Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)

Auteur Topic: Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)  (gelezen 25443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2012, 19:52:27
Ik weet niet waarom je "op straat" er bij betrekt want ik heb het over de vluchtstrook en dat is bij echt wat
anders dan "op straat". Dat valt bij mij onder wat de gemiddelde burger onder openbareweg verstaat.
En dat dan de politie het druk krijgt ja dat lijkt mij logisch.
Op straat, misschien is dat teveel straattaal voor jou en had ik inderdaad de autosnelweg moeten zeggen... Mea culpa voor deze fout mijnerzijds.

Dus als ik morgen (als burger) in het winkelcentrum naar jou toe loop en zeg dat je niet meer weg mag lopen dan blijf je netjes staan en doe je aangifte van art 282 wvsr? Ik sluit me aan bij Frank:
Een lesje strafrecht zou je niet misstaan denk ik.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 21 december 2012, 19:57:12
@VKRC,
Dat is waar dat de goeie soms onder de kwade lijden maar een beetje inschatten en geen voor ingenomen oordeel
hebben scheelt best wel veel volgens mij.
Probeer juist zo veel mogelijk een inschatting te maken van de situatie en aan de hand daarvan bellen met het een
of het ander.

Weet dat jij ook wel weet dat ik het met de beste intentie doe en de mensen die me kennen weten ook wel
dat ik geen onverantwoorde risico's neem.
Natuurlijk zal RWS er soms moe van worden maar alle verkeersregelaars over 1 kam scheren is wel heel makkelijk.
Daarom hou ik het er maar op dat hij een slechte dag had.  ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 21 december 2012, 20:03:30
Maak je daar geen zorgen om Dinges,

Maar dat doe ik wel een beetje na het lezen van:

Citaat
stopt er toevallig vanuit de file een WIS achter haar auto
Of was deze reeds gealarmeerd?

Citaat
“Doe even rustig en normaal man”

Citaat
Na een 2 à 3 minuten tegen mij praten
Was er geen sprake van een dialoog dan? Want 30 sec. praten langs een A13 is al lang, laat staan enkele minuten..

Citaat
mij als VKR en een hoop bla  bla zegt
Was je daar als VKR, of als burger met amber lampjes? En ''blabla'', tja...voor jou blabla, voor hem een duidelijke waarschuwing oid?

Citaat
“Blijf jij maar even staan dan haal ik het KLPD er even bij die jou gaat vertellen
wat de regels zijn”. ( Wederrechtelijke vrijheidsberoving ? )

Is hier echt niet meer aan vooraf gegaan? Even die wederrechterlijke dinges buiten beschouwing gelaten, want da's nonsens.

En zo kun je de rest van je startpost doorlopen, met een kritische blik. Ik  zeg niet dat je liegt, maar een oordeel vormen op basis van een kant, is niet mogelijk en niet netjes. Is alles letterlijk zo gelopen zoals jij zegt, dan is het best schofterig van deze RWS-er. Eens.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2012, 20:28:20
Goed om te zien dat er mensen zijn die zich nog ontfermen over mogelijke onwellen. Netjes gehandeld tot zover en gelukkig zijn er nog mensen met sociale contole, waar wij bij de politie heel blij van worden. Maar til inderdaad niet te zwaar aan de discussie over wel of niet stoppen op de vluchtstrook en dat je gelijk moet vertrekken. Het is inderdaad levensgevaarlijk en men mag inderdaad niet voor gebakken lucht stoppen op een vluchtstrook. Nadat hulpverleners of WIS ter plaatse zijn, of blijkt dat iedereen gezond en het gaat om een pech geval, gelijk doorrijden!

Helaas zijn er nog teveel blauwe collega's, veelal van wijkteams die het gevaar van snelwegen onderschatten en met alle gemak een auto langs de vluchtstrook aan de kant zetten!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 21 december 2012, 22:03:10
Wat Dinges zegt. Prima als je stopt voor 1e hulp, maar blijkt die niet nodig dan heb je toch echt te vertrekken.
En om dan met een stapel artikelen te komen waarom je daar wél mag staan, waarom hij je daar niet mag houden etc etc...
Daar bereik je het tegenovergestelde mee.

Je zet een heel stroomschema neer van hoe jij handelt op de weg met telefoonnummers, informatie, eisen, wensen etc.
Schoenmaker blijf bij je leest.

