Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2013, 08:30:17
Het Rode Kruis gaat dus over de ruggen van de vrijwilligers commercieel?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2013, 09:21:32
Ben benieuwd wat Janneke G hiervan vindt. Die is toch de 'baas' binnen NL als het over evenementenhulp gaat.
Kan me niet voorstellen dat zij hier goedkeuring aan heeft gegeven.

Nou daar ben ik ook wel benieuwd naar eerlijk gezegd. Al heb ik geen flauw idee wie zij is, ook haar naam nog nooit gehoord en zeker nog nooit gezien in Friesland... En als zij hier al iets van vindt ben ik wel benieuwd wat dat is?

Het niveau van bepaalde afdelingen in het land is al jaren qua niveau van hulpverlening om te huilen en het wordt tijd dat daar iets aan gedaan gaat worden dus als deze Janneke andere oplossingen heeft wordt het wellicht tijd om daar wat mee te doen.
Want het gaat haar steeds meer vrijwilligers kosten, mensen die er mee stoppen, mensen die overstappen naar particulieren organisaties.
Als je als Rode Kruis wil blijven mee doen in Nederland op welk gebied dan ook zul je moeten veranderen en zul je moeten mee participeren.
Je zult een manier moeten vinden om te verjongen, want er komt op deze manier binnen enkele tientallen jaren een eind aan het bestaan van het Rode Kruis. Slechts 7% van de vrijwilligers in Nederland is jonger dan 30.

Dus als iemand een beter idee heeft om de pilot invulling te geven, suggesties zijn altijd welkom, daar staan wij zeker voor open.

Dan nog even iets over kleding, het Rode Kruis kent geen verplichte kledingstijl, er is nergens ook maar iets vastgelegd over de keuze van de kleding. Niet in statuten, niet in reglementen. Vandaar dat wij gekozen hebben voor kleding met meer uitstraling dan de huidige modelloze broek, polo en zak vormige jassen die vaak veel te groot zijn.

Dan de reactie over het commercieel worden van het Rode Kruis over der rug van vrijwilligers?? verklaar je aub nader?
Erg kort door de bocht reactie zonder inhoudelijke argumenten?

Evenementenhulpverlening is volgens mij altijd al commercieel geweest, organisatoren van evenementen betalen toch aardig wat geld om het hulpverleners organisaties in te huren??
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2013, 09:56:49
Chopsticks,

Janneke is sinds mei/juni 2012 niet meer werkzaam als Accounthouder evenementenhulp. Er is sinds medio November een nieuwe accounthouder, en ik ben erg benieuwd hoe het LB hier tegen aankijkt, aangezien er momenteel al zoveel verschillende veranderingen gaande zijn.

Kenny, wat is de rol van jullie Hoofd Evenementenhulp in deze pilot?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2013, 10:52:32
@ Kenny

Ik begrijp heel goed dat het Rode Kruis ook aan inkomsten moet komen maar het verbaasd mij dat zij zich steeds commerciëler gaan gedragen en zich als een echte concurrent binnen de wereld van de evenementenhulpverlening begeven.

Hierbij maken zij gebruik van goedkope vrijwilligers en staan de beroepsmensen werkeloos aan de kant.

Ze willen de zwakkeren in de samenleving helpen maar ze doen wel aan broodroof.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2013, 11:53:37
Marc,

Het Regio Team zal in eerste instantie gedraaid worden met maar 15 vrijwilligers, het betreft hier een pilot van 1 jaar (in eerste instantie).
Wij zijn niet van plan om in ons eentje een slachtermarathon of andere events in die omvang te gaan draaien...
Wij richten ons op evenementen die nog niet door het Rode kruis gedraaid worden en gaan daarnaast lokale afdelingen ondersteunen en voorzien van advies waar nodig.
We hebben gekozen voor sportieve en professionele kleding van hoge kwaliteit o.a. broek, shirts en soft shell jasjes!!
De kleur zwart stond goed op de Rode Broek, hiermee creëer je onderscheid tussen andere aanbieders die veelal in blauw/geel of geel/rood rond lopen. En wij hebben dus bewust gekozen voor andere kleuren.

Daarbij op het zwart komt de witte cirkel en het Rode Kruis erg goed naar voren!!

