Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1184940 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4230 Gepost op: 14 oktober 2018, 15:53:26
Daar voldoet hij dus aan, zolang je een maat M (of groter) met lange mouwen draagt. ;)

Het deel reflectie op/over de schouder ging het om.
dat heeft de politiejas zeker niet, de Wis-jas wel maar over anders dan de standaard manier (doorlopende verticale band)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #4231 Gepost op: 14 oktober 2018, 16:27:32
Het deel reflectie op/over de schouder ging het om.
dat heeft de politiejas zeker niet, de Wis-jas wel maar over anders dan de standaard manier (doorlopende verticale band)
En de discussie ging er dus over dat die strepen op de schouders kennelijk niet (meer) nodig zijn voor die norm, zie de eerste en de tweede post van PietjePuk.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4232 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:31:43
Het teken voor de Nen 20471:2013 is zelfs duidelijk veranderd tov de oude NEN 471. Hier staat de verticale band zelfs ingetekend.


(afbeelding via Google)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #4233 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:05:19
Het teken voor de Nen 20471:2013 is zelfs duidelijk veranderd tov de oude NEN 471. Hier staat de verticale band zelfs ingetekend.


(afbeelding via Google)
Maar gaat het niet gewoon om het feit dat je een minimale oppervlakte aan reflecterend materiaal moet hebben? Want dat icoon heeft natuurlijk geen wettelijke betekenis. Anders zou die jas van de politie toch niet door de keuring heen moeten komen? En aangezien de typegoedkeuring zowel in de jas als op het bijgeleverde formulier zit zal die wel door de keuring zijn gekomen...


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4234 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:09:50
Ik kan zelf niet bij de volledige NEN-publicaties komen dus weet het fijne er niet van.
wel weet ik dat wij (wegwerkers) het verplicht zijn te hebben waar dan ook weer de verwijzing naar de Nen 20471 naar voren komt.

Vandaar mijn opmerkingen ook hierop en de vraag naar waar exact uit blijkt dat deze jas van de politie aan de Nen-norm voldoet.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #4235 Gepost op: 14 oktober 2018, 20:05:27
En nu allemaal weer lekker gaan slapen vanavond.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4236 Gepost op: 14 oktober 2018, 20:45:18
Dat staat op de kleding.
Ik vraag nogsteeds om de uiting volgens de NEN-publicatie.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4237 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:28:49
Het materiaal bij de WIS zit op de schouders aan de zijkant en is van de voorzijde niet zichtbaar. Kennelijk is die band recht over de schouder aan de voorzijde niet meer nodig. De NEN-norm is enorm duur om te kopen maar ik kan wel het volgende vinden.

Citaat
De hoge zichtbaarheidskleding, die genormeerd is volgens deze norm, valt in risicoklasse II. Het cijfer naast het pictogram geeft aan in welke klasse het artikel valt. Dat hangt af van de minimale oppervlakte fluorescerend en reflecterend materiaal:

Klasse 3: vergt 0,8 m2 fluo oppervlak en 0,2 m2 reflecterend oppervlak.
Klasse 2: vergt 0,5 m2 fluo oppervlak en 0,13 m2 reflecterend.
Klasse 1: vergt 0,14 m2 fluo oppervlak en 0,10 m2 reflecterend oppervlak.
Er zijn ook specifieke voorschriften vastgelegd met betrekking tot de plaatsing van het fluorescerend en reflecterend materiaal op romp, mouwen en pijpen.
Voorwaarden bij het plaatsen van de reflecterende banden:

