO vereniging e.d.) is het te kortzichtig. Natuurlijk beschrijft het voldoende levensreddende handelingen, maar wat meer achtergrond kennis geeft een betere basis voor handelen. Maar goed, dat blijft een twistpunt dat nog jaren lang bevochten zal worden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2005, 13:20:31
De vraag is ook, of de wetgever hier iets mee moet ?

Ik denk dat de wetgever, iets moet met de raakvlakken waarvoor zij verantwoordelijk is..
En opleiden en certificeren horen daar niet bij. (althans niet in de visie van de terugtredende overheid)

Wel kan de overheid bij de vergunningverlening eisen stellen aan de minimale mate van bekwaamheid van hulpverleners tijdens evenementen, in bedrijven, (arbo-regelgeving), aan optreden bij georganiseerde hulpverlenings en rampenbestrijdingseenheden etc..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2005, 21:41:41
Ik denk meer aan het vergelijken met rijscholen.

Die kijken op basis van de wetgeving of mensen competent zijn bepaalde categorieen voertuigen te besturen.

Het OK heeft jaren de rol van het CBR gespeeld en zou dat ook in de toekomst moeten en kunnen doen.

Het OK heeft er toe bijgedragen dat het beeld ontstond dat het boekje heilig is.

In de kaderopleidingen werd dit beeld op de netvliezen gebrand.

Het is mede daardoor dat een groot deel van de artsen en kaderinstructeurs dit beeld te vuur en te zwaard verdedigen. en ik kan het ze niet eens kwalijk nemen.

En als je de moed hebt om het OK boekje niet naar de letter, maar naar de geest te lezen, dan blijkt het een goed boekje te zijn, waar je vele kanten mee uit kunt.

Het eerste wat je dan op zal vallen is namelijk dat het niet een, maar een aantal boekjes zijn......

Blijft het nivo van de achtergrondkennis. De boekjes leggen een basis. Afhankelijk wat je wilt is er niemand die je verbiewd om de kennis te vergroten en te gebruiken.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2005, 21:52:38
Mooie vergelijking, geeft een duidelijk beeld van de situatie! Bedankt!