Ik weet een aanbieder hier in de regio dat softshell jassen aanbied voor het rode kruis. Fijn model. afritsbare mouwen zodat er een bodywarmer van te maken is. Nadeel van softshell is wel dat het grote regenbuien niet tegen zal houden
Jassen zijn geheel in het rood met reflectiestrepen. Model is verder ongeveer vergelijkbaar met jouw afbeelding.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #25 Gepost op: 4 januari 2013, 12:22:20
Nee, dat gaat hem zeker worden. Ieder NRK-hulpverlener in zijn eigen uniform naar zijn eigen smaak...
CN NRK


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2013, 14:50:44
Chopsticks,

Janneke is sinds mei/juni 2012 niet meer werkzaam als Accounthouder evenementenhulp. Er is sinds medio November een nieuwe accounthouder, en ik ben erg benieuwd hoe het LB hier tegen aankijkt, aangezien er momenteel al zoveel verschillende veranderingen gaande zijn.

Kenny, wat is de rol van jullie Hoofd Evenementenhulp in deze pilot?

Golly,

Dank voor deze informatie.
Wat betreft de rol van ons Hoofd EvH, deze heeft in december ontslag genomen als Hoofd EvH.
Er is op het moment een waarnemend hoofd maar één dezer dagen zal er een overleg zijn over hoe de invulling van het Hoofd EvH er uit gaat zien. Dat wil zeggen waarschijnlijk komt er een sollicitatie ronden of er worden mensen naar voren geschoven voor deze positie, en daarna zullen we gaan kijken welke rol deze gaat spelen in het vervolg van de Pilot.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2013, 14:58:03
@ Kenny

Ik begrijp heel goed dat het Rode Kruis ook aan inkomsten moet komen maar het verbaasd mij dat zij zich steeds commerciëler gaan gedragen en zich als een echte concurrent binnen de wereld van de evenementenhulpverlening begeven.

Hierbij maken zij gebruik van goedkope vrijwilligers en staan de beroepsmensen werkeloos aan de kant.

Ze willen de zwakkeren in de samenleving helpen maar ze doen wel aan broodroof.

Het Rode Kruis zal ergens aansluiting moeten vinden, op het gebied van sociale hulp valt voor het Rode Kruis nog maar weinig eer te behalen er zijn zat organisaties die daar veel beter op zijn ingesteld dan wij. Denk aan organisaties als de Zonnebloem ect.
Dan het Noodhulp en Sigma verhaal, met de komst van de GHOR zijn alle kansen voor het Rode Kruis voorbij... we worden al jaren niet meer beschouwd als een volwaardig partner en zeker hier in het Noorden nooit ingezet of opgeroepen!! Niet door het GHOR niet door Gemeentes ongeacht de convenante en andere afspraken!! (met uitzondering van oudjaars avond toen Sigma Leeuwarden werd opgeroepen, maar vervolgens niks mocht doen).
De enige tak van sport waarbij het Rode Kruis nog wel regelmatig ingezet wordt is bij Evenementen. Voor alle andere taakvelden heeft het Rode Kruis al lang geleden de boot gemist, en dat komt mede doordat men binnen het Rode Kruis te veel mensen op sleutelrol posities heeft zitten die daar al eeuwen zitten en maar niet willen veranderen...
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2013, 15:00:45
Ik weet een aanbieder hier in de regio dat softshell jassen aanbied voor het rode kruis. Fijn model. afritsbare mouwen zodat er een bodywarmer van te maken is. Nadeel van softshell is wel dat het grote regenbuien niet tegen zal houden
Jassen zijn geheel in het rood met reflectiestrepen. Model is verder ongeveer vergelijkbaar met jouw afbeelding.

Cavia,

Zou ik van jou mogen weten om welke leverancier het hier gaat?
De soft shell jasjes zoals wij ze nu in het zwart hebben zijn er ook o.a. in het Rood, Blauw, Groen en Geel echter komt de kleur rood niet overeen met de kleur rood van de broeken, met andere woord het is een andere kleur rood.

Alvast bedankt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2013, 15:02:55
Nee, dat gaat hem zeker worden. Ieder NRK-hulpverlener in zijn eigen uniform naar zijn eigen smaak...

Is dat niet al het geval dan?? er is geen afdeling met dezelfde uniformen?
Niet bij het Rode Kruis niet bij het SIGMA...

overal in Nederland lopen afdelingen in andere kleding! Ooit in Nijmegen geweest bij de 4 daagse?
Daar loopt zat bewijsmateriaal rond.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met