Ik weet niet wat je met een stapel artikelen bedoeldt maar volgens mij noem ik er maar 2 maar dat kan voor
sommigen blijkbaar al een stapel zijn.

Klopt dat ik het e.e.a. weer geef van hoe ik handel op de weg. Dat maakt het naar mijn gevoel gelijk een stuk duidelijker en is ter voorkoming van in mijn ogen onnodige vragen die mensen mogelijkerwijs zouden kunnen gaan stellen.
Zoveel telefoonnummers noem ik helemaal niet en zonder informatie weet een ander niet waar het over gaat.
Snap alleen niet wat je met eisen en wensen bedoelt trouwens.
Hoe bedoel je schoenmaker blijf bij je leest ? Geloof niet dat je mij en me achtergrond kent Frank.
Durf best te zeggen dat ik niet de gemiddelde verkeersregelaar ben die jij denkt te kennen en durf zeker te zeggen
dat ik iets meer weet dan de gemiddelde burger.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2012, 22:17:17
Hoe bedoel je schoenmaker blijf bij je leest ? Geloof niet dat je mij en me achtergrond kent Frank. Durf best te zeggen dat ik niet de gemiddelde verkeersregelaar ben die jij denkt te kennen en durf zeker te zeggen dat ik iets meer weet dan de gemiddelde burger.
Ik heb het hier niet over 'de gemiddelde verkeersregelaars' (ik ken er welgeteld 1) en beoordeel mensen per geval. Jou in dit geval n.a.v. wat je hier schrijft.

Met schoenmaker blijf bij je leest bedoel ik dat je als weggebruiker, al weet en kan jij nog zoveel, je niet teveel met andermans taken moet bemoeien. Als ik privé bij zo'n situatie kom kijk ik of er 1e hulp nodig is en zo nodig verleen ik die, maar met de behandeling en afhandeling van de zaak bemoei ik mij niet.

Sterker nog Rotterdam geeft vaak aan dat ze een rood kruis laten plaatsen als ik bel en alle info gegeven heb
en anders vraag ik er zelf om en zorgen ze er voor.
En als alles van de weg is bel ik ze op om het af te melden en zorgen ze dat het kruis er af gaat.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 21 december 2012, 22:26:00
Of was deze reeds gealarmeerd?
Ben er zeker van dat hij niet gealarmeerd was. Hij kwam vrij abrupt ongeveer 10 meter achter het pechgeval uit de file zetten.
Hij belde zelf met de verkeerscentrale na een paar minuten met:
"Ik kom een pechgeval tegen met een verkeersregelaar erbij die hier niet hoort en ik wil een takel voor het
pechgeval en politie voor de verkeersregelaar" dan wel woorden van gelijke strekking.

Was er geen sprake van een dialoog dan? Want 30 sec. praten langs een A13 is al lang, laat staan enkele minuten..
Kan het niet echt een dialoog noemen nee. Je kan het rustig een preek noemen waar niet echt tussen te komen was.
En als ik al iets wilde zeggen dan was het eerder tegen dovemans oren gericht.

Was je daar als VKR, of als burger met amber lampjes? En ''blabla'', tja...voor jou blabla, voor hem een duidelijke waarschuwing oid?
Ik was er als burger echter wel in VKR kleding omdat ik van het werk onderweg naar huis was.

Is hier echt niet meer aan vooraf gegaan? Even die wederrechterlijke dinges buiten beschouwing gelaten, want da's nonsens.
Nee er is niets meer aan vooraf gegaan. Zou ook niet kunnen bedenken waar je op doelt eerlijk gezegd.

