Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22048 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 3 januari 2013, 18:27:43
Wij leveren vrijwilligers die hulpverlening bieden bij klein- en grootschalige evenementen. Kwaliteit en professionaliteit staan hoog in het vaandel.
Beschrijving
Het Regio Team Fryslân is onderdeel van Het Nederlandse Rode Kruis, district Fryslân. Wij leggen direct verantwoording af aan de voorzitter van het district en aan de Coördinator Noodhulp Nationaal. Het betreft hier een pilot die in eerste instantie een duur van 1 jaar kent. Het Regio Team bestaat uit maximaal 15 vrijwilligers die op de hoogst mogelijke wijze binnen het Nederlandse Rode Kruis zijn getraind en geschoold. Met als achterliggend doel om op een zo hoog mogelijk niveau hulpverlening te bieden bij klein- en grootschalige evenementen. Kwaliteit en professionaliteit staan bij ons hoog in het vaandel.



Om meteen even in te gaan op het onderscheiden van anders aanbieders hebben wij als Regio Team gekozen voor nieuwe uniformen!! Om alvast een eerste indruk te geven volgen nu de eerste foto's van onze nieuwe kleding (nog onbedrukt).
De broek waar wij voor gekozen hebben heeft de kleur Rood, deze broek is van het merk Blaklader, deze broek zit comfortabel en kan tegen een stootje en heeft wederom een stoer en sportief maar professionele uitstraling. Echter wijken wij ook hier af van de standaard kleuren van Het Nederlandse Rode Kruis. Echter zijn wij van mening dat de kleding sportiever, professioneler en stoerder kan om zo ook nieuwe jonge vrijwilligers te werven!



Bron: Facebook pagina.


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2013, 18:30:14
Broek ziet er herkenbaar uit,maar zit er ook reflectie op? Zwarte (fleece) trui lijkt me lastig qua veiligheid. En gaat het NRK volledig mee in jullie kledingkeuze?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2013, 18:35:17
Broek ziet er herkenbaar uit,maar zit er ook reflectie op? Zwarte (fleece) trui lijkt me lastig qua veiligheid. En gaat het NRK volledig mee in jullie kledingkeuze?
Beste,

Ik zit niet bij dit team. Kwam het tegen op facebook. De broek is in mijn ogen blits en herkenbaar. Reflectie strepen zitten er zo te zien niet op. Het zwarte vest lijkt mij inderdaad een lastiger kledingsstuk qua zichtbaarheid.

Voor zover ik begrepen heb is dit team iets nieuws (pilot) wat bekend is binnen het rode kruis. Dit team zal zoals gezegd een hogere ehbo kwaliteit leveren.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2013, 19:05:38
En hoe en door wie zijn zij opgeleid?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2013, 19:07:29
En hoe en door wie zijn zij opgeleid?
Ze hebben een opleiding gevolgd volgens het Nederlandse Rode kruis. En zijn een aparte noordhulp tak aan het oprichten. Daarnaast zijn er veel van de hulpverleners via het SIGMA team opgeleid toch ehbo +.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2013, 19:27:05
het lijkt mij moeilijk om met 15 mensen alle evenementen in een afdeling te dekken, laat staan een Noodhulpregio...
Ik ben benieuwd hoe de organisatie hier tegenaan kijkt.
Er lopen momenteel in NL meerdere pilots betreffende de toekomstige inzet van de huidige SIGMA vrijwilligers, wellicht dat deze pilot hier deel van uitmaakt?

Overigens biedt het NRK een cursus evenementenhulpverlening die meer inzicht biedt in evenementen, communicatie, overdracht, en EHBDU. Ik ben benieuwdof dit de opleiding is waarover gesproken word.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2013, 19:36:35
het lijkt mij moeilijk om met 15 mensen alle evenementen in een afdeling te dekken, laat staan een Noodhulpregio...
Ik ben benieuwd hoe de organisatie hier tegenaan kijkt.
Er lopen momenteel in NL meerdere pilots betreffende de toekomstige inzet van de huidige SIGMA vrijwilligers, wellicht dat deze pilot hier deel van uitmaakt?

Overigens biedt het NRK een cursus evenementenhulpverlening die meer inzicht biedt in evenementen, communicatie, overdracht, en EHBDU. Ik ben benieuwdof dit de opleiding is waarover gesproken word.
Beste,

Dit laatste klopt deze leden hebben een vervolg opleiding voor teamleider evenementen gevolgd. Naar mijn weten gaan er maximaal 15 leden naar 1 evenement. Want anders snap ik ook niet hoe ze alles willen dekken.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2013, 19:42:10
Nou is Fryslan een iets andere regio dan Den Haag, maar wanneer wij over grootschalige evenementen spreken hebben we het over 12+ hulpverleners, waarbij je bij een team van 15 dus al een probleem hebt. Is het zo dat de andere hulpverleners geen evenementen meer mogen draaien, of is dit puur een team dat de inzetleiding/ postleiding voorziet en aangevuld wordt met de andere vrijwilligers?
Indien dit laatste het geval is vind ik het slecht dat er een ander uniform wordt gedragen, aangezien je binnen een team prima met een naamkaartje aan kunt geven wie welke functie heeft.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2013, 19:45:45
Nou is Fryslan een iets andere regio dan Den Haag, maar wanneer wij over grootschalige evenementen spreken hebben we het over 12+ hulpverleners, waarbij je bij een team van 15 dus al een probleem hebt. Is het zo dat de andere hulpverleners geen evenementen meer mogen draaien, of is dit puur een team dat de inzetleiding/ postleiding voorziet en aangevuld wordt met de andere vrijwilligers?
Indien dit laatste het geval is vind ik het slecht dat er een ander uniform wordt gedragen, aangezien je binnen een team prima met een naamkaartje aan kunt geven wie welke functie heeft.
De leden zijn uit zichzelf een nieuwe weg gegaan binnen het rode kruis en voor zover ik weet willen ze evenementen overnemen waar 6 tot 12 hulpverleners voor nodig zijn. Deze kunnen ze dan goed bemannen en kunnen dus een hoge kwaliteit leveren. Hoe de organisatie het wil regelen bij een dermate groot evenement 12+ zou ik niet weten. We hebben in Friesland voor zover bij mij bekend niet echt van zulke evenementen. ( slachtemarathon, Elfstedentocht en de elfstedenfietstocht zijn provinciaal.)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2013, 22:03:16
dus je hebt nu bij een rodekruis district een A team en een B team voor evenementenhulpverlening?