- De breedte van de reflecterende banden bedraagt minstens 50 mm (anders telt het niet mee in de oppervlakteberekening en wordt het als decoratie gezien).
- Een onderbreking (voor sluiting systeem of naad) in de band van retroreflectie materiaal is maximaal 50 mm. Het totaal van dergelijke onderbrekingen zal niet meer zijn dan 100 mm in iedere band rond het lichaam en 50 mm rond mouwen en broekspijpen.
- De ruimte tussen 2 reflecterende banden moet tenminste 50 mm zijn (met een maximale hoek van 20°) en deze banden moeten minimaal 50 mm van de onderkant van het kledingstuk verwijderd zijn (zoals van de zoom van de broekspijpen).
- De reflecterende banden kunnen op diverse manieren aangebracht zijn. Alleen als ze volgens voorschrift aangebracht zijn, tellen ze mee in de oppervlakteberekening. Dit houdt in dat de torso, de benen en de armen 2x omsnoerd moeten worden (of 1x horizontaal met verticale banden over de schouder).


Voorwaarden voor het fluorescerende materiaal:
-Het fluorescerend materiaal moet de torso, de mouwen en de benen minstens 5 cm omcirkelen.
-Onderbrekingen van fluorescerend materiaal door reflecterende banden zijn toegestaan (zoals het geval bij Rijkswaterstaatkleding: de verticale reflectieband van 25 mm over de mouwen en pijpen)
-De verhouding fluomateriaal voor en achter zal gelijk zijn aan 50% +/-10%.

Dat verklaard dus ook waarom de mouwen er niet af gerist mogen worden om aan de norm te blijven voldoen. Die zijn immers twee keer omcirkeld. Er blijft anders te weinig reflecterend materiaal over. De huidige WIS kleding is ook allemaal met lange mouw.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4238 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:11:54
dus OF het oude "Harnas" OF dubbel horizontaal incl mouwen is het dus volgens de NEN-norm
duidelijk.
bij ons wordt nog steeds verteld dat het dubbel horizontaal EN band over de schouders moet zijn.
vandaar ik graag die uiting volgens NEN-publicatie wou hebben
 98uiye
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


vwolbers

  • Inspecteur/adviseur civiele kunstwerken
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4239 Gepost op: 17 oktober 2018, 23:36:12
Om het makkelijk te maken zit er verschil tussen NEN-EN-ISO 20471 en RWS signaalkleding.  :-\
Een RWS-jas voldoet aan de EN471 norm, maar niet iedere jas die voldoet aan EN471 voldoet ook aan de RWS-norm.

RWS heeft een aanvulling op NEN-EN-ISO 20471:
Vorm retroreflecterende markering bovenlichaam: De retroreflecterende markering bestaat uit een samenstel van twee horizontale en twee verticale retroreflecterende banden op het bovenlichaam (hesje, jas, overall of pak), conform de figuratie in figuren 1 en 2 van de ‘Richtlijnen en Specificaties voor veiligheidskleding bij Wegwerkzaamheden. Deze moeten de vorm hebben van een Romeinse II (soms ook wel de vorm van een H genoemd), waarbij de verticale banden over de schouder doorlopen.
Vorm retroreflecterende markering mouwen en broekspijpen: Mouwen en broekspijpen zijn aan de buitenzijde voorzien van een verticale retroreflecterende band met een breedte van minimaal 25 mm. Deze band sluit aan op de banden die de mouw respectievelijk de broekspijp omcirkelen; deze laatste zijn minimaal 50mm breed.
De configuratie op de mouwen en broekspijpen sluit aan bij de configuratie op het bovenlichaam en vergroot de nachtzichtbaarheid als de drager dwars op de verkeersstroom is georiënteerd.
Bron: CROW Specificaties voor materiaal en materieel

meer informatie over Richtlijnen en Specificaties voor Veiligheidskleding bij Wegwerkzaamheden zie link
https://www.crow.nl/downloads/pdf/werk-en-veiligheid/werk-in-uitvoering/richtlijnen-en-specificaties-voor-veiligheidskledi.aspx

Dus volgens mij zou bij het huidige zichtbaarheidsvest nog steeds officieel minimaal een RWS hesje (bij dag) en RWS jas (bij nacht) gedragen moeten worden.