SBS filmde Huizense zonder toestemming

Auteur Topic: SBS filmde Huizense zonder toestemming  (gelezen 4441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2013, 18:36:21
En als ik wm soms zie dat is er zeker een onderscheid tussen educatie en aan de schandpaal nagelen.
Dat kan niet want dan mag het kwalitatieve en educatieve programma W*gm*sbr**k*rs nooit meer uitgezonden worden!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2013, 00:40:03
Ook hier wordt bezwaar gemaakt tegen de beelden opgenomen vanaf de openbare weg.

bij het bezwaar in dit geval was toch echt sprake van filmen in de woning van de patient.

Een cameraploeg van SBS6 heeft in een woning van een Huizense die op het punt stond met een ambulance vervoerd te worden opnamen van haar gemaakt zonder dat ze toestemming had gegeven.
(Dit artikel staat ook in het eerste bericht in dit topic)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2013, 00:48:19
Ook hier wordt bezwaar gemaakt tegen de beelden opgenomen vanaf de openbare weg.

Nee hoor:

Op 14 december werden door een cameraman opnamen gemaakt in de woning van een Huizense die op het punt stond met de ambulance vervoerd te worden.

Overigens is het volgens mij (ethisch) ook niet dezelfde discussie. Iemand die medische hulp nodig heeft is niet te vergelijken met iemand die een verkeersovertreding pleegt en daarop wordt aangesproken. Hoe vervelend het ook is om door Wegmisbruikers uitgezonden te worden (ik zou dit zelf zeker niet prettig vinden), kun je dat niet op dezelfde lijn zetten met een hulpbehoevende in een kwetsbare en vaak intieme situatie. Daarnaast is er nog sprake van een (afgeleid) medisch beroepsgeheim, wat juridisch meer moeilijkheden zal geven dat het beroepsgeheim waar Wegmisbruikers mee te maken zal hebben.
Senior GGP / Oost-Brabant


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2013, 10:41:06
Inderdaad: zonder de beelden gezien te hebben is er natuurlijk (zeker juridisch) een levensgroot verschil tussen 'opnames maken vanaf de openbare weg' en 'binnen in het huis staan'. Als dat laatste zonder toestemming is gebeurd, zit je fout als cameraploeg.

Maar zoals ik eerder geblaat heb: als diezelfde camera buiten staat en door het raam heen opnames maakt van wat binnen gebeurt, kan het weer wel. Verschil zit hem in 'waar staat de camera(man) op het moment dat hij op de record knop drukt ?'
Redacteur van