Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012

Auteur Topic: Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012  (gelezen 41468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #170 Gepost op: 17 december 2012, 19:17:33
Noordgat heeft bij Vlieland twee bultrugachtigen gered door een geul te spuiten. Ik denk dat ze dat plan hier ook hebben gehad.
Doe mij even de datum van deze actie.

Ik kan wel onderstaande vinden:
"Op Richel, een zandplaat ten noordoosten van Vlieland, strandde in 2004 twee potvissen. Ook hier kwam de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij in actie. Door met de zware waterjets van de reddingboot het zand onder de dieren weg te blazen, kwamen ze weer in het water te liggen waardoor de walvissen beter konden ademen. Toen het hoogwater werd hebben ze de dieren naar open zee begeleid. Na de redding is niets meer gehoord van de potvissen."
Bron: http://www.ecomare.nl/bezoek-ecomare/nieuwspagina/news/potvis-lijkt-gered/?no_cache=1&cHash=9723c95085fac0a35cc1b8071821fc05


J. Klein

  • KNRM, social media, crisis communicatie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM
Reactie #171 Gepost op: 17 december 2012, 19:53:06
Doe mij even de datum van deze actie.

Ik kan wel onderstaande vinden:
"Op Richel, een zandplaat ten noordoosten van Vlieland, strandde in 2004 twee potvissen. Ook hier kwam de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij in actie. Door met de zware waterjets van de reddingboot het zand onder de dieren weg te blazen, kwamen ze weer in het water te liggen waardoor de walvissen beter konden ademen. Toen het hoogwater werd hebben ze de dieren naar open zee begeleid. Na de redding is niets meer gehoord van de potvissen."
Bron: http://www.ecomare.nl/bezoek-ecomare/nieuwspagina/news/potvis-lijkt-gered/?no_cache=1&cHash=9723c95085fac0a35cc1b8071821fc05

De actie van 2004 was gezamenlijk met onder andere de rederij Noordgat. Zie http://www.flickr.com/photos/dirk_bruin_vlieland/590169959/# Op de foto's die verspreid zijn over deze eerdere redding door onder andere Lenie t Hart is dit ook te zien.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #172 Gepost op: 17 december 2012, 20:11:41
Dat verhaal bedoelde ik ook. Maar ik wist niet of dat ook op internet te vinden was. Ik hoorde nu ook dat het verhaal weer verkeerd in de media is gebracht. Vond het al vreemd omdat Noordgat en KNRM vaker samen werken. Nu blijkt dat er eigenlijk nog wel een tweede poging gepland was van Noordgat en KNRM samen begreep ik vanuit Noordgat. Blijkbaar had de media in dezen weer te snel een verhaal gemaakt zonder te controleren...




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #174 Gepost op: 17 december 2012, 20:15:37
Giskes wil protocol voor aangespoelde bultruggen

TEXEL Burgemeester Giskes (D66) van Texel wil een protocol voor gemeentes die te maken krijgen met aangespoelde bultruggen.

Giskes zegt in een uitgebreid interview tegen RTV Noord-Holland dat er voor gemeentes één telefoonnummer moet zijn dat ze kunnen bellen als er iets dergelijks gebeurt: "Dan kan de hele machinerie in werking worden gezet". Ze benadrukt dat nu nog te onduidelijk is bij wie een gemeente moet zijn.

Elfder ure
Giskes hekelt ook de rol van dierenbeschermers die achteraf kritiek op de gemeente hebben geleverd: "Ik hoop dat al die vermeende of echte deskundigen echt iets gaan doen en dan niet te elfder ure komen en het dan beter weten".
http://www.rtvnh.nl/nieuws/93679/Giskes%20wil%20protocol%20voor%20aangespoelde%20bultruggen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #175 Gepost op: 17 december 2012, 20:21:39
Bultrug mogelijk dinsdag vervoerd

TEXEL Bultrug Johannes en de potvis die daar niet ver vandaan ligt, worden vermoedelijk dinsdag vervoerd van de zandplaat waar ze liggen naar het strand van Texel.

Een 'snijteam' van Naturalis in Leiden staat dan klaar om de dieren te ontleden. Dat zegt directeur Collecties van Naturalis René Dekker. Rijkswaterstaat zei maandagavond nog niet te weten welke aannemer de dieren naar het strand gaat verplaatsen. Ook de manier waarop is nog niet bekend. De kans bestaat dat het verplaatsen niet lukt.

Geparkeerd
,,Dan staan we een dagje geparkeerd op Texel'', aldus Dekker. Van welk dier het vlees het eerst van het skelet wordt gehaald, hangt af van de omstandigheden. De hele operatie duurt volgens Dekker zeker twee dagen. De skeletten worden daarna naar Leiden vervoerd, waar ze in een soort bad worden gelegd met stoffen die resten vlees van de botten verwijderen. De woensdag gestrande bultrug werd zondag doodverklaard. De potvis spoelde zaterdag aan en was al dood.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/93681/Bultrug%20mogelijk%20dinsdag%20vervoerd


J. Klein

  • KNRM, social media, crisis communicatie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM
Reactie #176 Gepost op: 17 december 2012, 20:27:26
Er word inderdaad vaker samengewerkt met Noordgat. Het persbericht hierover van Noordgat heb ik ook gezien. Hoe het zit met die laatste reddingpoging weet ik verder niet. Even snel een zoekactie op de KNRM website levert dit op: http://www.knrm.nl/service/zoeken/?q=noordgat&cof=FORID%3A9

Helaas is door een Facebook bericht en een Journalist van de Leeuwarder Courant wat letterlijk werd overgenomen door de Telegraaf een hele stroom van vooral negatieve berichten op gang gekomen. Na het bericht van de KNRM hierover ging dit weer terug naar positieve berichten. Maar ook dat hoort bij het Social Media gebeuren en je kan nou eenmaal niet iedereen tevreden houden.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #177 Gepost op: 17 december 2012, 20:42:01
Dingen worden snel opgeblazen en en zijn mensen die hier van smullen en het graag in hun straatje trekken! Jammer maar zo is het! Ben blij dat sommige dingen wel netjes recht gezet worden. :)
Nu hopen dat ze johannes en zijn vriend snel kunnen opruimen en men daar weer verder kan met het normale leven. Of zullen diverse partijen en nog een bedevaartsplaats van willen maken lenie't hart, shea shepperd, partij voor de dieren???  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #178 Gepost op: 17 december 2012, 21:25:12
Dingen worden snel opgeblazen en en zijn mensen die hier van smullen en het graag in hun straatje trekken! Jammer maar zo is het! Ben blij dat sommige dingen wel netjes recht gezet worden. :)
Nu hopen dat ze johannes en zijn vriend snel kunnen opruimen en men daar weer verder kan met het normale leven. Of zullen diverse partijen en nog een bedevaartsplaats van willen maken lenie't hart, shea shepperd, partij voor de dieren???  98uiye

Doe maar niet, die zandplaat is al beroerd genoeg voor de navigatie richting Noordzee. Wegbaggeren zou een betere optie zijn ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #179 Gepost op: 17 december 2012, 21:43:29
Giskes zegt in een uitgebreid interview tegen RTV Noord-Holland dat er voor gemeentes één telefoonnummer moet zijn dat ze kunnen bellen als er iets dergelijks gebeurt: "Dan kan de hele machinerie in werking worden gezet". Ze benadrukt dat nu nog te onduidelijk is bij wie een gemeente moet zijn.

'144 red een dier' 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s