Meerwaarde lidmaatschap rode kruis

Auteur Topic: Meerwaarde lidmaatschap rode kruis  (gelezen 5300 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2005, 13:47:58
Dat wordt helaas veel te vaak vergeten  ;D



En dat maakt ook dat het wederzijds begrip en respect vaak ver te zoeken is. :-\


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #11 Gepost op: 1 april 2005, 14:07:35
Citaat
Als lid van een EHBO vereniging mag je ook bij de SIGMA, hoewel de voorkeur naar het Rode Kruis uitgaat, maar de vooropleiding is hetzelfde.

Christian

Citaat
Hier niet hoor. Je moet lid zijn van het rode kruis. Anders dikke pech voor je

het kan dus per regio verschillen

in groningen is het zo....
dat als EHBO-er van EHBO verenging kan je bij het sigma....(geen probleem...graag zelfs..)
maar je wordt wel bij het rode kruis in den haag geregistreed..als sigma lid...en je krijgt een rode kruis registratie nummer...
je bent dan landelijk geregistreed als rode kruizer..en je bent dan verzekerd.....
ik weet niet anders dat je een registratie nummer nodig hebt van het rode kruis...i.v.m. verzekering..
je bent dan verzekerd via het rode kruis...

maar zoals ik het al aangeef....het verschild per regio...

Citaat
EHBO'ers die bij de SIGMA willen worden geregistreerd als zijnde lid van de GNK en zijn geen vrijwilliger van het Rode Kruis.

dit komt een beetje op het zelfde neer...
wel geregistreed bij het rode kruis....voor werkzaamheden bij het GNK..

dus een beetje een rode kruizer.....maar verder niks... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Citaat
Aanvulling  :
Het Rode Kruis heeft bepaalde grondslagen. Die moet je altijd in je achterhoofd houden als je voor het Rode Kruis een inzet draait.
In de praktijk merk je er niet zoveel van, want alle hulpverleners moeten natuurlijk een "professionele houding" hebben, maar ik zou zeggen; lees ze eens door.
http://www.rodekruis.nl/over/overons_index.phtml?rubriek=grondbeginselen
Bij het Rode Kruis sta je ergens voor en ben je onderdeel van een wereldwijde organisatie. Verder sluit ik me in de verschillen aan bij wat Gerrie al heeft gezegd.

en wat Kanarie zegt...is inderdaad een hele belangrijke...als je onder de vlag werkt van het rode kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 1 april 2005, 14:38:47
.... als EHBO-er van EHBO verenging kan je bij het sigma....(geen probleem...graag zelfs..)



[verwijderd door de admin]


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #13 Gepost op: 1 april 2005, 16:25:34
Citaat
De bij het Rode Kruis geregistreerde EHBO-ers, komen gedurende
deelname in de Geneeskundige Eenheid automatisch in aanmerking
voor de rechtspositionele voorzieningen die van overheidswege
voor Rode Kruis vrijwilligers zijn of worden getroffen. In het
kader van de Wet Rechtspositionele Voorzieningen Rampbestrijders
worden bovengenoemde EHBO-ers gedurende de Rode Kruis-inzet
gelijk gesteld aan Rode Kruis-vrijwilligers.

wat ik er uit begrijp is dat je wel geregistreed moet staan bij het rode kruis


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2005, 16:53:00
wat ik er uit begrijp is dat je wel geregistreed moet staan bij het rode kruis

Jep, puur voor de registratie en verzekering etc. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2005, 23:31:14
wat ik er uit begrijp is dat je wel geregistreed moet staan bij het rode kruis

Zoals Yorrin ook al zei. De registratie als EHBO'er betreft uitsluitend de GE. De gelijkstelling aan de RK vrijwilligers is expliciet t.a.v. de rechten en plichten i.v.m. de SIGMA.


Uppie

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2005, 11:49:15
Allemaal bedankt voor deze nuttige info!

Even een vraagje over beschikbaarheid binnen SIGMA team:  Leden van zo'n team zijn dus ten alle tijde oproepbaar.  Met andere woorden: deze mensen moeten dus niet al te ver van hun woonplaats/standplaats af werken, toch?

Want hoe zit het als je bijvoorbeeld in plaats A woont, en 30 km verderop in plaats B 5 dagen per week, van 8 tot 4 werkt? Het lijkt me dat je dan niet echt binnen een SIGMA team past...?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2005, 18:08:43
Allemaal bedankt voor deze nuttige info!

Want hoe zit het als je bijvoorbeeld in plaats A woont, en 30 km verderop in plaats B 5 dagen per week, van 8 tot 4 werkt? Het lijkt me dat je dan niet echt binnen een SIGMA team past...?

In principe heb je gelijk.

In onze regio worden alle leden van de SIGMA  opgeroepen. We hebben als SIGMA een inspanningsverplichting om op te komen. Zodra 8 sigma leden aanwezig zijn, wordt direct vertrokken.
Als een minimaal SIGMA team gevormd kan worden, dan wordt tot een half uur na de oproep gewacht.

De laterkomers blijven op de post in afwachting van verdere instructies.

Daarmee ondervangt de GHOR een heleboel geregel.
Wij hoeven niet door te geven dat we niet beschikbaar zijn. De GHOR hoeft niet een tweede oproep ui te zetten.
De eerst aankomende meld bij de CPA dat hij op de post is aangekomen. De CPA weet dan ook dat de melding via de maxer is aangekomen. Daarnaast kan de eerste informaties worden uitgewisseld.

Zodra de SIGMA uitruk gereed is, wordt dit eveneens gemeld en krijgen we de opdracht om met A1 of A2 terplaatse te gaan. De chauffeurs zijn op dit moment ambulancechauffeurs (en dat vind ik een verstandige keuze).

Het heeft zeker niet de voorkeur als je zover weg je werk hebt, maar van de andere kant je kunt zijn als je de andere 16 uur van de dag wel snel ter plaatse kunt zijn. De keuze daarvoor wordt mede bepaald door het aantal sigma leden dat opgeroepen kan worden.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2005, 18:12:05
Als je alle SIGMA leden uit een bepaalde woonplaats zoekt zullen er niet veel overblijven  ::) Het is de vrijwillige brandweer niet.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2005, 20:19:55
bij ons werk het zo:
mensen die verder weg wonen komen ook na de eerste oproep....
als er te weinig mensen beschikbaar zijn...van dicht bij...
(de langste afstad van een lid bedraagt een half uur)
maar de mensen die dicht bij wonen gaan als eerst...de mensen van ver komen en de wagen missen zijn de reserve ploeg..
na 8 uur moet je afgelost worden...(of het gebeurd is weer een 2e)

laatste opkomst oeffening bij ons was:
binnen 16 min compleet....en uitruk gereed.