En zo kun je de rest van je startpost doorlopen, met een kritische blik. Ik zeg niet dat je liegt, maar een oordeel
vormen op basis van een kant, is niet mogelijk en niet netjes.
Is alles letterlijk zo gelopen zoals jij zegt, dan is het best schofterig van deze RWS-er. Eens.
Natuurlijk kan je alles met een kritische blik doorlopen en dat mag ook hoor wat mij betreft.
Je zal mij ook niet horen zeggen dat jij zegt dat ik lieg Dinges, en snap best dat een oordeel vormen op basis van
1 kant niet het meest simpele is en zo.
Er was heel wat overredingskracht voor nodig om hem in te laten zien dat ik niet dat gene van plan was waarvan
hij dacht dat ik mogelijkerwijs zou kunnen gaan doen aan de hand van ervaringen van zijn collega's elders in het land.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #17 Gepost op: 21 december 2012, 22:37:33
Even een klein zijstapje. Ik weet dat er in stad X een persoon is die met een voertuig vol signalering regelmatig 'assisteert' bij ongevallen/pechgevallen etc in die stad. Daarvan weet ik ook dat dit bij collega's uit die stad niet wordt gewaardeerd en hem op voorbaat al wegsturen. Ook zijn er collega's die regelmatig van zijn 'dienst' gebruik maken door een weg te laten afblokken, pilonnen te lenen etc. Ik kan mij voorstellen dat onder collega's het gevoel hangt dat hij graag bij de politie (oid) had willen werken. Of dat ook zo is, geen idee, maar het idee van de collega's kan ik snappen.

Doordat ik van bovenstaande situatie af weet kan ik mij heel goed voorstellen dat dit ook zo is bij rijkswaterstaat vs verkeerregelaars op snelwegen. In je posting lees ik dat dit blijkbaar voorkomt in het oosten van het land? Als een weginspecteur (misschien wel voor de zoveelste keer) een verkeersregelaar tegenkomt op de snelweg snap ik dat hij er klaar mee is en beschouwd dit misschien wel als wannabee gedrag. Hoewel elke situatie natuurlijk op zich beoordeeld moet worden.

Eigenlijk is de conclusie uit alles dus bel gewoon 0800-8002 en bij echt gevaarlijke situaties 1-1-2. Het pechgeval op de vluchtstrook binnen een meter van de kantlijn is in mijn opinie echt geen reden om 112 te bellen overigens, maar goed dat is mijn persoonlijke idee. De meldkamer van 8002 reageert zo adequaat op meldingen met rode X dat dit bijna niet afweegt tegen het bezet houden van een 112-lijn.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #18 Gepost op: 21 december 2012, 22:39:52
Nog een aanvulling, ben zelf laatst gestopt rond 23:00 uur (donker) op de vluchtstrook achter een personenauto zonder verlichting aan met 2 personen nog in de auto. Mensen geparkeerd in het gras, alarmlichten aan, RWS gebeld en zelf vertrokken! Op dat stuk geen rood kruis mogelijk, geen matrixborden. Was anders niet gestopt, maar de veiligheid van deze mensen was behoorlijk in gevaar dat het wachten op een piketweginspecteur/berger niet kon wachten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2012, 11:47:01
Onderstaande staat ook in een ander topic maar is hier ook relevant

Een maandje geleden rijd ik vanaf het tunnelwassen terug naar huis met de Bots en kom een auto tegen op de spits/vluchtstrook die buiten werking was ongeveer 10 voor de afrit 2 Almeerderzand. Ik ga er achter staan met de Bots open omdat je daar net van de brug afkomt en een auto met gevaarlichten gewoon makkelijk over het hoofd ziet. Zitten de vier heren er vrolijk in met de radio aan te wachten op een vriendje met een andere auto. Toen ik vroeg of ze ook zagen hoe de auto's op hun afkwamen omdat ze zo dicht op de afrit stonden antwoorden ze:"Ja, maar we gaan toch niet buiten in de regen staan!". Ik heb toen de centrale gebeld en gevraagd of we de stap inspecteur konden overslaan ivm de veiligheid. Dit was de centralist gelijk met mij eens en hij zette gelijk een snelheidslimiet op de matrixborden. Binnen een kwartier was alles opgeladen en reden we weer weg. (Overigens was ook de berger blij dat er een Bots stond, hij had al eens een aanrijding meegemaakt op datzelfde punt)

De weginspecteur die ik een paar dagen later tegenkwam had die avond ook dienst gehad en was blij dat er VKR's en wegafzetters zijn die wel weten hoe het hoort en wat veilig is. Hij geloofde ook de discussie niet dat er zoveel weginspecteurs zijn die goede bedoelingen afblaffen.

En eerlijk gezegd, of het nu politie, brandweer of welke HV dienst ook is hier in Flevoland ik ben nog nooit onheus behandeld omdat ik stop. Ik stop ook niet overal voor, maar ik denk ook niet dat iemand stopt voor een auto met de motorkap open op een "veilige" vluchtstrook.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.